jorhei Startet 24.August.2004 Del på Facebook Startet 24.August.2004 I fjor så lagde jeg noen dårlige og midlertidige stenger/bjelker til teltet over båten på vinteren. Brukte da 4*4cm bjelker og tenkte på å gjøre det samme i år også. Men i fjor var det ikke særlig ordentlig gjort og kunne tenke meg å lage noe som jeg kan bruke år etter år, og som holder. Må da tåle kraftig vind og snøfall. Kan noen her hjelpe meg og forklare hvordan dette gjøres best mulig. Hva bør jeg passe på? Båten er 28 fot og det er ikke anledning til å bygge noe stort telt fordi det er trangt nede i havna vår. Noen tegninger, eller gode forslag? Mvh jorhei Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Jens_P Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har du(dere) sett disse hos Träbåtsakuten's Tips & Trix Dannes Båthus ? Muligens for store, men komplette tegninger med materialliste! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jorhei Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Har du(dere) sett disse hos Träbåtsakuten's Tips & Trix Dannes Båthus ? Muligens for store, men komplette tegninger med materialliste! Er nok desverre for store ja........ Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Amorosa Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Kjøpte selv et stativ ifjor fra Ilas og det er enkelt å sette opp, lett å ta ned og akkurat passe stort når det skal stues vekk for sommeren. Sammen med en skikkelig pressening så er problemet løst for mange år. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Kjøpte selv et stativ ifjor fra Ilas og det er enkelt å sette opp, lett å ta ned og akkurat passe stort når det skal stues vekk for sommeren. Sammen med en skikkelig pressening så er problemet løst for mange år. Vet det, men snakker vi ikke fort en 5000 kr for stativet da? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Amorosa Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Vet det, men snakker vi ikke fort en 5000 kr for stativet da? Vet ikke helt prisen på det, for meg var det en del av en byttehandel. Uansett er det et kjempefint stativ og bør vurderes. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Her kan du f.eks. se Maritims tilbud: http://www.maritim.no/ontime_search.asp?id...1020&thumbs=Nei Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Mitt er likt det helt nederst på siden 20600-09. Og da er jo ikke prisen så gæern. Bor du i tillegg i nærheten av Oslo så kan du sikkert få kjøpt det direkte på ILAS Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Hos Clas Olson får du beslag som setter sammen diverse stokker, disse kan du montere og demontere etter behov. Gå til www.clasohlson.no og søk på vinkelbeslag og mønebeslag, eller bare beslag. Mener du vil finne "beslag" i fast vinkel og beslag med muligheter for justering. Dette tilsier at du kan ha ditt eget telt som kan demoneres enkelt og brukes igjen.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Suzuki Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 synd de ClasOhlson beslagene er beregnet på materialer med SVENSK standard. Enten må man da mikke til med no kiler / klosser, eller kjøpe bjelker i Sverige.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Amorosa Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 synd de ClasOhlson beslagene er beregnet på materialer med SVENSK standard. Enten må man da mikke til med no kiler / klosser, eller kjøpe bjelker i Sverige.. Suzuki Det kan jo være et problem når vinden griper fatt i teltet at det ikke er teit i beslagene. Svensk trelast er jo ca 10% mindre enn norsk. (48-98 mot 45-95 i Sverige) Uansett skal man kjøpe bjelker i tillegg så flyr også lappene fort. Da blir aluminium fort billig allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Uansett skal man kjøpe bjelker i tillegg så flyr også lappene fort. Da blir aluminium fort billig allikevel. Var akkurat dette jeg så også. 2500 kr er jo ikke akkurat så mye når jeg sikkert må ut med hvertfall 1000-1500 kr på materialer og beslag. Aluminiumen er da bedre med tanke på lagring og kvalitet. skal nok ikke se bort ifra at det blir et slikt aluminium stativ Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Fantino Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Går ut fra at aktuell båt er den i signaturen din. I så fall må vel det rimeligste bli å få tak i et plastrør (3-4 cm Ø) med lengde ca lik båten din. Dette vil være litt fleksibelt slik at det kan danne "møne" i teltet og støtte seg akter, på vindskjerm og på overbygg/fordekk. Da trenger du bare en kjip presenning (type skittengrønn)til 200-300 kr som selges overalt om høsten, samt hente 8-10 spylevæskekanner som fylles med vann og henges langs kantene for å holde det hele på plass. Normalt skulle du da ha et "spisstelt" som er såpass bratt at snøen sklir av samt at du får nødvendig lufting i endene. Trenger røret en liten støtte mellom vindskjerm og akterdekk skulle det være en smal sak å sette opp en støtte, evt. anvende kalesjebøyle dersom du har det. Dersom det er umulig å få tak i rør til en fornuftig pris kan det erstattes av en taustump som festes bak og strammes opp over båten med en vekt som henger over baugen (træ gjennom kryssholt og heng opp en Lecablokk el. i tauet slik at det forblir stramt). Lecablokker pleier som kjent ikke være mangelvare i en båthavn. Har brukt den siste (kjipe) metoden selv noen år, og det funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Går ut fra at aktuell båt er den i signaturen din. I så fall må vel det rimeligste bli å få tak i et plastrør (3-4 cm Ø) med lengde ca lik båten din. Dette vil være litt fleksibelt slik at det kan danne "møne" i teltet og støtte seg akter, på vindskjerm og på overbygg/fordekk. Da trenger du bare en kjip presenning (type skittengrønn)til 200-300 kr som selges overalt om høsten, samt hente 8-10 spylevæskekanner som fylles med vann og henges langs kantene for å holde det hele på plass. Normalt skulle du da ha et "spisstelt" som er såpass bratt at snøen sklir av samt at du får nødvendig lufting i endene. Trenger røret en liten støtte mellom vindskjerm og akterdekk skulle det være en smal sak å sette opp en støtte, evt. anvende kalesjebøyle dersom du har det. Dersom det er umulig å få tak i rør til en fornuftig pris kan det erstattes av en taustump som festes bak og strammes opp over båten med en vekt som henger over baugen (træ gjennom kryssholt og heng opp en Lecablokk el. i tauet slik at det forblir stramt). Lecablokker pleier som kjent ikke være mangelvare i en båthavn. Har brukt den siste (kjipe) metoden selv noen år, og det funker bra. Plastrøret kan også godt byttes ut med en gammel og slitt flaggstong. Dette har eg gjort de tre siste sesongene. Festet et kryss framme på fordekket og et helt bak. Surret dette godt fast og la en stang over. Deretter la eg pressening over stangen slik at denne lå inntil fenderlisten. Surret presseningen under kjølen til andre siden av presseningen. Brukte også noen kanner framme og bak. Billig og enkelt. Kryssene har eg festet med en bolt slik at de kan slåes sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Du får galva rør og koblinger feks hos Tønsberg maskinforretning. Kom på rundt 1200 kr til 25 foter for ca 4 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Går ut fra at aktuell båt er den i signaturen din. selges overalt om høsten, samt hente 8-10 spylevæskekanner som fylles med vann og henges langs kantene for å holde det hele på plass. Dersom kanner brukes, bruk noe frostvæske også i kannene, så slipper dere harde slag i vind med isklumper....... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 jeg har iallefall hatt min siste vintersesong med såkalte billig presseninger. Er ganske sikker på at jeg har brukt mer penger på presseninger/tau/tape/skruer osv osv på fjorårets sesong enn det det koster å kjøpe noe skikkelig fra OB.Wiik elller noe. Så i år skal jeg skjekke opp de forskjellige typene av aluminium eller galv. Men siden det er trebåt det er snakk om så ønsker ikke jeg å ha et stativ type Dekkstativ siden det er viktig å kunne lakke mens presseningen står på. Og det er viktig gjennom hele vinteren at det er lufting også langs sidene på båten, så dekkstativ med presseningen hengende nedover og stramt rundt fenderlisten er ikke noe god løsning,...syntes jeg.... Aller helst ønsker jeg å få tid til å laminere noen lekre buer i Lerk og få sydd en tilpasset duk som puster. Var i kontakt med noen som forhandlet "tyvek" duk. men de kunne ikke anbefale den pga for stor slitasje gjennom vinteren, synd egentlig for den puster og er lett og sterk. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
heira Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Hei. http://www.biltema.no/index.asp På biltema har de fult brukbare pressening på 7 x5 meter til 1499-. Selv bruker jeg 2 stk slike da Heira er 30 fot, Trevirke i stativet (1,5"x3") . 3-4 lengder med 1,5"x3 koster toppen et par hundrelapper og varer like lenge som de blir bevart og tatt vare på. Bygget stativene i 1999 og de er like bra idag. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Men hvis dere skal jobbe under teltet i vinter så anbefaler jeg absolutt ikke et spisstelt! Snakker av erfaring Kan dere ikke prøve og bli sistemann opp av vannet i år for dermed og få bedre plass rundt båten Og heller lage til et skikkelig telt. Jeg skal lage meg et bra telt snart med plass til og kunne gå på siden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Jeg har kjøpt meg et parti med brukt Haki murerstillas som skal brukes som pressenningsstativ. Det er hurtig å sette opp og har god tyngde slik at det tåler en del vind. Skal legge på et tak av selvbærende bølgeblikk, men vegger av lettpressenning. Muligens vegger av trelemmer på vindsiden om jeg kommer over noen store kasser. Da skal det være mulig å jobbe litt med båten selv under vestlandsvinteren Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 Men hvis dere skal jobbe under teltet i vinter så anbefaler jeg absolutt ikke et spisstelt! Snakker av erfaring Kan dere ikke prøve og bli sistemann opp av vannet i år for dermed og få bedre plass rundt båten Og heller lage til et skikkelig telt. Jeg skal lage meg et bra telt snart med plass til og kunne gå på siden av båten. Får nok ikke uansett mulighet til å bygge noe mer et spistelt, dette på grunn av plassen. Så vi får nok kare oss med det i år også...... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Får nok ikke uansett mulighet til å bygge noe mer et spistelt, dette på grunn av plassen. Så vi får nok kare oss med det i år også...... er det så trangt på opplagsplassen deres da! Kan dere ikke bare spørre om bedre plass siden dere skal bygge båt i vinter Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 er det så trangt på opplagsplassen deres da! Kan dere ikke bare spørre om bedre plass siden dere skal bygge båt i vinter Kan jo selvfølgelig spørre, men er jo litt usikker på hvor mye vi kommer til å gjøre i vinter da, mye av arbeidet vil nok skje inne i kabinen tenker jeg..... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Sinus_nor Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Det ligger 100-1000-vis av ubrukte seil-brett o.l rundt hos folk. masta til disse er glimrende og billig som telt-støtte... Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Helt enig med Bastard. Det blir faktisk et ork å gå i båten med for mye presseningsdilldall. Sørg for god plass og bygg dere et skikkelig telt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.