Jump to content

hvor får jeg håndpumpe til å fylle diesel fra reservekanne


NilsPils

Recommended Posts

Har reservekanner ombord, men det blir lett søl når jeg skal fylle fra disse. Det er også tungt å holde 2o liters kanner over rekka. I sjøgang vil det være nesten umulig. Jeg skulle derfor gjerne anskaffet en egnet håndpumpe til formålet og vil gjerne ha tips.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Biltema har vell noe billige pumper, som burde funke feilfritt til dette bruket! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har litt av samme "problemet", men til en båt med utenbordsmotor og bensin. Noen av disse løsningene/pumpene som kan brukes til bensin, eller evt andre lure løsninger?

 

Er veldig dårlig med plasser å fylle bensin på kaia i området, så man må bære en del når man skal fylle tanken på 200 liter. Når man først har fått kannene ned på kaia er det utrolig krøkkete å stå å fylle på tanken og vente på at trakten skal svelge etter!!

Edited by Lodda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du kan gjør er å benytte deg av hevert-prinsippet. bruke passe lengde med gjennomsiktig slange, og suge til drivstoffet akkurat ikke kommer i munnen, og la tyngdekraften gjøre resten. bruker det på båten min, bare at jeg har vanlig hageslange som ikke er gjenomsiktig(ikke godt). Da slipper du å slite deg ut med å pumpe og. bare ha kanne høyere enn tanken.

 

(redigert skriveleif)

Edited by Jørgen S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på Maritim på Slependen i går, og der hadde de en pumpe som skulle passe til "jeep-kanne" som jeg ikke har om før, og som derfor var årsaken til at jeg merke til den. Så ut som det var jerrykanne de mente... Husker dessverre ikke pris eller andre detaljer på selve pumpa...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det du kan gjør er å benytte deg av hevert-prinsippet. bruke passe lengde med gjennomsiktig slange, og suge til drivstoffet akkurat ikke kommer i munnen, og la tyngdekraften gjøre resten. bruker det på båten min, bare at jeg har vanlig hageslange som ikke er gjenomsiktig(ikke godt). Da slipper du å slite deg ut med å pumpe og. bare ha kanne høyere enn tanken.

 

(redigert skriveleif)

 

 

Under en båtfestival traff jeg en tysker som solgte et "genialt enkelt" produkt...

Det bestod ut av et aluminiumsrør med ei klinkekule inni som var presset i en form som gjorde at det ble en enveisventil

Denne settes da på slange enden og slippes ned i tanken du skal pumpe fra1. ved å bevege slangen opp og ned i tanken, fylles slangen opp, og hevertprinsippet tar over...

Etter å ha spyttet både diesel og bensin i et halvt liv, fant jeg ut det ikke er godt, og sikkert ikke sunt heller.. :rolleyes:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Du får enkle billige pumper til å sette på drill.

Så hvis du har drill ombord er det en enkel sak, koster vel en 100-lapp eller no.

Hanto 24

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale "drillpumpen".

Den fungerer greit, men den klarer ikke suge før pumpen er fylt med veske. Må i prinsippet suge opp drivstoff med munnen som ved bruk av hevert. I tillegg er det nesten en tomannjobb å bruke den. Man må holde slangen i kanna og i påfyllingsrøret på plass, og i tillegg holde pumpen og kjøre drillen (trenger fire hender).

 

Generelt blir det også større muligheter for søl når man bruker pumpe. En enkel slange som er alt man trenger til en hevert får man stort sett tømt de siste dråpene ut av som ellers blir liggende ¨å lukte.

Link to post
Share on other sites

Har den pumpa fra Clas Ohlson, den er ok, men har også testet Biltema sin variant som er endel større. Dersom det er snakk om mer enn 25 liter drivstoff i slengen ville jeg helt klart kjøpt biltema sin pumpe selv om den kanskje tar mer plass(men ikke mye plass). Den er det bedre pumpepatent på og "pumper" MYE raskere. En 25 liters kan går på ca et halvminutt tipper jeg mot clas ohlsons kanskje 2 minutt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor styre med alskens duppeditter når MY Casa har svaret?? Dette er en meget enkel og meget grei patent, og den tar ikke noe plass heller i forhold til allverdens pumper og styr. Sett kanna på rekka, slipp enden nedi og jokk opp og ned noen ganger, og vips så ordner resten seg sjøl uten mer dikkedarier med dingser som går i stykker og batteridriller som takker for seg osv.

 

Under en båtfestival traff jeg en tysker som solgte et "genialt enkelt" produkt...

