Sjølyst Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Finansieringen er på plass, og familien har veldig lyst på en Askeladden Beetle 2006 eller nyere (fra 2006 pga. modellendringene som kom i 2006). Vi har også blinket oss ut diesel av ulike årsaker, men er nå veldig i tvil om Mercruiser 1,7 120 har god nok kvalitet. Jeg har selv sett en rekke nyere båter annonsert med ny motor (hvorfor bytte motor på så nye båter?). og nå hørte jeg også fra en i bransjen at det er mye problemer med disse motorene, spesielt 2006 og 2007 modellene. Ifølge mine opplysninger er Mercruiser Cummins 2.0 150 et mye bedre alternativ med tanke på driftssikkerhet, men det er nesten ingen til salgs med dette motoralternativet. Er det noen som kan kaste lys over dette? Er det risikiabelt å kjøpe en båt med Mercruiser 1,7? Liker båten veldig godt, men er jo ikke interessert i å håndtere et motorhavari om få år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tami Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 (edited) Om du søker på forumet om denne motoren så vil du finne noen saker med stempelhavari og litt turbotrøbbel. Men det er jo massevis av disse motorne i drift rundt omkring i landet og 100% problemfrie motorer er vel ennå et ukjent fenomen. Be selger om å gjøre rede for vedlikehold og service siden motor var ny. Er dette fulgt til punkt og prikke og motor ser og høres fin ut så løper du nok ingen stor risiko. Ta med motorkyndig mann på besiktigelse. Det kan være mange kroner spart! Stort pluss med med disse motorene er jo det lave forbruket. Noen hevder at motor er i minste laget til denne båten, men det kommer vel an på hva du skal bruke den til. Rolige dager på sjøen eller vannskikjøring! Lykke til med handel! Edited May 22, 2010 by tami (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Vil ikkje si att motoren er ett dårlig valg! Men kombinasjonen. Båten er etter min mening for tung for denne motoren og går derfor med for høy belastning,spesielt med mye folk og fulle diesel/vann tanker.Hvordan den blir brukt/vedlikeholdt,har også alt og si. Dette trenger ikkje være fakta,men dette er min mening . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 For et par år siden hadde en 2006 modell med 120hk, og jeg deler synspunktet om at motoren er i det minste laget spesielt når båten var fullastet. Ellers hadde ikke noe trøbbel med motoren. Jeg ville nok ha valgt den nye motoren på 150hk som er en mer moderne med common rail og elektronisk motorstyring, noe som gjør at den soter mindre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjølyst Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Takk for gode og fonuftige svar! Slik jeg tolker svarene er det ikke noen stor risiko forbundet med 1,7 literen. Men jeg tror likevel at jeg skal satste på 2.0 literen hvis den er å oppdrive. Jeg ville jo helst kjøpe båt umiddelbart når vi først har bestemt oss, men tror nå det kan være lurt å vente litt i håp om at det skal dukke opp en kandidat med den rette motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 jeg har selv montert inn denne 1,7(2006mod)literen i min draco 21 og det fungerer helt supert. men det er jo klart man noen ganger ønsker større motor. min gjør 23 på marsfart og det syntes jeg er helt fint. og det er jo en rimelig motor å kjøpe og å bruke. så man får alltid hvaa man betaler for. selv kjøpte jeg denne nettop fordi det ikke er comonrail, noe som jeg mener ikke er bra kombinasjon med saltvan. og skjer det noe får du ikke gjort noe uten pc til disse om det skulle skje nooe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mister Master Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Kjøpte meg faktisk en Draco 21 med denne motoren i vinter, og er selv veldig spent på hvordan dette vil fungere da jeg ikke har fått sjøsatt den ennå. Men har bare gode erfaringer med denne motoren etter å ha kjørt den 5 sesonger i en Uttern D55 (2005 mod) som er en god del mindre og lettere båt. Når det gjelder denne motoren så tror jeg det kom en endring i 2005. De fra 2004 og eldre skal vist nok ha hatt en del trøbbel med turboen og wastegate-vetilen som har ført til en del motorhavari. Dette skal være utbedret på de fra 2005. Om det er den ny utgaven ser du med en gang du ser på motoren, står det ”Mercury D1,7L DTI” på toppen hadde jeg styrt unna. Står det ”1,7 Litre 120 Horsepower” hadde ikke jeg vært bekymret for motoren så lenge du passer på at du oppnår maks turtall (4400 o/min) på motoren. Dvs. at beetle 2006 mod bør være et godt valg. Lykke til med handelen! