Jump to content

Lanterneføring Seilbåt

Erik

Recommended Posts

Hei.

Har fått med meg at det er ulik lanterneføring på seilbåt etter om man seiler eller er for motor, men husker ikke detaljene .

Nå har jeg fått meg seilbåt selv, så da er det plutselig litt mer relevant enn det var før.

Så vidt jeg husker har jeg en 2 color i baug + hvit akter, hvit lanterne midt på mast, og topplanterne i topp av mast. Jeg har 3 brytere som styrer dette.

Hvilke lanterner skal jeg føre under hvilke forhold ?

Synes og å huske noe om en kjegle o.l. som skulle heises på dagtid under motor. Men dersom man beveger seg , og seilene er nede, så skjønner vel alle at jeg er under motor fremdrift uansett ?

Er det andre seilbåt spesifikke ting å merke seg som ikke har festet seg i teflonhjernen min da jeg gikk gjennom båtførerprøven pensum sist (og ikke hadde seilbåt og derfor ikke la sånn vekt på det)?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

2 farget i baugen, hvit akter og midt på mast er vel mest vanlig å bruke under motor uten seil.

Seilbåter under 20 meter kan ha en i toppen av masten som er 3 farget. Altså rød/grønn og hvit akter. Denne brukes vel kanskje mest under seil.

Trekanten skal bare heises som dagsignal når du går for seil OG motor. Skal vise at ikke du bare seiler.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Under seil: Tofarget i baug og hvit akter

Når motor brukes til fremdrift: Tofarget i baug og hvit akter + den hvite på midten av mast.

Den i toppen av masten, er det en hvit rundtlysende lanterne? I så fall er det en ankerlanterne. Hvis det er en trefarget lanterne, kan denne brukes i stedet for kombinasjonen av den tofargete i baugen og den hvite akter.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

HMen dersom man beveger seg , og seilene er nede, så skjønner vel alle at jeg er under motor fremdrift uansett ?

Vel, etter å ha fulgt de andre debattene som har gått på dette ville jeg ikke ta det for gitt.