Volvomekanikeren Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Hei, og god dag! På hovedstrømbryteren min i båten har jeg 4 forsjellige kurser, Off, 1 (forbruksbatteri), 2 (startbatteri), All (begge). Uansett hvilke kurs jeg vrir, til og med Off, så kommer strømmen frem til display, instrumenter, båthorv, lys, etc. Det har vært sann siden jeg kjøpte båten, alle ledningene går innom bryteren, og igjennom motorkassen, så dette er jeg 100% sikker på... Har bryteren streiket? Koblingsfeil? En filmsnutt sier det meste: View My Video Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Hei!! Garantert kobl feil.... Fort gjort når man MÅ på sjøen Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Hehe, nja, er ikke sikker på hvortid forje eier koblet dette, men sikkert i siste liten, og då blir alt gjort sjappt for og komme seg på sjøen som du sier! Jeg får vell ta og undersøke litt mere, og se om jeg finner noe som kan være årsaken, eller så får jeg kjøpe nye ledninger til batteri, og til hovedstrømbryter, og koble dette sjøl, så får eg se om det hjelper på, vist ikke får jeg fortsette videre til koblingsboksen(koblingsskruene), men kan ikke tro at feilen ligger der, for den må jo komme seg igjennom strømbryteren, så feilen ligger nok der en plass! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Bryteren kan kanskje være fastbrennd i "på" stilling? Kobl ifra alle ledninger som er tilkoblet bryteren og mål bryteren i de forskjellige posisjoner. Visst den er ok må du lete etter feilkoblinger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Det er nok bare to plausible forklaringer: 1. Bryter er defekt 2. Feilkopling Defekt bryter er enkelt å sjekke: Kople ifra alle ledninger som går fra batterisiden ELLER alle som er tilkoplet på forbrukssiden, og så måler du motstand over bryterkontaktene. Her skal du nå måle at det er brudd når bryteren står i off-posisjon. (Uendelig eller svært høy ohm-verdi) Alternativt, så kopler du fra alle tilkoplinger på forbrukssiden, og måler om du har spenning på de tilkoplingene som nå er "tomme". Her skal du ha 0V målt mot batteriets minuspol når bryteren står i off-posisjon. Hvis bryteren virker ok, så er det en feilkopling et sted. Det kan typisk være at "noe" er tilkoplet pluss-pol på batteriet direkte, eller tilkoplet batterisiden av bryteren, og som på et eller annet punkt er tilkoplet en krets som korrekt er tilkoplet bryterens forbruksside. Klassisk feilsøkingsmetode hvis du ikke ser noe åpenbart feil, er å kople tilbake en og en leder og se når feilen oppstår. Da har du en veldig god indikator på hvor feilen ligger. I verste fall, så kan du ved avslått bryter få en strømkrets via en tynn kabel som forsyner altfor strømkrevende utstyr når det slås på. Hvis den kabelen i tillegg er usikret (og det finnes jaggu mye rare koplinger på fritidsbåter), så har du en potensiell brannfare. Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 du har en mulighet til også, hvis du f.eks har en hovedstrømsbryter til, som står for seg selv koblett mot et eget batteri f.eks Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 skal de bryterne kunne vris på uten nøkkel? Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Har du ikke en egen hovedstrømbryter i tillegg? Se på bilde fra oppussing av motorrommet...: Det ligner iallefall på en slik : Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 skal de bryterne kunne vris på uten nøkkel? Nei, men den kan låses med nøkkel, så ingen kan vri den på, eller skifte kurs. Har du ikke en egen hovedstrømbryter i tillegg? Se på bilde fra oppussing av motorrommet...: Det ligner iallefall på en slik : Hmm, lurer på hvor du ser noe bryter nedi der, er ikke noe bryter der, bare fundament Takk for hjelpen alle sammen Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) Se om det finnes noen ledninger som er koblet til batteriet før hovedbryteren. Kan være mange ting som f.eks lensepumpe / ladere / landstrøm / dieselvarme osv (som så har en eller annen forbindelse til sikringspanelet). Har sett en og annen gang at slike ting blir koblet på en slik måte at man i praksis omgår hovedstrømsbryteren med en tynn ledning, og legger et godt grunnlag for branntilløp. Edited May 24, 2010 by Cerveza (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hmm, lurer på hvor du ser noe bryter nedi der, er ikke noe bryter der, bare fundament..... OK, syntes bare den "tappen" som stikker ut i det rødmerkede området lignet på hovedstrømbryteren minus selve nøkkelen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Neida, bare skruen som holder fundamentet på plass Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Er det ikke bedre og kaste den velgeren på land, og heller montere laderelé Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Trenger litt hjelp med dette her, om jeg skal montere rele, og hvilke fordeler jeg får.. Hvordan fungerer dette? Kobles alt opp mot releet, samtidig så jeg kan bare koble laderen opp mot ladereleet? Fint om noen kunne gi tips her! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei! Når slike spørsmål dukker opp, pleier jeg å henvise til Ingars beskrivelseav dynamo og ladesystem. Her finner du den basiskunnskapen du trenger for dette! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Fint om noen kunne gi tips her! Klikk her for en enkel skisse med rele. OBS! Releet her kjenner spenning på begge sider, og har variabel tidsforsinkelse. Dette betyr ikke så mye for deg, koblingsskjema er faktisk så enkelt som dette, og det funker. "Optional remote switch" er for å tvangskoble sammen batteriene, om dette skulle være ønskelig/nødvendig. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Farco, takk skal du ha! Men si meg, har jeg forstått det rett ang. bryteren: Og hvilke rele burde passe for mitt forbruk? har 3 batterier! ingen under 50, og ingen over 75 Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Når jeg overtok min ærverdige snekke fra 1977 hadde jeg samme problem som deg Sjømann. Satte bryteren på 0 og alt virket. Åpnet hele bryteren og fant at kobber/messingdelene var så slitt at akslingen på brytere gikk rundt uten å dra med seg selve bryterellementene. Skift til en automatisk velger eller kjøp en ny bryter. Det viktigste er å vite at du får ladet alle batteriene dine regelmessig etter bruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hovedstrømbryter eller laderele? Hva er greiest? Billigst også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Men si meg, har jeg forstått det rett ang. bryteren: Nei, det er nok ikke så komplisert som du kanskje tror. Cyrix kobler sammen batteriene/batterigruppene når spenningenn er over et gitt nivå (som det jo blir når lading er tilstede) på en av sidene til Cyrix. Har laget 3 skisser/varianter hvor jeg ikke har tegnet inn minuskabler, da minus er felles.: Og hvilke rele burde passe for mitt forbruk? har 3 batterier! ingen under 50, og ingen over 75 For deg vil Cyrix 100A være tilstrekkelig. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) Hovedstrømbryter eller laderele? Hva er greiest? Spørsmålet er nok litt mere komplisert (tror jeg) Jo flere komponeter man har jo flere feilkilder. Som Joerg sier burde man ikke trenge hovedstrømsbryter på startbatteri siden denne (starteren) "aldri" feiler. Automatisk laderrelè sørger for at alle batteriene får den ladingen de trenger. Så om man skal sikkre seg Totalt bør man ha en kombinasjon. Og til sist kommer lover, regler og normer inn å gjør det hele enda mer komplisert. Nettopp derfor er og blir strømtråder de mest populære og hatede tråder på Baatplassen. Jeg ville satse på et automatisk laderelè samt kanskje ha en hovedstrømsbryter for sikkerhets skyld. Selv om min står PÅ hele tiden. Finnes det hovedstrømsbrytere på biler? Men nå kan jeg være midlertidig utilregnlig siden jeg er litt "allergisk" mot Irish Coffè Edited May 24, 2010 by Pathfinder (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Men nå kan jeg være midlertidig utilregnlig Jeg og, for nå ser jeg at epoxy er allergisk mot regnvær. Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Takk for hjelp alle sammen ! Men Farco, Cyrix 100A, hva koster dette releet her? Må jeg bla ut med flere 1000 lapper? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Men Farco, Cyrix 100A, hva koster dette releet her? Veil. kr. 688.- Quote Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Takktakk, vet du hvor de har dette releet? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.