Rotax Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Mysteriet forsetter... Skiftet o-ring på sjøvannsfilteret Skiftet slange fra drev til sjøvannsfilter (selv om det ikke var nødvendig... dritdyr ) Strammet alle slangeklemmer på sjøvann siden Har tidligere skiftet impeller Skrur av slangen på innsiden av drevet. Tar en "blåsetest" i denne og systemet virker pottetett.. Setter denne slangen i en pøs med vann og starter motoren. Ufattelig: Luftbobler kommer i slangen (enden står godt under vann) og vannfilteret fylles ikke helt opp, selv ved litt forsiktig pådrag. Begynner å bli litt tom for ideer her..... PS Ingen synlige vannlekasjer i motorrom, ingen væskeøkning i ferskvannssløyfen og motoroljen ser fin ut.... Redigert 14.Juni.2010 av Rotax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recha Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Defekt sjøvannsfilter...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Har du prøvd å blåse mellom slange og ut i drevet? Når jeg har kjørt motoren med vannslange koblet til drevet så er det også hos meg luft i slangen. Og vannfilteret blir ikke fullt. Du kan også prøve å koble forbi sjøvannsfilteret og se om det er noen endringer før du skifter filteret. Har du tatt av drevet og sett om det er noe som hindrer strømningen mellom drev og transomplate? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rotax Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Problemet er jo tilstede selv om jeg går helt utenom drevet (kan selvfølgelig være problem der også, men må først få det til å fungere inne i båten). Skal i kveld forsøke å lage en "bypass" på sjøvannsfilteret og se hvordan det arter seg da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hvordan gikk det, fant du ut hva som var feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eslo Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Korleis gjekk det med denne saken? Fant du ut kva som var galt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rotax Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 Tja, egentlig ikke.... Byttet impeller og alt virket tilsynelatende OK, men reagerte at det var så my luft i slangen (den var gjennomsiktig). Så spurte en kamerat meg: Hva hadde du gjort hvis ikke slangen er gjennomsiktig. Svaret var: da hadde jeg prøvekjørt og forsøkt (hvilket jeg ikke hadde tort til da). Så gjorde jeg det, og det viste seg at kjølingen var bra (selv om det var luft i slangen fremdeles) PS båten ble solgt rett etterpå.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eslo Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Ok,sliter med dei samme symptomene men finner ikkje årsaken. Eg begynte å få høgare temperatur enn normalt ved høgt turtall. Senket eg turtallet litt, så sank temperaturen til normalt igjen. Åpnet varmeveksler og den var fin. Tok system rens på det lukkede kjølevannet, og skiftet begge termostater. Tenkte eg skulle ut ein tur å prøve om dette hadde hjulpet på temperaturen, men før eg drog fra kai, prøvde eg å ruse motoren litt. Då såg eg at det kom masse luft i kjølevann slangene, og nivået i sjøvannsfilter sank veldig. Har derfor konkludert med at det må vere noko gale med sjøvannet, men aner ikkje kva. Har strammet alle slange klemmer, smurt pakningen på sjøvannsfilter og skiftet impeller (sjølv om den såg fin ut) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.