Jump to content

hvor får jeg håndpumpe til å fylle diesel fra reservekanne

NilsPils

Recommended Posts

Varianten til Jula virket smart, men det går dårlig dersom den bare passer til jerrykanner. Det fordi jeg helst ikke vil ha metallkanner ombord. Men det kan jeg kanskje revurdere dersom jeg lager et stativ med festestropper under dekk.

Den andre varianten var heller ikke dum, men for stor for meg til å ta ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vil ikke anbefale "drillpumpen".

Den fungerer greit, men den klarer ikke suge før pumpen er fylt med veske. Må i prinsippet suge opp drivstoff med munnen som ved bruk av hevert. I tillegg er det nesten en tomannjobb å bruke den. Man må holde slangen i kanna og i påfyllingsrøret på plass, og i tillegg holde pumpen og kjøre drillen (trenger fire hender).

Generelt blir det også større muligheter for søl når man bruker pumpe. En enkel slange som er alt man trenger til en hevert får man stort sett tømt de siste dråpene ut av som ellers blir liggende ¨å lukte.

I tillegg høre det ut som en dårlig ide å blande bensinoverføring med mulighet for søl med elektrisk drill.

Er det noen som vet om det finnes et rør med skrukobling som tilsvarer lokket til drivstoffpåfyllingen? Man vil jo da kunne sette på det røret og derved kunne få påfyllingen et bedre sted når nødvendig, og evt kombinere med en trakt. I mitt tilfelle sitter påfyllingen i motorbrønnen; bra i tilfelle søl som bare renner på sjøen, men alle bølgene i oslofjorden vil skylle over påfyllingen, særlig når en mann står der bak og fribordet er ekstra lavt.

• 3 uker senere...

Sveivepumpe Dette er fatpumpe, men stigerøret kan jo kappes.

Mulig mitt forslag er litt overkill

Kjøpte denne før eg satte kursen mot Shetland. Fikk ikke bruk for den, men båten eg gikk sammen med fikk bruk for sin av samme type midt i Nordsjøen. Fylte 200 l på tanken fra dunker på under halvtimen uten å søle en dråpe:) Anbefales

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...