Våtbåt Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Heisann, er det sånn at sinkanoden skal monteres metall mot metall, dvs er det feil at det er bunnstoff mellom anoden og drevet? Mine anoder ser ubrukt ut etter forrige sesong mens drevet er spist opp. Ka dokke trur? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Åsabu Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Sink anoden skal ligge metall mot metall. Ingenting i mellom. Man skal heller ikke stoffe utenpå sinkanoden. hvis drevet er spist opp så kan det jo også tyde på galvanisk korrosjon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 ja det skal være så god kontakt som mulig med metallet det monteres på ellers har det ingen virkning.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Våtbåt Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Supert, men hva er galvanisk korrosjon, til forskjell for annen korrosjon? Naboens båt var 100 % fin :( Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 anoden skal monteres med elektrisk kontakt i sjøvann (egne anoder for ferskvann). Ellers se Åsabu sitt innlegg og søk her på forumet for tips. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Våtbåt Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Jeg har søkt etter anoder etc, men søkefunksjonen og kategorisering av emner er noe redusert... Med all respekt, det er enormt mye her på dette forumet :) Men elektronisk montert anode har jeg ikke hørt om. Har du et eksempel, skal det monteres noe som fører strøm fra anode til batteriet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 hei, neida. bare med kontakt med det som skal beskyttes. enten metall mot metall eller med en elektrisk kabel imellom. Det må ikke være maling e.l. mellom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts