Atrox Startet 21.Mai.2010 Del på Facebook Startet 21.Mai.2010 Hei Er i sluttforhandlinger om overtakelse av en eldre seilbåt som trenger litt TLC. Båten har stått på land de siste tre årene i en marina på østlandet. Selger virker som en ok kar men jeg er litt skeptisk av natur og lurer på hvordan jeg best mulig skal kunne sikre meg mot at uforutsette utgifter / plunder ved overtakelse. At det er heftelser på en båt fra 1980 skal vel mye til, og jeg har tenkt å ta en prat med marinaen der den står for å være sikker på at opplagsregningene er betalt. Men hvordan kan jeg eks. sjekke om båten er stjålet? Holder det å skrive kontrakt og henvise til at en var i god tro? Hva burde jeg kreve av dokumentasjon av eierskap etc? Blir det handel så regner jeg med at dette ferdigstilles i løpet av ettermiddagen, så takknemlig for raskt svar :) (Og om det blir handel så kommer det prosjekttråd her på BP i løpet av helga ;) ) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Du kan gå gjennom papirene på båten, hva har selger av dokumentasjon m.v. Dersom båten er eller har vær registrert i småbåtregisteret/NSSR, hvem er/var registrert eier der. Om det er heftelser på båten må det være registrert på eiers personnr, dersom du får eiers personnr. kan du sjekke med Brønnøysund om det er noen heftelser knyttet til båten, dette gir likevel ikke noen bilde på hva evt. tidligere eier kan ha. Hvis den er registrert i skipsregisteret kan det være pant direkte i båten. Har tidligere eier orden i papirene? Da blir det mye lettere å danne seg ett bilde av dette. Hva du kan risikere dersom det er økonomiske heftelser på båten som du ikke finner ut av, er jeg litt usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Takk for langt og utfyllende svar - har basert på det du skriver tatt en prat med selger og det virker som han har dokumentasjonen som trengs. Båten har vært registrert i småbåtregisteret så jeg har muligheten til å sjekke opp videre. Takk for hjelpen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Vil tro at dersom du snakker med marinaen, og opplags regninger er betalt de siste årene av samme person som du kjøper båten av, så er den ikke stjålet. Det er vel ikke så mangen som stjeler en båt, for å bruke årevis med oppussing i etterkant. Utover det, bør du jo forsikre deg at båten teknisk sett er slik du forventer, og selger fremstiller den. (motor, skader i skrog, delamineringer, etc.....) Dersom den er de rigget, pass på å få med alle deler til rigg, seil etc.... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 (redigert) Utover det, bør du jo forsikre deg at båten teknisk sett er slik du forventer, og selger fremstiller den. (motor, skader i skrog, delamineringer, etc.....) Her ligger nok den største risikoen. Jeg hadde lagt 99% av ressursene på å få dokumentert båtens tekniske tilstand og bekymret meg mindre for heftelser på en 30 år gammel båt. Båter kan normalt ikke belånes som pantebjekt så her ligger neppe de store skjulte fellene. Unntaket er hvis båten er registrert i Skipsregisteret, men til gjengjeld er da pantet tinglyst. De store skjulte båtlappene på en 30 år gammel båt ligger på teknisk tilstand, feil og mangler. Redigert 21.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Tilstanden på båten vet jeg en del om. Har lest meg opp på båttypen de siste månedene og vet hvor svakhetene osv. ligger. Det er som nevnt ett prosjekt, og den krever en del jobb. Har nå sjekka opp så langt det lar seg gjøre og skal treffe eier i løpet av helga for å skrive kontrakt. Prosjekttråd kommer i løpet av helga, så får jeg vel kjapt en indikasjon på om jeg har kjøpt katta i sekken eller ikke (selv om magefølelsen ikke er så halvgal). Takk for innspill alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.