Ruim Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg må ta av propellen på min Nidelv 24. Splint og mutter fikk jeg av. Men propellen sitter dønn fast. har prøvd med 3 armet avtrekker, kulde på aksel og varme på propell. men det sitter like fast. Noen som har råd? Propellen er konet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Mye varme er det som skal til, helst fra en skjærebrenner! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Propan er tingen, varmes godt rudt om, den komer med en smell, husk å trekke til det du tørr på forhånd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 gassbrenner, en skibrenner bør være bra nok. Skru ut mutteren endel. La gjerne avtrekker (ters) sitte i spenn. noen kraftige kakk med trebit eller gummiklubbe på akselenden. Da bør den løsne. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Mange gode råd Havde samme problem sidste år ved udskiftning af cutlassleje. Trods varme og kulde, aftrækker og mange slag med træhammer lykkedes det aldrig, og vi måtte trække akslen ud af båden. Det var en fin løsning, men den kan du selvfølgelig ikke bruge, hvis du skal skifte propellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruim Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 takk for gode råd. propellen er nå tatt av med avtrekker etter at jeg klinket til alt jeg kunne fra to sider med to hammere rett på propellen. for å komme til måtte jeg ta av den 3 armede avtrekkeren. jeg har tidligere banket rett på enden av av akselen med vanlig hammer hardt mange ganger, og håper virkelig ikke det har skadet noe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Bra du fikk den av ihvertfall. Nevner denne alikevel da kanskje noen andre får bruk for tipset. Var med på å trekke ut en ca. 70 mm tykk bolt i en dekkskran for noen år siden. Selv med en hydr.jekk på 50 tonn som skubba, og en til på 50 tonn som trakk på andre siden rikka den seg ikke. Frem med flere store varmebend for og varme ytterhuset. Meiner å huske vi holdt på en hel dag uten resultat. Husker ikke hvordan vi kom i kontakt med karen, men trur han var ombord for å gjøre en annen servicejobb. Uansett så ville han hjelpe oss. Han tok frem kofferten sin og tok frem et stearinlys. Vi varma så fra endene og innover mot senter fra begge sider samtidig som vi holdt stearinlyset (som smelta) på toppen av bolten helt inn mot ytterbosset. Vi pressa samtidigt med begge jekkene og det gjekk ikke lang tid før bolten løsna. Det var mange som var lange i maska da ja, etter å ha prøvd all verdens moderne rustløsere i tilegg til varme og rå makt. Men eg har sjelden prøvt dette etterpå. Noen av BP folket som har testa dette??????????? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Da jeg tok av propellen satte jeg på en ters, skrudde til det jeg maktet, ingenting skjedde. Det stod slik en stund, men måtte hente propanbrenneren til slutt, varmet rundt godset på propellen. Pangggg sa det, propellen spratt av i en smell og fart, ikke stå rett bak når en gjør dette, en kan få propellen i hodet. Det er vel spennet i tersen som forårsaket at det kom så kontant av. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 En sikring for at propellen ikke fyker veggimellom er vel å ikke ta mutteren helt av, slik at når propellen løsner stopper den i mutteren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Det er riktig som Hafrsfjord skriver. En trenger bare 4-5 millimeter klaring til mutter for å få løs propellen. For å få løst noe som sitter på kon, uansett hva, spenn opp med egnet tersjeverktøy, tilfør varme først ute på "objektet", her i tilfelle propellvinger. Tilfør så varme jevnt innover mot navet, hvor en kan nå være litt mer aggresiv med varmen. Kjenn at en har godt trykk på tersjeverktøyet. Fortsett med varmen, samtidig som en bruker en liten slegge, og slår et hardt slag på ENDEN på tersjen. Da vil eventuellt propellen komme med et lite brak. Det er viktig å få varmet opp hele delen som skal av. Om en ikke varmer fra ytterst først, vil ytterdelen liksom "holde igjen" delen som skal utvides. I verste tilfelle kan delen sprekke, siden det blir for store spenninger i materialet. En bør unngå å bruke SKJÆREBRENNER, da denne ikke er ment brukt til slik oppvarming. Har en tilgang til skjærebrenner, har en også tilgang til SVEISEBEND (også kallt varmebend). Bare å velge riktig størrelse til den varmen en trenger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.