Jump to content

Mercruiser D 4.2 L/Bravo III, luft i kjølesystemet (sjøvannet)

Rotax

Recommended Posts

Gjelder Mercruiser D 4.2 L og Bravo III drev

Sjøsatte nå i kveld i et fantastisk vær. Skulle kjøre båten til båtplassen og så for meg en nydelig ettermiddagstur. Slik gikk det ikke. Sjekket oljenivå og kjøleveskenivå. Startet maskinen og sjekket sjøvannsfilteret. Der strømmet kjølevannet "lystig". Lot motoren gå på tomgang i mange minutter og overvåket temeratur, oljetrykk og lading. Alt virket perfekt. Kastet loss og tøffet utover. Så fant jeg ut at det var greit å sjekke at alt fungerte mens jeg ennå var i rekkevidde i forhold til land. Dro båten opp i plan og økte til nesten full fart. Plutselig går alarmen. Sjekker raskt instrumentene og ser til min forskrekkelse at temperaturen er langt ned på det røde. :eek: Stopper ummidlerbart. Åpner motor rommet og røyk strømmer ut Får organisert med slep til land, og får lagt meg ved ei brygge. Starter feilsøking. Når temperaturen kommer ned på et anstendig nivå, starter jeg motoren igjen. Da synker temperaturen. Vann strømmer vakkert igjennom sjøvannsfilteret. Så gir jeg litt mer turtall og ser at i slangen inn til sjøvannsfilteret kommer det også luftbobler. Hvordan kan dette skje? Det lekker ikke vann inn i motorrommet, og jeg kan ikke se noen lekkasje i slangen fra inntaket (drevet) til sjølvannsfilteret. Slangeklemmene på begge sider (doble) ble sjekket, men satt meget fast. Så vidt jeg kan se, er inntaket på drevet under vann. Likevel kommer det luft i slangen. Når motoren står i ro, lekker det ikke vann noe sted. Gir jeg mer turtall ser jeg at det kommer så mye luft i sjøvannsfilteret, at det ikke blir suget tilstrekkelig med vann videre til motor.

I`m very confused, but not on a higher level.... :crazy:

Noen gode tips her....??

Det virker jo helt klart som om det suges inn luft. Har du sjekket slangen helt bak til transom? Om det er små sprekker kan de kanskje suges inn luft? Det er jo også en slange på utsiden som forbindelse ned til inntaket. Denne er iallefall over vannflaten under gange. Sprekker i denne vil lede luft inn i systemet.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Første som slår meg er inntaket i drevet. er nok et hull rett rundt vannlinja et sted. muligens litt under.

Når du drar opp i plan er hullet så langt unna vannet du kun får luft, og motor blir varm...

Nå er jeg ikkje kjent me bravo drev, men det er vel en slange fra transom til drev, den kan være defekt.

Evnt stigrør i drvet er tæret hull i.

Hmm,det som virker litt rart for meg er at inntaket på innsiden av drevet ser ut til å ligge under vannlinjen (mulig jeg tar feil her). Da skal det jo ikke være mulig at det suges luft.... :confused: Hvis gjennomføringen til drevet ligger over vannlinjen kan det være et hull i drevet som suger luft, men som sagt ser det ut som om gjennomføringen er under vannlinjen.

Det ligger garantert over vannlinjen i fart. Ved stilleligge bobler det plenty med eksos rundt inntaksslangen. Blir bobler i kjlevannssløyfen av det også....Verdt å sjekke om allt inni båten er OK.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Takk for innspill. En liten presisering; når jeg tester/sjekker dette ligger båten i ro. Jeg øker turtallet uten å ha satt den i gir. Jeg trodde at det meste av drevet da er under vann. Jeg kan kanskje plassere tilstrekkelig vekt på badeplattformen og på den måten være hundre prosent sikker på at drevet er under vann. På den måten kan det jo ikke suges luft på utsiden av båten....

Mysteriet er like stort for meg :confused:

Prøvde å laste opp båten bak slik at hele drevet var under vann. Startet opp ved kai, og resultatet var det samme. Når turtallet økes, begynner det å komme luftboler og nivået i sjøvannsfilteret synker merkbart. Ingen lekkasje inne i båten... Hvor luftboblene i slangen kommer fra er et mysterium for meg :crazy:

I mangel av noe annet og det faktum at båten ikke behøver på land, tror jeg at jeg skal forsøke å sjekke/skifte impeller. Det er bare så inni h.... trangt å komme til,impellerhuset sitter helt i forkant inn mot skottet til motorrommet (klaring på under 10 cm) og skruene er selvfølgelig vanlige skrutrekkerskruer med flatt skjær :headbang:

I min båt var det laget en luke i motorromsveggen slik at man kunne komme til impelleren fra rommet foran motorrommet.

Forøvrig kan vel boblene like gjerne være eksos som luft?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Trodde eksosen kom ut gjennom propellene og at kjølevannet tas inn nederst i undervannhuset. Mulig at eksosen kan "suges" inn, og da er jeg kanskje på rett spor ved å skifte impelleren..? Har imidlertid ikke lagt merke til luft/eksosbobler i kjølevannet tidligere.

Ikke dumt med luke foran, men det blir antagelig et litt større prosjekt....

Uansett, takk for innspill :flag_bp:

Kanskje eksosbelgen er sprukket eller at det er montert åpen belg, dvs at den er festet bare i ene enden (til transom/båt)?

Det gir vel mindre motstand for eksosen når man trimmer ut drevet og øker farten.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei.

Dette problemet har eg vært borti før.

Du har lekkasje på inntaks delen på drevet

Du må skifte pakninger på bakre delen på drevet,du må også sjekke om det er kommet vann i giroljen og event. skifte ut oljen dersom den er lysegrønn.

Mvh

Morten sea ray

Lekkasje på inntaket eller i drevet var det som slo meg også først. Syntes bare det er litt rart at det fremdele kommer luft og ikke tilstrekkelig vann når drevet er "druknet" (hele drevet er under vannlinnjen og motor ruses uten å være i gir). Selv om det da skulle være en lekkasje, skulle jo det ikke kunne suges noe annet enn vann med hele drebet under vann....

Noe jeg ikke 'catcher' her...??

Kan være så enkelt som srukket eller løs slange for vanninntak mellom drev og transom. Høyere turtall,mer eksos i vannet,mer undertrykk i slangen.

:rolleyes: Hei Igjen

Eg og lurte noe forferdelig første gangen dette oppstod for meg.

Eg tenkte det samme som deg.Drev under vann/hm???

Men som eg skrev tidligere,skifter du pakninger vil du få skikkelig undertrykk og impeller suger som bare det.

Luftboblene er borte

Mvh

Morten

Da tror jeg a jeg hiver båten på land og bytter pakninger/belger osv i drevet. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg tror jeg må få bistand av en kvalifisert mekaniker. Noen som har noen å anbefale i søndre Vestfold (dessverre er ikke Leif Strømøy blandt oss lenger)?

Båt/motor/drev er fra -97. Tror ikke sjøvannsfilteret suger luft, da burde det vel også komme litt vann ut når det er fullt ved lavt turtall og motor står stille? Lite sannsynlig med et skjell, det var ikke noe problem da båten ble tatt opp i fjor høst, og problemet oppsto umiddelbart ved sjøsetting. Antar at skjellet ikke har grodd der i løpet av vinteren... :smiley:

Tror jeg holder meg til planen med å skifte pakning/belger i drev. Bra tips mht å ta impelleren samtidig i og med at den er tørrkjørt. Da skulle ja alt være nullstilt, og jeg antar at vi i tilfellet også oppdager om det er noen hindringer i drevet samtidig. Må bare forsøke å finne en mekaniker som kan hjelpe til med dette nå på den mest travle tiden... :headbang:

• 2 weeks later...

da har jeg skiftet impeller mens båten lå på vannet. Som antatt var ikke dette tilstrekkelig (et lite håp om at dette kunne hjelpe). Båten må opp og pakninger/belger osv må nok skiftes i drevet. Ser ut som det blir meget sen sesongstart i år....... :headbang::confused:

Hadde akkurat samme problem som deg! litt dårlig kjøling i fjor, sjekket derfor "alt" i år. Satte klar slange på inntaket og frem til sjøvannspumpen, så masse luftbobler når turtallet økte. Byttet kuleventilen til inntaket og la på godt med gjengetetting (hamp og kitt) og skrudde alt sammen igjen. sjøsatte og testet på nytt, problemet var dermed løst :)

var altså først ved høyere turtall og dertil kraftig vakuum at det kom luft, seildrev her altså, menmen..

Var enten lekk kuleventil og/eller dårlig gjengetetning.

Lykke til!

Tenkte jeg skulle komme med en liten status oppdatering her (kanskje nyttig for andre senere)

Etter bytte av impeller og feilsøking som kunne gjøres med båten i vannet, ble den løftet på land. Foretok en rask inspeskjon av drevet/belger, men kunne ikke se noe galt. Alt så veldig bra ut.

Jeg fant da ut at jeg fikk forsøke å avklare om feilen lå inne i båten eller på utsiden.

Det første jeg gjorde var å koble vannslangen (som går fra drevet til sjøvannsfilteret) fra inntaket i drevet på innsiden (dette kunne ikke gjøres mens båten lå i vannet, da det ikke er noen stoppekran mellom slangen og drevet :headbang: ). Satte denne i en bøtte med vann og startet opp. Problemet var der fremdeles. Det kom ikke nok vann; altså problemet lå inne i båten. Tok deretter for morro skytld å blåste i slangen. Den burde være tett som en potte, men det var den ikke. Etter litt søking fant jeg ut at det var i sjøvannsfilteret det lakk. Skrudde opp glassplaten og sjekket o-ringen. Denne var helt flat på den ene siden, og jeg kunne se irr i sporet der det hadde vært.

Forløpig konklusjon er altså at o-ringen til sjøvannsfilteret må byttes (har vært hos div forhandlere, men har foreløpig ikke fått tak i den).

Sjøvannsfilteret er nevnt tidligere i tråden, men grunnen til at jeg ikke konkret misstenkte dette, var at luftboblene var i slagen før filteret også. Antar at luftens/vannets vandring i dette systemet er uransakelige. :crazy: Krysser nå fingrene for at dette er løsningen og at sesongen snart kan begynne (hvis jeg får tak i aktuell o-ring) :sailing:

Forløpig konklusjon er altså at o-ringen til sjøvannsfilteret må byttes (har vært hos div forhandlere, men har foreløpig ikke fått tak i den).

Jeg har en del av disse o-ringene i reserve (hvis du har samme filter som meg, avbildet i innlegg 19) og kan sende en til deg hvis du ikke får tak i.

Takk for det ansgar :cheers:

Etter andre tips skal ta en tur på den lokale Tool butikken og høre om de kan hjelpe, hvis ikke kommer jeg kanskje tilbake til deg...

Det ser ut som om du har 4 bolter på topplokket på filteret. Jeg har bare to.... Antar dimensjonen er lik, men det kan kanskje være endel av problemet? Krever klitt større nøyaktighet ved stramming av skruene...?