Jump to content

Sikring av motor ved transport


Kela

Recommended Posts

Hei

 

Har nettopp kjøpt meg ny 16 fots båt med 40 hk påhengsmotor. Båten er "stroppet" fast i båthengeren og det fungerer utmerket, men jeg har ikke funnet noe god løsning på sikring av motor under kjøring. Motoren er boltet fast i båten så den faller ikke av, men jeg ser at den beveger seg når man passerer over humper i veibanen. I følge instruksjonsboken skal man kjøre med motoren litt tiltet opp og med et "stag" mellom motorstamme og henger. Da forhindrer man store belastninger på motor under transport. Mitt problem er at jeg ikke finner noe slikt "stag" i butikker eller på nettet. Er det noen som har opplysninger om hvor man eventuelt kan få kjøpt noe slik, og om det eventuelt er nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er en Mercury F40 ELPT EFI 2010 modell, og den er utstyrt med "tilt support lever", men det står i manualen at man ikke skal stole på denne for transport på henger. Man skal bruke en "...outboard support device...", med en tilhørende tegning som viser dette "staget" som står mellom henger og nederst på motorstammen. Jeg spurte de som leverte båt og motor, men det finnes ikke noe orginalt fra Mercury. Har heller ikke funnet noe andre leverandører til et slikt "stag" som kan være med å avlaste motoren under transport på hengeren.

Link to post
Share on other sites

tilhørende tegning som viser dette "staget" som står mellom henger og nederst på motorstammen.

 

Ser denne tegningen så komplisert ut at du ikke klarer å mekke det staget selv da?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

om det er transport to ganger i året til og fra båthavna det er snakk om, kan det være like kjapt å plukke av motoren og legge den i badasjerommet eller oppi båten, i stedet for å bruke tid på å lete på nettet og bruke penger på et stag, eller mekke et opplegg selv. Men det er klart, om du skal transportere båten ukentlig på humpete kjerreveier kan det sikkert være lurt å ordne noe.

Link to post
Share on other sites

Dette er mest sannsynlig noe som blir presentert av den amerikanske produsenten, for å sikre seg mot ett eller annet søksmål. Amerikanerne er ekstreme når det kommer til stykket, min kamerats 7.3 liters dieselåttere skal for eksempel etter boka ferskvannskjøres etter hver gangs bruk, hvis ikke faller garantien bort!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og link til nettbutikk. Motoren er boltet fast og veier 106 kg så den forblir på båten :) Båten står permanent på hengeren og den fraktes flere ganger i uken på dårlige veier. Har selv tenkt på muligheten å bare lage meg et "stag" av en passende trebit, men kanskje man lager seg en slik avlaster: http://www.m-ywedge.com/vids.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...