sydspissen Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Det måtte evt være metanol og en Efoy 2200 brenselcelle. Den står øverst på ønskelisten, etter jeg har gjort meg ferdig med dette prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Jeg forhandler de meste og kun produkter jeg kan garantere at er brukbare. Jeg har annen marked til min bedrift en dette forum men sparer ikke kritikk på de jeg har tvil om. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 sorry Servicemannen.... Glemte deg.... Hva kan du tilby meg ? Servicemannen kan sikkert levere noe av det du tror jeg kan levere. Det er lenge siden jeg skrudde i en båt på under 20 meter. Mastervolt selges av Nylund bilelektrisk i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Et spørsmål jeg har stilt meg de siste dagene er følgende: Jeg har nettopp montert en BMV batterimonitor. Videre har jeg en CTEK lader på 25A. Etter et par dagers lading har laderen gått over til vedlikeholdslading. Og jeg har AGM batterier. Når jeg leser av strøm "inn" på batteri er det kun snakk om mindre enn 1 A på en bank på 465AH og spenningen er ca 13,5-13,6 V (Ca 20 grader C) Når jeg starter motoren og dynamoen starter leser jeg av en ladestrøm på ca 25A. I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine??? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 ...er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine??? Kan være en begrenset lader og regulator i dynamo. I de oppsett jeg har i min egen båt lader dynamo aldri mer en lader etter oppstart av motor og omvendt. Batteribank er 1400ah Leoch AGM i 12v, Dyanomo er 2stk Balmar på 275amp med MC-612 Regulator og lader er 100amp Mastervolt. Med toppladet batterier kjører jeg fra havna med vanlig ca 1-2amp lading fra motor. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 I løpet av en times gange med ladespenning på ca 14.4 V synker laestrømmen til ca 6-7 A. Er dette en indikasjon på at dynamoen lader opp det jeg har brukt på gløding/starter eller er det en indikasjon på at CTEK laderen min ikke har gjort en god nok jobb for å lade batteriene mine??? Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant. Verre hadde det vært hvis spenningen hadde vært høy kontinuerlig også med laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Men er det ikke litt rart at en så populær lader som Ctek med ladestrøm 25A har et så lavt setpunkt at batteriene slipper inn hele 25A i så lang tid, fra en dynamo som "bare" lader med 14,4V? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Populær og avansert er to forskjellige verdener. Når dem reklamerer sine produkter med 8 trinn eller hva de er kan Victron eksempel prate om 100 til 200 trinn, om man kaller alt som en lader gjør for "trinn". Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Men er det ikke litt rart at en .... Nå forteller ikke Patfinder alt, -som for eks. hvor mange watt timer som har gått med totalt. Det vil uansett gå med litt energi hvis man skal bringe en såpass stor bank fra float og delvis opp i utjevningsladning. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Det er helt normalt i slike systemer. Det du i grunnen gjør er å bringe batteriene tilbake i absorbering på grunn av at spenningen med dynamoen er høyere enn for laderen som er i Float. Du overlader batteriene, men i en tidsbegrenset periode slik at det ikke betyr så mye, og det kan rett og slett være positivt for batteriene en gang i blant. Så derfor kan det også forsvares å kjøpe en lader som kan tilpasses ladingen? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Nå forteller ikke Patfinder alt, -som for eks. hvor mange watt timer som har gått med totalt. Nesten Med batterimonitoren ser jeg at jeg trekker ca 50 A på glødingen. Denne synker naturligvis ettersom spenningen på batteriene synker. Glødingen tar ca 10 sek, Startmotoren starter på en spenning jeg vil tro ligger nærmere 12 V etter glødingen og trekker vel sine 200A? +- Kan ikke avlese begge simultant men det er snakk om sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Den strømmen går via startbatteri, ikke sant? Du skal ikke få den til bake inn på forbruksbanken Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Start batteri er kun til nød bruk. Jeg bruker samme bank til forbruk, start, baugpropell og ankervinsj. Og jeg har en 1977 model Sandvik 25 AC. Proud Owner!! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 De forklarer litt om hva dynamo gjør Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Careka Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Seilbåt som skal utenfor Blindleia, (Reginaen tåler å gå utenfor ?) Dermed trodde jeg 2 stk Optima Yellow Top på start og GEL forbruksbank på 500Ah var i de beste hender... Forsøker igjen, med Joerg's supre PDAR og ProSplit ( Sterling ), Farco sin Victron Phoenix 50A, Gylling sine 150 kg med Concorde AGM og Ole Petter sin Mastervolt BTM-3 monitor. ... ...da er skylden fordelt på diverse leverandører... Funka opplegget ditt "spissen" syns jo du var litt kjip på størrelsen på laderen, "bare 50amp" på en sånn bank ? Og inverter har du ikke det ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.