jensemann2 Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Kjøpte meg en slik fuktmåler som er beregnet for hus. Den har 2 spisser som stikkes inn i husveggen, og LED dioder som indikerer hvor mye fukt det er i veggen. Prøvde denne på seilbåten i plast også, stakk spissene så hardt jeg klarte mot skroget, og de gikk såvidt inn i gelcoaten. Noen steder viste den opp til 10% fukt, men ellers var det ingen antydning til fukt. Kan jeg stole på en måling gjort med en slik, eller er det spesialmålere som må brukes for glassfiber? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Har du en måler som fungerer til forskjellige underlag? Mange av disse fultmålerene er beregnet til kun ett materiale. I båt får du nok ikke nøyaktig måling uansett. Feks måler du i dekket hvor du har glassfiber/balsa/glassfiber vil ikke målingen bli nøyaktig. Samme problemet er det med måling i bad hvor en har flis/membran/støp. 10% fukt høres lite ut. Treverk ligger vanlighvis på 12%, ekstremt tørket 6%. Betong rundt 20%. Vet ikke verdien på glassfiber. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts