Jump to content

Hvilken batterilader skal jeg velge til AGM batterier ?


sydspissen

Recommended Posts

Etter 1 år med 40A Trident-lader, så flyttet den tilbake til Navigare i Kr.sand. :giggle:

Navigare er supre på service, oppfølging og reklamasjon, så siden jeg var misfornøyd, så tilbød de pengene tilbake, evt levere meg en annen. :cheers:

 

GEL banken min på 500Ah varte bare 3 år, og jeg mistenker at ladeforløpet ikke har vært nøyaktig nok. ( En celle røk på hvert batteri, og 10,6 volt likte ikke varmeapparatet mitt )

Jeg har nok lest av spenninger både godt over 14,4v og laaaangt nede i 13,xx , men har tenkt som så at en intelligent lader kanskje er mer intelligent enn mitt hode... :giggle:

Nå tror jeg ikke det lenger.

Det flyttet inn 2 stk Concorde AGM, hver på 255Ah ( 20 timer rating ). Nå legger jeg ALT ansvar på dere her på BP at 510Ah blir behandlet med omsorg. :cheers_wine:

 

Ole Petter, er det Mastervolt jeg skal velge ?

Lotus, skal jeg kjøpe fra Biltema ?

Farco, er det Victron som gjelder ?

Joerg...hva tror du ? :wink:

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du mener at den gamle laderen er årsaken til problemene så kan du jo laste ned noen datablad og studere disse. Jeg ville ikke valgt en lader som var lik den gamle.

 

Jeg kjøpte en 50 ampere lader fra Viktron nylig fordi jeg vet den er bra og fleksibel. Mastervolt er også bra vet jeg.

Link to post
Share on other sites

kan du jo laste ned noen datablad og studere disse.

 

Det var det jeg gjorde da jeg kjøpte laderen i fjor.

Hadde bare laderen levert halvparten av hva den lover, så hadde jeg sikkert aldri levert den tilbake...sukk ! :headbang:

Kinesere er verdens beste produsenter av datablader. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i grunnen ikke så mye å tilføye annet enn at du kan studere mulighetene hver lader har basert på databladene. Selvfølgelig må du bare spørre hvis det er noen forskjeller du ikke forstår betydningen av.

 

Som jeg så mange ganger har skrevet på Båtplassen så er det jo forskjellene man bør sette fokus på når produkter skal velges, for da gjør man noen bevisste valg hvis man velger bort noe til fordel for blant annet pris.

 

Med hensyn til ditt siste innlegg og datablader så er dette frustrerende, for mange lager datablader med masse informasjon som ikke forteller noe eller hvor de oppgitte dataene ikke stemmer når dataene summeres opp.

 

Studer gjerne databladene for de laderne du nevner og kom med en uttalelse om hva du mener om innholdet i databladet for hver lader.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ligger de 2 likt i pris ? ( HAr ikke studert priser ennå )

 

Mastervolten er veldig "internasjonal", siden den vil fungere i alle land med forskjellig spenning i havnene.( autoranging ) Har Victron den samme muligheten ?

Hva med 10 A sikringer i havner. Tåler de begge disse 50A laderne, eller må jeg regne med at jeg sliter rundt i havnene ?

Tåler begge å bli montert under en sofa ...i litt innestengt luft ?

Er det stor forskjell på støynivå ?

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedrørende batterimonitoren din BTM3 så arbeider jo denne uavhengig. Jeg kjenner dessverre ikke monitoren til Viktron like godt og vil ikke uttale meg om tekniske forskjeller, men i mine øyne er Mastervolt monitoren mer brukervennlig men dog en god del dyrere.

 

Teknisk sett så vil du ikke ha noen problemer med å sette opp parametrene i monitoren og begge laderne du nevner slik at både ladning og monitoring blir svææært nøyaktig.

 

Du kan jo sende en IM til Farco for å be ham se på spørsmålene dine knyttet til Viktron.

Det er ikke det at jeg ikke vil eller kan svare, men jeg tror det er litt viktig at leverandøren får svare så lenge han stiller seg til rådighet på forumet.

 

Vi skulle hatt rom for at flere seriøse leverandører ble sluppet til, og vi bør beholde de få vi har.

