stko Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg holder på med en AQ 200, som vi har problemer med å få til å gå reint. Denne har en resistor på + til coil, slik at spenningen inn til coilen er redusert. (1,8 ohms motstand) Etter koblingen å dømme,blir resistoren "bypasset" når du drar på starteren, slik at du får høyere spenning til coil i startøyeblikk. (Riktig ?) Det som er rart, er at når jeg bypasser resistoren under gange, går motoren mye renere. Spørsmålet er da om jeg kan droppe resistoren, og sette inn en vanlig 12V coil istedet? noen som kan hjelpe meg her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Ja det kan du. Sjøl har eg inne den motstanden heile tida og det går finfint. Det skal være slik du sier men eg prøvde først uten for å spare meg arbeidet og ha det enklest mulig, og det gikk fint så da blei det slik ;) Ellers kan eg på det varmeste anbefale elektronisk tenning om du ikkje allerede har det. Du vil oppleve en ny verden i startvillighet og gange Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 (edited) Noen ide om pris på elektronisk tenning for en slik AQ 200 motor? Edited May 21, 2010 by stko (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 (edited) Det som er rart, er at når jeg bypasser resistoren under gange, går motoren mye renere. Har du sjekket tennpluggene? Spesielt avstanden mellom elektrodene, men også tilstanden generelt: oljet, sotet, brent, etc... Edited May 21, 2010 by hljoen (see edit history) Quote Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Er satt i nye plugger, så dette skulle være i orden Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Du får både enkle sett der en bare erstatter stiften med en rund sak og bruker opp igjen resten til et par tusen. Eller du kan gjøre det skikkelig å kjøpe et komplett sett med alt inklusive coil som dette Eksempelvis hos eurofritid til 4500.- Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 (edited) Kan jo sette inn en høyeffektcoil som bare går på 12V også. En annen ting som også er bra men litt gammeldags er fordeler med doble stifter. Får da større kamvinkel enn du får med bare enkel stift. Vanlig å gjøre det slik med amerikansk vinkeljern den gangen for å få bedre tenning ved evnt trimming. Edited May 21, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts