Avsluttet2 Startet 24.August.2004 Del på Facebook Startet 24.August.2004 Hjernen jobber.... båten er i tankene hver dag.... men jeg må nok vente til neste vår... Selv om det er lenge til så er det ikke sååå lenge til båten bestilles og kontrakten skrives. Spørsmålet er som følger: Båten vil bli kjøpt i Hardanger og jeg bor i Bergen, båten vil sansynligvis ligge i marina der de har utsalg og verksted for yamaha påhengsmotorer. Om jeg velger å kjøpe båten og motoren separat kan jeg kjøpe motoren i marinaen der båten skal ligge og få den montert der. Regner med at dette koster meg noen tusen mer enn å kjøpe en båtpakke der motor og montering er inkludert. Fordelen vil være at jeg er nært merkeverksted og utsalgssted når jeg trenger hjelp og service. Om jeg velger å kjøpe båtpakken med motor kan jeg velge mellom Yamaha og Suzuki. Selger har ikke noe verksted for båtmotorer og utsalgstedet ligger 2,5 timers (bil)kjøring fra Bergen. Så - spørsmålet blir da: Er nærheten til utsalgstedet for motor verdt noen tusen ekstra eller er det ett fett hvor motoren er kjøpt?? Egentlig har jeg mest lyst på suzuki sin 90hk, bør jeg slå det fra meg og kjøpe yamaha siden marinaen har autorisert yamaha verksted?? Gleder meg noe sykt til neste vår!! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Hvis det var meg: - kjøpe båt i Hardanger - kjøpe Yamaha-motor lokalt, evt der hvor det var billigst - da har du ihvertfall deletilgang i nærheten. Kjøpe verkstedsmanual i samme slengen - montere selv Hvis du har for mange tommeltotter: kjøp lokalt, hopp over verkstedsmanual Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Hva med å sjekke ut om det lokale verkstedet også kan ta service på Suzuki? Jeg har selv en Suzuki tilsvarende din (i 140 hk tapningen, dette er stort sett samme motor). Er svært godt fornøyd med den etter å ha kjørt rundt 100 timer denne sesongen . Markedets mest stillegående, lavt bensinforbruk (snittforbruk på rundt 6 l/t gjennom hele sesongen). Men Yamaha er også en meget god motor, for all del. Ett moment om båten ligger uten tilsyn: Yamaha er det suverent mest populære merket blant båttyver Kos deg med forventningene foran neste sesong Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Kjøp en Yamaha motor der hvor du får den billigst, den er enkel å montere. Yamaha har verdensgaranti og din lokale yamaha forhandler vil helt sikkert selge deg service etc som du vil trenge. Yamaha sine sider i USA har lagt ut 2005 modellene her er det en masse nyheter blant annet kommer det ny F75 og F90 med innsprøytning (da er det ingen grunn til å køpe suzuki lenger) Har ikke sett disse motorene i de europeiske sidene enda men den kommer sikkert hit og som 2005 modell, det kan en jo bare spørre importøren i Norge om. Jeg har selv importert ny yamaha motor og kjøpt service etc. hos lokal forhandler, har ikke hatt noen problemer med det. Lykke til med ny båt!! Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 her er en link til Yamaha sine nyheter for 2005 http://www.yamaha-motor.com/products/subca...s&scat=Midrange Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Ett moment om båten ligger uten tilsyn: Yamaha er det suverent mest populære merket blant båttyver Det er kanskje en grunn for det Kunne jeg valgt mellom en Suzuki og en Yamaha hadde ikke jeg vært i det minste tvil. Vil tro annenhåndsverdien på en Yamaha holder seg meget bra i forhold til andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Jeg hadde kjøpt ferdig pakke fra båtforhandler. Prisen på den er som regel vesentlig rimeligere enn å kjøpe båt og motor separat. Min erfaring med outboard er at de fleste er i stand til å gjennomføre service på andre merker enn dem de forhandler selv. Både Yamaha og Suzuki lager utmerkede motorer (jeg har begge deler) og jeg oppfatter ikke de helt store forskjellene i verdiutvikling på motorene. Her hadde nok Yamaha et større fortrinn tidligere, den gang med god grunn, men nå er det forspranget de hadde i forhold til kvalitet og ytelse spist opp slik jeg bedømmer det. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Andy : Ett moment om båten ligger uten tilsyn: Yamaha er det suverent mest populære merket blant båttyver Det er kanskje en grunn for det Det er en grunn til det, og den heter markedsandel, og dermed lettere omsettelighet. Ingenting annet! Jeg har selv både Yamaha og Suzuki, og vurderer disse til å ha samme gode kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 : Jeg har selv både Yamaha og Suzuki, og vurderer disse til å ha samme gode kvalitet.Støtter Andy her. Har hatt Yamaha 115 4-takter tidligere, har nå Suzuki 115 4-takter. Ingen problem med noen av motorene, samme kvalitet. Her blir det smak og behag. Suzuki er etter min smak stiligere med sin sorte farge, står mer i stil med andre farger og dekor på de fleste båter. Yamahas kommunegrå innpakning synes jeg ikke noe om, så her blir det nok Suzuki fortsatt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.