Jump to content

Hvilken batterilader skal jeg velge til AGM batterier ?

sydspissen

Recommended Posts

sorry Servicemannen.... Glemte deg.... Hva kan du tilby meg ? :sweat:

Servicemannen kan sikkert levere noe av det du tror jeg kan levere. Det er lenge siden jeg skrudde i en båt på under 20 meter. Mastervolt selges av Nylund bilelektrisk i Stavanger.

Et spørsmål jeg har stilt meg de siste dagene er følgende:

Jeg har nettopp montert en BMV batterimonitor. Videre har jeg en CTEK lader på 25A. Etter et par dagers lading har laderen gått over til vedlikeholdslading. Og jeg har AGM batterier. Når jeg leser av strøm "inn" på batteri er det kun snakk om mindre enn 1 A på en bank på 465AH og spenningen er ca 13,5-13,6 V (Ca 20 grader C) Når jeg starter motoren og dynamoen starter leser jeg av en ladestrøm på ca 25A. I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

...er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

Kan være en begrenset lader og regulator i dynamo. I de oppsett jeg har i min egen båt lader dynamo aldri mer en lader etter oppstart av motor og omvendt. Batteribank er 1400ah Leoch AGM i 12v, Dyanomo er 2stk Balmar på 275amp med MC-612 Regulator og lader er 100amp Mastervolt. Med toppladet batterier kjører jeg fra havna med vanlig ca 1-2amp lading fra motor.

I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine???

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant.

Verre hadde det vært hvis spenningen hadde vært høy kontinuerlig også med laderen.

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float.

Men er det ikke litt rart at en så populær lader som Ctek med ladestrøm 25A har et så lavt setpunkt at batteriene slipper inn hele 25A i så lang tid, fra en dynamo som "bare" lader med 14,4V?

Men er det ikke litt rart at en ....

Nå forteller ikke Patfinder alt, -som for eks. hvor mange watt timer som har gått med totalt.

Det vil uansett gå med litt energi hvis man skal bringe en såpass stor bank fra float og delvis opp i utjevningsladning.

Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant.

Så derfor kan det også forsvares å kjøpe en lader som kan tilpasses ladingen?

Nå forteller ikke Patfinder alt, -som for eks. hvor mange watt timer som har gått med totalt.

Nesten

Med batterimonitoren ser jeg at jeg trekker ca 50 A på glødingen. Denne synker naturligvis ettersom spenningen på batteriene synker. Glødingen tar ca 10 sek, Startmotoren starter på en spenning jeg vil tro ligger nærmere 12 V etter glødingen og trekker vel sine 200A? +-

Kan ikke avlese begge simultant men det er snakk om sekunder.

• 10 måneder senere...

Seilbåt som skal utenfor Blindleia, (Reginaen tåler å gå utenfor ?)

Dermed trodde jeg 2 stk Optima Yellow Top på start og GEL forbruksbank på 500Ah var i de beste hender... :headbang:

Forsøker igjen, med Joerg's supre PDAR og ProSplit ( Sterling ), Farco sin Victron Phoenix 50A, Gylling sine 150 kg med Concorde AGM og Ole Petter sin Mastervolt BTM-3 monitor. :wflag:

... :smash: ...da er skylden fordelt på diverse leverandører... :saint:

Funka opplegget ditt "spissen" syns jo du var litt kjip på størrelsen på laderen, "bare 50amp" på en sånn bank ?

Og inverter har du ikke det ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...