Jump to content

bavaria med elektrisk åpning av motorrom, åpne manuelt?


Monsen

Recommended Posts

etter som det er hydreuliske pumper som åpner motorrommet er det bare å sette igang med rå muskelkraft. Måtte gjøre dette på min Grandezza 31 i vinter siden batteria flata ut og landstrømmen var rar. Alltids ett eller annet å løfte i, men det er greit å være to for det er tunge greier. Dog det går helt fint. Men, siden pumpa ikke holder lokket oppe må du ha en stokk/ planke eller hva du har for hånden til å holde lokket oppe. Flaggstanga kan sikkert brukes i nødsituasjon :) MEN, ikke gå nedi motorrommet uten å være en på dekk eller vær 110% sikker på at støtten holder :)

Link to post
Share on other sites

ta og kjøp deg noen Dørkbeslag, gjerne litt kraftigere en disse, og monter ned i lokket, 1 på hvær ende, så har du noe og løfte i! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

De er elektriske, ikke hydraulikk. har lurt litt på det samme mhp blackout.

mvh

bavaria32sport

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrudd litt 29,30 Sport og "33".Alle disse hadde hydraulisk åpning,fikk forøvrig olje fra trimflaps reservoaret..

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

jojo, elektriske er di nok, men er det ikke hydrauliske pumper som gjør løftet? Det er det på mitt motorromslokk...men så er det jo ikke en Bavaria. :) Da er det vel bare frem med manualen som sikkert IKKE breskriver slike problem.. eller gjøre et forsøk på å løfte lokket opp mens man er i havn. Bedre å finne ut av hvordan det funker mens man er i havn enn når man er til sjøss og alt er kjipt :)

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å skru av de 3 skruene på oppsiden av motorluken, så er braketten som fester dem elektriske stempelstanga løs, så kan man kan bare løfte opp motorluken..

Edited by bjolsen (see edit history)

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

Uansett,om det er samme som på Grandezza 31, og det tipper jeg det er, så er det bare å ta i uten å skru noe som helst. bare ha en støtte til lokket tilgjengelig.. og ikke mist taket

Link to post
Share on other sites

På vår 32S 2005 mod var det i alle fall en ren elektrisk/mekanisk løftearm på luken (skrueaktuator).

 

For å åpne luken manuelt, er det bare å skru ut de 3 store skruene i toppen av luken. Skruene er gjenget i

foten på løftearmen, så du trenger ikke tilgang på undersiden.

 

Hydraulisk løfter er sikkert bedre (og ikke minst mindre bråkete), men gir den samme tetting av luken i lukket stilling?

Skrueaktuatoren trakk luken skikkelig tett, gjør den hydrauliske det samme - eller ligger luken da bare med egenvekt?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

På vår 32S 2005 mod var det i alle fall en ren elektrisk/mekanisk løftearm på luken (skrueaktuator).

 

For å åpne luken manuelt, er det bare å skru ut de 3 store skruene i toppen av luken. Skruene er gjenget i

foten på løftearmen, så du trenger ikke tilgang på undersiden.

 

Hydraulisk løfter er sikkert bedre (og ikke minst mindre bråkete), men gir den samme tetting av luken i lukket stilling?

Skrueaktuatoren trakk luken skikkelig tett, gjør den hydrauliske det samme - eller ligger luken da bare med egenvekt?

 

Du har rett - det er elektriske løftearm og tror at det at den trekker luken skikkelig igjen er en av fordelene.

 

MEN de tre skurene i toppen som fester løftearmen kommer du jo ikke til når luka er lukket? Er ikke disse festet på innsida av luka da? Eller hvilke tre store skruer i toppen av luka mener du?

Link to post
Share on other sites

Hei Swande,

 

på vår satt disse rett bak foten til bordet.

 

skruer_lukeloefter.jpg

 

 

På andre modeller er det mulig skruene sitter under foten til cocpitbordet. På undersiden av luken ser du foten til løftearmen. Skruene er gjenget rett i plastbeslaget. På denne sitter også en splint som du kan frigjøre armen med.

 

splint_for_lukeloefter.jpg

 

 

Nevner det fordi denne splinten ble "usynelig" etter at jeg isolerte motorromsluken.

 

beslag_lukeloefter.jpg

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Dette var jo særdeles velillustrert og bra! Dette må jeg jammen sjekke. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sjekket ut dette før. Ting kan skje både med batterier og løfter, så da er det jo greit å vite hvordan man kommer til "dyret" der nede om elektronikken svikter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...