Jump to content

Kokekar for fenderlistmontering, leie i Sandefjords-området?

Foris

Recommended Posts

Skal montere ny fenderlist på min båt, og trenger et kokekar for å utføre jobben. Kvier meg for å lage dette selv da det antageligvis blir brukt bare én gang. Noen som vet om utleie eller utlån av slikt i nærheten av Sandefjord?

Et brukt oljefat i stål som du tar av toppen på...Finnes de som har lokk og du kan og kappe av langs kanten på de som ikke har slik... Vinkelkutter...husk å skylle fatet først så du ikke får fyr i branngassene inni fatet...

Fyll vann oppi og lag bål rundt...Trenger ikke koke, da klarer du ikke holde i den, men skikkelig temperatur skal du ha. La fenderlisten ligge oppi mens du fyrer opp....Varmen må få tid til å gå helt igjennom... Husk gode arbeidshansker, ellers brenner du deg når du skal jobbe med den... En god krok til å fiske opp fenderlisten trenger du og...samt noen gode kompiser for å få den på plass før den blir kald...

Lykke til...

Edited by Gudrun (see edit history)

Hei, skal snart gjøre samme jobben.

Har en sånn blå kjemikal tønne som jeg kjører motoren i ferskvann med, kan jeg fylle den med varmt vann og la fenderlisten ligge oppider, blir den varm nokk ? :confused:

Har en sånn blåtønn som jeg kjører otoreni ferskvann med, kan jeg fyll den med varmt vann ogla fenderlisten liggoppider, blir den nokk ? :confused:

Funker helt flott!! Jeg har bestandig brukt ei avkappet plast tønne,fyller den med vann fra steameren,har også en "El varmestav" som jeg kan benytte om temp synker,men den har jeg egentlig aldri hatt behov for

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Takker så mye for tipset fra Gudrun, som satte meg på en idé om at det istedetfor bål kunne benyttes en propanbrenner beregnet for krabbekoking. Reiste avgårde og kjøpte en slik, delte et oljefat i to litt over midten, og ca 3 timer etter å ha startet oppvarmingen var temperaturen på 85 grader. Dette ville nok ha gått atskillig fortere om jeg hadde isolert oljefatet, men med åpen flamme var det greit å droppe dette. Fikk hjelp av 3 venner, og sammen strakk vi fenderlisten godt rundt det hele. Måtte jobbe ganske fort, da listen ble avkjølt relativt raskt så snart den var ute av vannet.

Behagelig at ny fenderlist er på plass, nå kan snart sommersesongen starte for min del :-)