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 De fra 2004 og eldre skal vist nok ha hatt en del trøbbel med turboen og wastegate-vetilen som har ført til en del motorhavari. Dette skal være utbedret på de fra 2005. Om det er den ny utgaven ser du med en gang du ser på motoren, står det ”Mercury D1,7L DTI” på toppen hadde jeg styrt unna. Hvis da ikke selgeren kan dokumentere at turbo og wastegate er skiftet, det ble gjort på min motor, som er 2002-modell. Fikk ny turbo i 2006, og sviver nå upåklagelig på åttende året, maler som en katt, på en Skibsplast 660 som dog er en god del lettere enn Beetle. Med godt stell og fornuftig bruk er dette gode motorer! Lykke til med båtjakten! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Utfra hva jeg har lest, er det at Waste-gate'n henger seg opp som er problemet. Og det fører til høyere turbotrykk enn den skal ha, høyere temperatur og brente stempler. Tips har gått på å bevege armen fra tid til annen å se at den ikke har låst seg. Uansett, sikkert ikke dumt å koble på en turbotrykksmåler, det koster ikke stort, og da kan en følge med om trykket blir høyere enn det skal. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Det er solgt mange av disse motorene, og de er fortsatt populære. Noen har hatt problemer med turbohavari. Noen har etter noen år opplevd at waste gate henger seg opp med motorhavari som følge. Jeg har selv hatt en slik motor i Nidelv 690. Vi var godt fornøyde med den båten og motoren. Vi hadde et litet problem med en pakning som lakk når motoren ble kald etter at den hadde vært driftsvarm slik at det ofte var et par dråper olje under motoren. Jeg har kjørt Beetle med 1,7TDI. Den er litt kjappere enn Nidelv 690 med samme motor. Topper vel 31 knop om jeg husker rett. Med last blir det en tungdrevet båt. Akkurat som Nidelven. Jeg liker veldig godt service tilgangen i Beetlen. For et par uker siden hjalp jeg en kar med å lufte diesel på en 1,7TDI. Man har tilgang til hele motoren, og det gjør mekking enkelt. Skulle jeg velge båt i dag hadde jeg valgt større motor enn 1,7 literen på en så stor båt som Beetle. Også ville jeg nok kikket litt på en Nidelv 690 også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjølyst Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Vi har funnet en Beetle 2006 med 1,7 liter som vi liker veldig godt. Den er svært godt holdt, og har diverse ekstrautstyr som passer midt i blinken for oss (dieselvarmer, landstrøm, ekstra strømuttak etc). Hvis jeg kunne få litt hjelp her på forumet til å vurdere denne båten hadde det vært helt topp! Annonsen på finn.no Hvis denne hadde vært utstyrt med en Cummins 2 liter og spyletoalett hadde det vært løp og kjøp :-) Hva tror dere om denne? Er prisen ok? Andre ting jeg bør være oppmerksom på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei. Vi har selv hatt en Beetle og den ga oss mye båt glede. Ville ikke vært redd for å kjøpe en slik, rett nok er ikke 120 HK mer enn hva du trenger men dette merkes bare når det er 4 eller flere i båten. Når det gjelder pris så virker den å være høyt priset. En bør ikke gi over 350-400 tusen er nå min mening. Denne ligger med salgspris lik kjøps pris i 2007 og slik er ikke båt markedet lengre. Oppsummert fin båt men gi et bud under 400 tusen, om du ikke får tilslag så finnes det 15 andre beetle å velge i på finn. Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Erfaringsmessig så skal alle båter man kjøper selges igjen en dag, også ofte kalt den berømmelig tre-fots syken, men det kan også være andre grunner til salg De betenkeligheter man har ved kjøp som her f.eks om motoren er riktig/stor nok, vil du bli møtt med av markedet når du skal selge igjen. Uten å ta stilling til den aktuelle båten eller prisen på denne, så ville jeg for egen del aldri kjøpe noe jeg var usikker på salgbarheten (graden av eller begrensinger ved) ved igjen om noen år. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.