Link to post
Share on other sites

Monitoren til Mastervolt har programmerbar alarmutgang du kan koble et standard pieso element til. (Akustisk alarm).

Jeg har aldri brukt denne alarmutgangen selv fordi monitorens display er noe alle kaster øynene på uansett. (Her kommer brukervennligheten inn, for på Mastervoltmonitoren trenger du ikke å trykke på noen knapper for å få verken oversikt eller detaljerte data, noe mange brukere setter stor pris på).

 

Jeg har dog brukt alarmutgangen til andre ting, som å tvangsstyre regulatorer når traksjonsbatterier benyttes og man må sette opp utjevningsladning i forhold til hvor dyputladet batteriene periodisk blir.

Link to post
Share on other sites

En liten ting med hensyn til temperatur og støynivå. (viftestøy og piping).

Noen produsenter reklamerer med at laderen tåler høy driftstemperatur og gjerne kaster på i reklamen at effekten opprettholdes selv om temperaturen blir høy.

 

Dette er vanskelig å kontrollere effekten av, blant annet på grunn av at elektronikkens levetid i stor grad bestemmes av temperatur. En økning i temperatur på ti grader kan halvere levetiden.

 

Andre produsenter kjører strengere krav til omgivelsestemperatur og bruker en annen viftekarakteristikk som vil gi mer støy, men som samtidig gir en lenger forventte levetid.

 

Jeg synes dette er et vanskelig tema hvis man skal sammenligne, for hvem skal i så fall være dommer?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Viftestøyen på Tridentladeren var irriterende, men ennå mer irriterende var at det "flotte" AGM programmet varierte mellom 14,6v og 13,9v :headbang:

 

Når Ole Petter ikke kjøper Mastervolt, så gjør det såpass inntrykk, at jeg er litt modus "60-40" til Victron. :yesnod:

En ting jeg tar som en selvfølge er at ladekarakteristikk er OK for AGM på begge disse laderne.

 

De fleste klarer vel bulkfasen på 14,4v ,men er det forskjeller på absorbsjon, flyt eller gjennvinningsfasen mellom Mastervolt og Victron ?

Bruker man samme tid og spenning på de ulike fasene ?

 

 

Jeg liker godt det Victron sier:

The storage mode kicks in whenever the battery has not been subjected to discharge during 24 hours. In

the storage mode float voltage is reduced to 2,2 V/cell (13,2 V for 12 V battery) to minimise gassing and

corrosion of the positive plates. Once a week the voltage is raised back to the absorption level to ‘equalize’

the battery. This feature prevents stratification of the electrolyte and sulphation, a major cause of early

battery failure.

 

Har Mastervolt'en noe tilsvarende helt ned i 13,2v ?

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når Ole Petter ikke kjøper Mastervolt, så gjør det såpass inntrykk, at jeg er litt modus "60-40" til Victron. :yesnod:

 

Har Mastervolt'en noe tilsvarende helt ned i 13,2v ?

Ja, men da er vi litt tilbake til det jeg nevnte tidligere om å studere datablader og bruksanvisninger. Mastervolt og Viktron har begge forskjellige ladere i forskjellige prisklasser og følgelig med litt forskjellige egenskaper.

 

Hvis du studerer hva batterifabrikantene opplyser så varierer dette noe på dette punktet. (vedlikeholdsladning).

Noen forskjeller skyldes at batteriene fysisk er forskjellige, og noen forskjeller skyldes at de oppgitte dataene ikke er så nøye beskrevet for noen batterityper.

 

Men den generelle regelen er at man kan unngå unødvendig gassing og gitterkorrosjon i alle batterier hvis man har en lader med den funksjonen du nevner.

 

Alternativt kan man jo velge en billigere lader og trekke ut kontakten når batteriene har fått nok, men da må jo også alt forbruk (kjøleskap etc). skrues av. Så må man jo da også passe på å putte i og trekke ut kontakten med jevne mellomrom for å kompensere for det de kostbare laderne gjør automatisk.

 

At jeg valgte Viktron i dette tilfelle trenger du ikke å henge deg opp i, for det kan godt være at jeg hjelper en kamerat som har mindre penger senere, velger en Mobitronic og forteller han hvordan denne bør brukes.

