Jump to content

Hvilken batterilader skal jeg velge til AGM batterier ?


sydspissen

Recommended Posts

Et spørsmål jeg har stilt meg de siste dagene er følgende:

Jeg har nettopp montert en BMV batterimonitor. Videre har jeg en CTEK lader på 25A. Etter et par dagers lading har laderen gått over til vedlikeholdslading. Og jeg har AGM batterier. Når jeg leser av strøm "inn" på batteri er det kun snakk om mindre enn 1 A på en bank på 465AH og spenningen er ca 13,5-13,6 V (Ca 20 grader C) Når jeg starter motoren og dynamoen starter leser jeg av en ladestrøm på ca 25A. I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

Link to post
  Pathfinder skrev On 24.5.2010 at 17.35:

...er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

Kan være en begrenset lader og regulator i dynamo. I de oppsett jeg har i min egen båt lader dynamo aldri mer en lader etter oppstart av motor og omvendt. Batteribank er 1400ah Leoch AGM i 12v, Dyanomo er 2stk Balmar på 275amp med MC-612 Regulator og lader er 100amp Mastervolt. Med toppladet batterier kjører jeg fra havna med vanlig ca 1-2amp lading fra motor.

Link to post
  Pathfinder skrev On 24.5.2010 at 17.35:

I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant.

 

Verre hadde det vært hvis spenningen hadde vært høy kontinuerlig også med laderen.

Link to post
  Ole Petter skrev On 24.5.2010 at 18.34:

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float.

 

Men er det ikke litt rart at en så populær lader som Ctek med ladestrøm 25A har et så lavt setpunkt at batteriene slipper inn hele 25A i så lang tid, fra en dynamo som "bare" lader med 14,4V?

Link to post
  Ole Petter skrev On 24.5.2010 at 18.34:

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant.

 

Så derfor kan det også forsvares å kjøpe en lader som kan tilpasses ladingen?

Link to post
  Ole Petter skrev On 24.5.2010 at 19.02:

Nå forteller ikke Patfinder alt, -som for eks. hvor mange watt timer som har gått med totalt.

Nesten

Med batterimonitoren ser jeg at jeg trekker ca 50 A på glødingen. Denne synker naturligvis ettersom spenningen på batteriene synker. Glødingen tar ca 10 sek, Startmotoren starter på en spenning jeg vil tro ligger nærmere 12 V etter glødingen og trekker vel sine 200A? +-

Kan ikke avlese begge simultant men det er snakk om sekunder.

Link to post
  • 10 måneder senere...
  sydspissen skrev On 24.5.2010 at 16.28:

Seilbåt som skal utenfor Blindleia, (Reginaen tåler å gå utenfor ?)

Dermed trodde jeg 2 stk Optima Yellow Top på start og GEL forbruksbank på 500Ah var i de beste hender... :headbang:

 

Forsøker igjen, med Joerg's supre PDAR og ProSplit ( Sterling ), Farco sin Victron Phoenix 50A, Gylling sine 150 kg med Concorde AGM og Ole Petter sin Mastervolt BTM-3 monitor. :wflag:

... :smash: ...da er skylden fordelt på diverse leverandører... :saint:

 

Funka opplegget ditt "spissen" syns jo du var litt kjip på størrelsen på laderen, "bare 50amp" på en sånn bank ?

Og inverter har du ikke det ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...