Fusebox Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal løse problemet med snap-daviter på badeplattformen, uten å lage til farlige/ubehagelige kroker som sikkert gjør vondt om man faller, tråkker eller sparker til dem. SÅ, i går kom jeg til å tenke på at om jeg gjør som alle andre og vipper opp gummibåten bak på badeplattform, så vil akterlanternen på vår båt bli skjult. Er det mange som har tenkt på dette ? Hvordan løses eventuelt problemet ? Løs lanterne som henges over, eller ekstra lanterne høyere enn gummibåt ? Bare en tanke :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg hadde samme problemet. Tok ut pæra på akterlanterna og skiftet ut topplanterna med en rundtlysende lanterne på egen bryter. Da kan jeg bruke den rundtlysende lanterna som ankerlanterne også bare ved å slå av sidelanternene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Du kan erstatte akterlanternen med rundtlysende kvit i toppen av masta. Da har du topplanterne og akterlanterne i ett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Vi er i samme båt Det haster alltid med jolleløsning/daviter, men den dumme lanterna må alltid vente på at man har funnet "montør-hatten".. Det er jo bare å sette på en rundtlysende på topp av eksisterende, men det blir jobb når den må høyere opp, grunnet kalesjen.. Men om ikke lenge er den vel montert.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 (edited) Rundtlysende topplanterne som erstatning for akterlanterne betinger at båten er kortere enn 12 m. Edited May 21, 2010 by kes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 hmmm ja då her ag kanskje godkjent lys. Har sånn rundt oppå taket. Ankerlys. Dette har eg aldri tenkt over. Men kjører aldri i mørket. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Jeg har en rundtlysende lanterne i toppen, men den er da beregnet som ankerlanterne ? Kan man da bruke denne istedet for akterlanterne underveis, hvis båten er under 12 meter ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Du bør kanskje sette i en stærkere pære ? Ankerlanterne er vel noe svakere enn en vanelig lanterne ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 ....rundtlysende lanterne i toppen, men den er da beregnet som ankerlanterne ? Kan man da bruke denne istedet for akterlanterne underveis, hvis båten er under 12 meter ? Jepp, rundtlysende i toppen i stedet for topp- og akterlanterne. På båter under 12 meter er det ikke krav til topp- og akterlanterne. Disse to kan erstattes av en rundtlysende i toppen, som også kan brukes som ankerlanterne. Det er enkelte båter, også av noe størrelse, som leveres slik fra fabrikanten. Se bl.a. på Viknes 880, og kanskje også andre fra samme produsent. Der er det kun en rundtlysende i toppen av masta, i tillegg til sidelanterner selvfølgelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei! Jeg har koblet akter- og topplanterne sammen på en felles sikringskurs. Når gummibåten er på plass bak napper jeg bare ut denne sikringen. Ankerlanterna gjør da jobben som rundtlysende topplanterne. Tanken har flere ganger vært å montere en separat bryter på felleskursen til akter- og topplanterne, slik at man ikke behøver å nappe ut sikringen, men - men, det er ikke alle prosjekter som når tilstrekkelig høyt opp på prioritetslista. Dessuten er jo gummibåten med hele sommeren - og sikringen dermed stort sett konstant ute ... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts