Jump to content

Mercruiser D 4.2 L/Bravo III, luft i kjølesystemet (sjøvannet)


Rotax

Recommended Posts

Mysteriet forsetter...

 

Skiftet o-ring på sjøvannsfilteret

Skiftet slange fra drev til sjøvannsfilter (selv om det ikke var nødvendig... dritdyr :sad: )

Strammet alle slangeklemmer på sjøvann siden

Har tidligere skiftet impeller

 

Skrur av slangen på innsiden av drevet. Tar en "blåsetest" i denne og systemet virker pottetett..

 

Setter denne slangen i en pøs med vann og starter motoren.

 

Ufattelig:

 

Luftbobler kommer i slangen (enden står godt under vann) og vannfilteret fylles ikke helt opp, selv ved litt forsiktig pådrag.

 

Begynner å bli litt tom for ideer her..... :confused:

 

PS Ingen synlige vannlekasjer i motorrom, ingen væskeøkning i ferskvannssløyfen og motoroljen ser fin ut....

Redigert av Rotax (see edit history)
Link to post

Har du prøvd å blåse mellom slange og ut i drevet?

 

Når jeg har kjørt motoren med vannslange koblet til drevet så er det også hos meg luft i slangen. Og vannfilteret blir ikke fullt. Du kan også prøve å koble forbi sjøvannsfilteret og se om det er noen endringer før du skifter filteret. Har du tatt av drevet og sett om det er noe som hindrer strømningen mellom drev og transomplate?

Link to post

Problemet er jo tilstede selv om jeg går helt utenom drevet (kan selvfølgelig være problem der også, men må først få det til å fungere inne i båten).

 

Skal i kveld forsøke å lage en "bypass" på sjøvannsfilteret og se hvordan det arter seg da...

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Tja, egentlig ikke....

 

Byttet impeller og alt virket tilsynelatende OK, men reagerte at det var så my luft i slangen (den var gjennomsiktig). Så spurte en kamerat meg: Hva hadde du gjort hvis ikke slangen er gjennomsiktig. Svaret var: da hadde jeg prøvekjørt og forsøkt (hvilket jeg ikke hadde tort til da). Så gjorde jeg det, og det viste seg at kjølingen var bra (selv om det var luft i slangen fremdeles) :blush::giggle:

 

PS båten ble solgt rett etterpå....

Link to post

Ok,sliter med dei samme symptomene men finner ikkje årsaken. Eg begynte å få høgare temperatur enn normalt ved høgt turtall. Senket eg turtallet litt, så sank temperaturen til normalt igjen. Åpnet varmeveksler og den var fin. Tok system rens på det lukkede kjølevannet, og skiftet begge termostater. Tenkte eg skulle ut ein tur å prøve om dette hadde hjulpet på temperaturen, men før eg drog fra kai, prøvde eg å ruse motoren litt. Då såg eg at det kom masse luft i kjølevann slangene, og nivået i sjøvannsfilter sank veldig. Har derfor konkludert med at det må vere noko gale med sjøvannet, men aner ikkje kva. Har strammet alle slange klemmer, smurt pakningen på sjøvannsfilter og skiftet impeller (sjølv om den såg fin ut)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...