Det bestod ut av et aluminiumsrør med ei klinkekule inni som var presset i en form som gjorde at det ble en enveisventil

Denne settes da på slange enden og slippes ned i tanken du skal pumpe fra1. ved å bevege slangen opp og ned i tanken, fylles slangen opp, og hevertprinsippet tar over...

Etter å ha spyttet både diesel og bensin i et halvt liv, fant jeg ut det ikke er godt, og sikkert ikke sunt heller.. :rolleyes:

 

Enkelt og greit, og en patent som fungerer uansett har jeg erfart!

Link to post
Share on other sites

Problemet er blant annet at jeg ikke vil prøve å balansere reservekanne på rekka under sjøgang, med en hånd på kanna og en på heverten. Det er mer enn vanskelig nok i marinaen. Det ser faktisk ut til at det ikke finnes noen for meg egnet pumpe til dett formålet(?). Det skulle ikke være vanskelig å lage en ganske grov "sykkelpumpe" til formålet. Det blir satt på lista til neste vintersesong.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Problemet er jo kjent for de fleste av oss som må fylle drivstoff fra kanne. Jeg har prøvd forskjellige løsninger men bruker nå kun hevertpumpa til Biltema (art.nr. 20365).

Den passer på ei 20l plastkanne og med en med en tilpasset slangestump på sugesiden tømmer den kanna helt. Koster "ingen ting" og funker helt fint. Hvis det er sjøgang fester jeg kanna til rekkestøtta med en taustump og lar hevertprinsippet ordne resten.

Link to post
Share on other sites

Dette gir meg etter hvert ideen om å lage en enkel holder for kanna som jeg kan feste på innsiden av rekka. Da skulle kanskje hevertprinsippet ikke være så dumt likevel. Dersom avløpsslangen trees et stykke ned i fylleåpningen, kan en få nok høyde selv om kanna henger på innsiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en pumpe i England før jeg dro hjem, og det er en med fotpumpe.Jeg har brukt den noen ganger, og den virker som bare det.Den ser ut som et leketøy, men fylte 80 liter fra kanner på et blunk.Den heter pump&fill, og er fra Canada.Den har en pistol på samme måte som på bensinstasjonen, og med en konisk gummipropp så den passer alle typer kanne.Trykket som du pumper inn driver drivstoffet via pistolen.

Prøv å google den, så er det kanskje noen som har den her også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det samme problemet med å få diesel fra kanner over til tank ute på havet med sjø på dekk, slingring og dieselsøl, som gjør dekket livsfarlig glatt. Jeg monterte et T-stykket på returtilkoplingen på dieseltanken, Deretter en slange fra T-stykket og til pumpa jeg kjøpte på Biltema og monterte fast under køya i akterkabinen. Derfra slange med avstegningskran. Fra kranen en slange på ca 1,5 m med et rustfritt rør på lengde ca 60 cm i enden. Røret stikkes ned i kannene. Bryteren for pumpa står nede i stuverommet.

 

Når jeg nå etterfyller åpner jeg en kanne i stuverommet og stikker røret, som er festet til slangen ned i kanna, deretter åpner krana på slangen og starter pumpa. Jeg fyller 20 liter på 2,5 minutter, uten å søle en eneste dråpe diesel!

 

Pumpe 25-987 kr 999,-

Vippebryter med deksel 43-042 kr 49,90

Kuleventil 3/8" 25-4333 kr 64,90

T-stykke i messing og 3 stk overgang fra rør til slange hos den lokale rørleggerforretning. Dieselslange kjøpte jeg hod TESS.

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ikke for meg at problemet er særlig stort på en vanlig båt. 90% av tiden fyller du innaskjærs. De 10% du må fylle uten å ligge til kais/i ro vil du i 90% av tilfellene kunne forlate førerposisjonen og holde kannen i 1 minutt og fylle en kanne med en biltema hevert/pumpe. De siste 1% har du noen med deg noen som kan holde båten opp mot vinden mens du fyller. Dersom det ikke er tilstrekkelig vil du bli imponert av hva du får til med en taustump.

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ikke for meg at problemet er særlig stort på en vanlig båt. 90% av tiden fyller du innaskjærs. De 10% du må fylle uten å ligge til kais/i ro vil du i 90% av tilfellene kunne forlate førerposisjonen og holde kannen i 1 minutt og fylle en kanne med en biltema hevert/pumpe. De siste 1% har du noen med deg noen som kan holde båten opp mot vinden mens du fyller. Dersom det ikke er tilstrekkelig vil du bli imponert av hva du får til med en taustump.

Har du aldri hørt om tingenes iboende jævelskap eller Murphy's lov?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...