 

Det viktigste er at du får den laderen du ønsker i forståelse med hvilke egenskaper du ønsker i laderen. Det er jo det som er poenget med Båtplassen etter min mening, -å informere om forskjeller, fordeler og ulemper.

 

Jeg ønsker ikke at det jeg skriver på Båtplassen skal tas til fordel for noen produsent, men at de tekniske forskjellene skal komme frem

Link to post
Share on other sites

Joerg: Har Sterling alarmer i sine produkter ?

Hei.

Beklager forsinkelsen, men jeg må jobbe mye.

Kundene først. :wflag:

 

Ja og nei.

Det finnes noe alarmer hos Sterling men ikke noe som kan brukes for aktive utganger.

 

Til temaet og siden vi snakker om spenninger som er angitt i forhold til temperaturer:

Hvilket batteri kan ikke lades med gjennomsnittlig bra ladere?

 

Leser man gjennom datablader da er nesten alle batterier som er betegnet med 13,2V angitt ved 25°C.

Regner man dette på vanlige forhold, 20°C, som angår bare float uten nevnesverdig temperaturutvikling,

da havner man hos nesten alle batterier på en spenning mellom 13,5V til 13,9V.

 

13,2V gjelder flest for batterier som brukes antizyklisk, og i tillegg er det veldig hart på kanten til selfutladingen.

Zyklisk drift derimot kreves litt økt spenning i mellom, etc. etc.

 

Diskusjon om 13,2V.

Hvorfor?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I M/S Ørnen har vi 4 batterier i 3 banker. 2 stk Exide Marathon 155Ah til forbruk i en bank, 1 stk EXRIDER XV31MF til start

og 1 stk Sønnak Heavy Duty (gammelt) til ankervinsj.

Jeg valgte en Sterling ProChargeD 1250CED 50A i tre kanaler lader kobla opp via en Sterling ProSplit til dette.

 

En av grunnene til mitt valg er at proCharge har galvanisk skille på jordledningen til landstrømmen og at denne

boksen også funker som strømforsyning når den er kobla på landstrøm.

 

Valg av ladere ser ut til å være en religion, alle mener vel at de har valgt rette Gud,

jeg havna på Sterling etter å ha støvsugd en del forum på nettet.

 

Dette oppsettet funker fint for meg.

 

proCharge

 

ProSplit

 

Jeg har kjøpt dette hos Jørg Becker og er veldig fornøyd med oppfølging og hjelp til installasjonen.

 

mvh

M/S Ørnen

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

13,2V gjelder flest for batterier som brukes antizyklisk, og i tillegg er det veldig hart på kanten til selfutladingen.

Zyklisk drift derimot kreves litt økt spenning i mellom, etc. etc.

 

Diskusjon om 13,2V.

Hvorfor?

 

:seeya:

Jørg

For opplysningens del blant annet fordi mange lar batteriene stå på ladning mens båten ikke er i bruk. Da blir plutselig ikke batteriene brukt som traksjonsbatterier lenger, og følgelig er det ingen fordel å lade dem som traksjonsbatterier heller. Jeg vil tippe at de fleste batteriene i fritidsbåter blir så lite brukt at de ligger nærmere en UPS bruk enn traksjonsbruk.

 

Selvutladning er ikke noe problem med noen ladere som har langtidsprogram, for det har allerede produsenten gjort noe med i form av å periodisk heve spenningen i tillegg til å lage laderen slik at riktig spenning etc. kan programmeres hvis man er så uheldig å velge et batteri som ikke helt stemmer med laderen.

 

Spørsmålet er vel så enkelt om man føler et sterkt nok behov for disse funksjonen i en lader til at man vil betale litt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Ja, heldigvis kan man velge, så eller så.

Likevel ser jeg bare få problemer hvis man bare bruker noen gråe celler.

 

Selv om mange av alle båtbatterier bare står og står blir det uansett (eller akkurat pga. det) skjelden værmere enn 20°C på dem.

Men også omvent ser jeg ikke noe problemer siden batterier også skal brukes.

Skulle ikke det være tilfelle da måtte man i tillegg modifisere bl.a. alle dynamoer, solcelleregulatorer, 12V-aggregater, osv. som finnes.

 

Bare en gang til, og dette utypisk allminnelig, så er det slutt for meg til tema AGM & lader:

De fleste batterier er angitt ved 25°C.

Også: De færreste batterier får tydelig mer enn 20°C mens den bare står / dvs. er på float.

Derfor er de fleste ladere "nord for Tunis" også angitt ved 20°C.

 

Skulle et batteri altså svikte pga. at den ikke takler 13,6V både ved 20°C og lavere over lengre tid

da er batteriet vel ikke særlig bra for bruk på hvilken båt eller kjøretøy som helst i verken norden eller andre land.

 

Så, varsler din batterileverandør allerede at ditt valg av ett batteri behøver helt spesielle forhold og spesiell behandling?

=> Bare var forberedt at du også må forandre på alt annet.

=> Eller kjøp andre batterier, fordi ellers blir logikken at du ikke kan bruke dem.

 

Om nemlig laderen er grønn, blå, eller pink, spiller mht. spenningen ingen rolle

så sant den bare klarer å kompensere grøv mot ønsket rettningen.

 

"Litt ekstra" er derfor avhengig av hvor mye ordet "litt" inneholder.

I hvert fall finner ikke jeg meg i det at det "må" være plikt med å følge dyre modellløsninger

så lenge det finnes mye gunstigere alternativer som virker veldig fint for de fleste.

 

Hvilken lader til AGM?

Spør heller først "Hvilken AGM til både mitt bruk og forhold".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...modifisere bl.a. alle dynamoer, solcelleregulatorer, 12V-aggregater, osv. som finnes.

 

Motorkjøring gjør vanlig ikke utslaget men kan ha betydning over tid, spesial i motorbåt. Regulator til solcellepanel leveres til de formålet men 12v aggregat har jeg ikke erfaring med.

 

Skulle et batteri altså svikte pga. at den ikke takler 13,6V både ved 20°C og lavere over lengre tid

da er batteriet vel ikke særlig bra for bruk på hvilken båt eller kjøretøy som helst i verken norden eller andre land.

 

Jeg kjenner ikke til den typen av AGM batteri som ikke har vært byttet etter uttørking fra lader. Du mener kanskje at AGM teknologi ikke er alternativ til båter?

...følge dyre modellløsninger

så lenge det finnes mye gunstigere alternativer som virker veldig fint for de fleste.

 

Dyre modellløsninger er vanlig ikke alltid alternativ uten kunde er ute etter de beste. Men mulig er å gå den gyldne mellomvei isteden for å spare seg 5% i pakkeløsning, de kan bli dyrt i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt som skal utenfor Blindleia, og som har vært der tidligere i kuling, med resultat vått batterirom. ( Åpne bly/syre )

Dermed installerte jeg GEL, siden Gylling markedsførte de som "evigvarende". ( 3 år er fryktelig evigvarende )

Med nye 40A Tridenlader med flott datablad, så trodde jeg den skulle håndtere lading, men ikke engang bulkladingen var rett.

Samtidig har jeg hatt en konstant spenning fra dynamo på 13,8v ,siden vi som regel aldri tapper oss ned i "bulk-modus".

Dermed trodde jeg 2 stk Optima Yellow Top på start og GEL forbruksbank på 500Ah var i de beste hender... :headbang:

 

Forsøker igjen, med Joerg's supre PDAR og ProSplit ( Sterling ), Farco sin Victron Phoenix 50A, Gylling sine 150 kg med Concorde AGM og Ole Petter sin Mastervolt BTM-3 monitor. :wflag:

... :smash: ...da er skylden fordelt på diverse leverandører... :saint:

Link to post
Share on other sites

Gel takler dårlig vedlikeholdslading der dem er lagt til kontinuerlig drift, eksempel rullestol og arbeidsbåt der utlading og topplading gjøres hver dag. I slike forholder kan dem bli godt som evigvarende.

 

 

... :smash: ...da er skylden fordelt på diverse leverandører... :saint:

Ehe...hva med meg... :boxing::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...