Jump to content

Hvordan funksjonsteste/måle gammel ekkoloddgiver ?

AndreHugo

Recommended Posts

Har en gammel ekkoloddgiver som sitter i en "kopp" under skroget på en Windy 26 snekke fra 1980. Er det noen mulighet for å måle hvilken kHz/frekvens den måler på? og evnt utgangseffekt ? Kjøpte en kartplotter/ekkolodd fra samyoung i fjor. se link :Navis 800F Den leveres med svinger, men fersk i båt-gamet som jeg var/er :confused: , kjøpte jeg med hekkmontert svinger. Bad choice :lipseal: . Skulle kjøpt med gjennomgående.. Iallfall, noen som vet om jeg kan bruke den gamle svingeren i båten, evnt hvordan måle den ?

På jobben min bruker vi en transducer tester, men det er selvsagt ikke noe enhver har.

En annen mulighet er å bruke ett oscilloskop og en signal generator og en motstand på 1 Ohm.

På den måten kan man regne seg fram til frekvens og fase. Er en fordel om en vet litt om hva en skal kunne forvente også.

Effekt tror jeg ikke er mulig å måle seg fram til dessverre.

John

På jobben min bruker vi en transducer tester, men det er selvsagt ikke noe enhver har.

En annen mulighet er å bruke ett oscilloskop og en signal generator og en motstand på 1 Ohm.

På den måten kan man regne seg fram til frekvens og fase. Er en fordel om en vet litt om hva en skal kunne forvente også.

Effekt tror jeg ikke er mulig å måle seg fram til dessverre.

John

Hehe ...nå er det vel neppe allemannseie med oscilloskop og frekvensgenerator heller :tongue:

Selv jeg med min ekstremt velutstyrte verktøybod mangler slikt i elektro- og elektronikk avdelingen ;) (Tja, et oscilloskop jeg programmerte i LabView har jeg faktisk)

Det er vel egentlig bare å kople til og prøve den? Skal vel ha flaks for at det skal klaffe, men da har du jo prøvd ihvertfall.

Personlig ville jeg nok bare ha kjøpt meg en ny gjennomgående giver tilpasset loddet :yesnod:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Hehe.. med andre ord ikke helt enkelt å teste en giver for en helt gjennomsnittlig "ola nordmann". Kan litt elektronikk, men skjønner at her går skuddene langt over mitt forståelsesnivå :blush: . Tør nesten ikke teste på navisen, er redd for at noe skal gå galt. Klart det enkleste er jo å ta en giver som er tilpasset navisen, men jeg tenkte jo at hvis der allerede er en giver, prøv å bruk den først :rolleyes: . Slipper unna endel arbeid, og ikke minst 1500,- båtkroner for en ny giver. Men innser vel at det bare er å krype til korset snart likevel :wflag: . Takker for svar. All info mottas med kjempestor takk :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...