Jump to content

bavaria med elektrisk åpning av motorrom, åpne manuelt?


Monsen

Recommended Posts

etter som det er hydreuliske pumper som åpner motorrommet er det bare å sette igang med rå muskelkraft. Måtte gjøre dette på min Grandezza 31 i vinter siden batteria flata ut og landstrømmen var rar. Alltids ett eller annet å løfte i, men det er greit å være to for det er tunge greier. Dog det går helt fint. Men, siden pumpa ikke holder lokket oppe må du ha en stokk/ planke eller hva du har for hånden til å holde lokket oppe. Flaggstanga kan sikkert brukes i nødsituasjon :) MEN, ikke gå nedi motorrommet uten å være en på dekk eller vær 110% sikker på at støtten holder :)

Link to post

jojo, elektriske er di nok, men er det ikke hydrauliske pumper som gjør løftet? Det er det på mitt motorromslokk...men så er det jo ikke en Bavaria. :) Da er det vel bare frem med manualen som sikkert IKKE breskriver slike problem.. eller gjøre et forsøk på å løfte lokket opp mens man er i havn. Bedre å finne ut av hvordan det funker mens man er i havn enn når man er til sjøss og alt er kjipt :)

Link to post

På vår 32S 2005 mod var det i alle fall en ren elektrisk/mekanisk løftearm på luken (skrueaktuator).

 

For å åpne luken manuelt, er det bare å skru ut de 3 store skruene i toppen av luken. Skruene er gjenget i

foten på løftearmen, så du trenger ikke tilgang på undersiden.

 

Hydraulisk løfter er sikkert bedre (og ikke minst mindre bråkete), men gir den samme tetting av luken i lukket stilling?

Skrueaktuatoren trakk luken skikkelig tett, gjør den hydrauliske det samme - eller ligger luken da bare med egenvekt?

Mvh Aquarius

Link to post

På vår 32S 2005 mod var det i alle fall en ren elektrisk/mekanisk løftearm på luken (skrueaktuator).

 

For å åpne luken manuelt, er det bare å skru ut de 3 store skruene i toppen av luken. Skruene er gjenget i

foten på løftearmen, så du trenger ikke tilgang på undersiden.

 

Hydraulisk løfter er sikkert bedre (og ikke minst mindre bråkete), men gir den samme tetting av luken i lukket stilling?

Skrueaktuatoren trakk luken skikkelig tett, gjør den hydrauliske det samme - eller ligger luken da bare med egenvekt?

 

Du har rett - det er elektriske løftearm og tror at det at den trekker luken skikkelig igjen er en av fordelene.

 

MEN de tre skurene i toppen som fester løftearmen kommer du jo ikke til når luka er lukket? Er ikke disse festet på innsida av luka da? Eller hvilke tre store skruer i toppen av luka mener du?

Link to post

Hei Swande,

 

på vår satt disse rett bak foten til bordet.

 

skruer_lukeloefter.jpg

 

 

På andre modeller er det mulig skruene sitter under foten til cocpitbordet. På undersiden av luken ser du foten til løftearmen. Skruene er gjenget rett i plastbeslaget. På denne sitter også en splint som du kan frigjøre armen med.

 

splint_for_lukeloefter.jpg

 

 

Nevner det fordi denne splinten ble "usynelig" etter at jeg isolerte motorromsluken.

 

beslag_lukeloefter.jpg

Mvh Aquarius

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...