Kaarevigen Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Først og fremst. Etter å ha erkjennt at 40årskrisa også gjaldt meg gikk jeg til innkjøp av ny Buster Magnum med 225hk Yamaha nå i år. Ikke så mange turene ennå, men jeg er rett og slett strålende fornøyd. Helt upåklagelig så langt. Så til saken. Må ha dregg. Tenkte på noe med synketau. Sist hadde jeg en 5m stump med kjetting på enden, men da var det en tyngre båt. Vil gjerne ha lina litt ned mot bunnen for å sikre feste, men vil ikke blande kjetting in i alu båten. Hvordan er det med ståldregg i kombinasjon med alubåt? Er det noe tæring slik mange gamle skrekkhistorier sier? Noen som kan anbefale noe som holder en vindfull vestlandsk sommerkveld/natt i uthavn? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 har en 7.5kg Bruce kopi m/ 5 meter kjetting til yamarinen min , litt overkill muligens men kjekt å ha litt å gå på. Hvis du lager deg en dregg/kjettingkasse i plast, så burde ikke korrosjon være noe problem Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Hei.Skal se på en magnum i helga med 225 yamaha.Har tenkt på ankervinsj akter.Noen som har sett noe slikt på magnumen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Grattulerer med ny båt, nå kjente jeg 40 års krisa tok et skikkelig tak i meg også Hadde tenkt å kjøpe den nye xxl som kom i vår, men den var rett og slett stygg. Når det gjelder dregg kommer vel det mye an på bunn forholdene der du skal ankre. På x en jeg hadde i fjor, hadde jeg en 7,5 kg bruce kopi med noen meter kjetting,og 30m synketau. Dette er helt sikker er iverkill, men kjekt å ha når men trenger det. I tillegg hadde jeg en liten paraplydregg og et lett tau. Dette brukte jeg ved korte strandhogg og ved bading i stille bukter. Når jeg tenker etter lå brucekopien for det meste i kassen sin. Mener jeg så ankervinsj montert på en magnum på Finn.no i høst, tror ikke det skal være noe problem. Tenker litt på magnum selv, men da med 150 hk. Hva er argumentene for en 225 HK bortsett fra større toppfart? Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaarevigen Posted May 22, 2010 Author Share Posted May 22, 2010 Det er ikke feste eller type dreg ift hvilket bunnfeste jeg er mest opptatt av, men hva som passer best til Magnum'en. Er det materialforhold som stål/alu man må tenke på (spes hvis både kjetting og ståldregg). Hvor har dere kasse til dette? Det er jo noen fine greie luker på hver side bak, men om disse egner seg til dregg / kjetting. Hmm. Jeg kjøpte 225hk for å kunne holde god marsjfart med LAV omdreining. Lite støy ombord, forbruket er utolig lavt skal en tro måleren som er med i instrumenteringen. Dvs bensinregning for en sesong har jeg ikke tenkt å bry meg om, det er ikke den som dominerer. Jeg tøffer endel og man kan trygt si det blir blandet kjøring. Tror også annenhåndsverdien også er bedre med 225hk uten at det er superviktig. Jeg hater undermotorisering kan man si og gitt 40års kris så var det jo slik at en ønsket å leke litt av og ti når man var alene i båten. Det er helt rått å bikke 50 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Hvis det er mye sand/mudder der du ferdes ville jo et fortress anker være ypperlig, da det er laget av en aluminiumslegering. FX-7, som jeg har hatt to av, og blytau holder til din båt, og ankervinsj trenger du ikke da ankeret veier mindre enn tauet (1,8Kg). Det kan i tillegg taes fra hverandre for å ta minimalt med plass. Ønsker du mindre vinkel på tauet, kan du jo ha en daumann i bly. www.fortressanchors.com Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Jaco Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Bør ha 225 HK på Magnum ja. Har selv en med denne kombinasjonen, og båten fortjener helt enkelt 225 HK. Får neppe utnyttet skroget skikkelig med 150 HK. Min gjør 30 knop ved 3500 omdr. og lydbildet er særdeles behagelig. Ingen ulemper med så stor motor på denne båten. Bruker godt under 1 ltr pr NM. på marsj.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) Det er ikke feste eller type dreg ift hvilket bunnfeste jeg er mest opptatt av, men hva som passer best til Magnum'en. Er det materialforhold som stål/alu man må tenke på (spes hvis både kjetting og ståldregg). Hvor har dere kasse til dette? Det er jo noen fine greie luker på hver side bak, men om disse egner seg til dregg / kjetting. Hmm. Hvis du ser etter er det brukt syrefast stål i kombinasjon med det marine aluminiumet i denne båten. Og mange av påhengerne som brukes på denne har sink-anoder, og er hengt fast med syrefaste stålbolter. Og det uten at båten tæres bort av den grunn. Det å benytte galvanisert/varmeforsinket anker og kjetting er helt uproblematisk. Edited May 31, 2010 by Tintin (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaarevigen Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Da er mulighetene mine relativt åpne da. Jeg likte godt det Fortress "ankeret". Kjøper gjerne et slikt (Fortress FX-7). Eneste jeg vil sjekke er hvor jeg kan ha det. Dette grunnet at du har den pinnen som ligger på hvers for å sikre at ankeret legger seg riktig vei. Er ganske vidt. Regner med at jeg finner plass. noen forslag til blytau? Hva er vekt/m i forhol til en liten gummiert kjetting? Har ikke sette slik gunniert kjetting. Hvem selger det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts