Jump to content

Nidelv 24, propellen sitter fast i akselen


Ruim

Recommended Posts

takk for gode råd. propellen er nå tatt av med avtrekker etter at jeg klinket til alt jeg kunne fra to sider med to hammere rett på propellen. for å komme til måtte jeg ta av den 3 armede avtrekkeren. jeg har tidligere banket rett på enden av av akselen med vanlig hammer hardt mange ganger, og håper virkelig ikke det har skadet noe.

Link to post

Bra du fikk den av ihvertfall. Nevner denne alikevel da kanskje noen andre får bruk for tipset.

Var med på å trekke ut en ca. 70 mm tykk bolt i en dekkskran for noen år siden. Selv med en hydr.jekk på 50 tonn som skubba, og en til på 50 tonn som trakk på andre siden rikka den seg ikke.

Frem med flere store varmebend for og varme ytterhuset. Meiner å huske vi holdt på en hel dag uten resultat. Husker ikke hvordan vi kom i kontakt med karen, men trur han var ombord for å gjøre en annen servicejobb.

Uansett så ville han hjelpe oss. Han tok frem kofferten sin og tok frem et stearinlys. Vi varma så fra endene og innover mot senter fra begge sider samtidig som vi holdt stearinlyset (som smelta) på toppen av bolten helt inn mot ytterbosset. Vi pressa samtidigt med begge jekkene og det gjekk ikke lang tid før bolten løsna. Det var mange som var lange i maska da ja, etter å ha prøvd all verdens moderne rustløsere i tilegg til varme og rå makt.

Men eg har sjelden prøvt dette etterpå. Noen av BP folket som har testa dette???????????

Link to post

Da jeg tok av propellen satte jeg på en ters, skrudde til det jeg maktet, ingenting skjedde.

Det stod slik en stund, men måtte hente propanbrenneren til slutt, varmet rundt godset på propellen.

Pangggg sa det, propellen spratt av i en smell og fart, ikke stå rett bak når en gjør dette, en kan få propellen i hodet.

Det er vel spennet i tersen som forårsaket at det kom så kontant av. :yesnod:

Link to post

Det er riktig som Hafrsfjord skriver. En trenger bare 4-5 millimeter klaring til mutter for å få løs propellen. For å få løst noe som sitter på kon, uansett hva, spenn opp med egnet tersjeverktøy, tilfør varme først ute på "objektet", her i tilfelle propellvinger. Tilfør så varme jevnt innover mot navet, hvor en kan nå være litt mer aggresiv med varmen. Kjenn at en har godt trykk på tersjeverktøyet. Fortsett med varmen, samtidig som en bruker en liten slegge, og slår et hardt slag på ENDEN på tersjen. Da vil eventuellt propellen komme med et lite brak.

Det er viktig å få varmet opp hele delen som skal av. Om en ikke varmer fra ytterst først, vil ytterdelen liksom "holde igjen" delen som skal utvides.

I verste tilfelle kan delen sprekke, siden det blir for store spenninger i materialet.

En bør unngå å bruke SKJÆREBRENNER, da denne ikke er ment brukt til slik oppvarming. Har en tilgang til skjærebrenner, har en også tilgang til SVEISEBEND (også kallt varmebend). Bare å velge riktig størrelse til den varmen en trenger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...