tobixen Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Jeg sniffer litt på vindmølle til båten ... er det noen god ide, hvor får man tak i det, og hvor mye koster det? Jeg tenker å installere i toppen av masta på seilbåten (24 fot). Vindmøllen bør vel ikke være for stor ... jeg skulle tro at man ikke kan gå like skarpt mot vinden dersom man har mye vindfang i en vindmølle? Den bør heller ikke koste for mye. Det burde holder om den kan levere 100W under "normale" vindforhold. Båten ligger for det meste på svai, omtrent eneste muligheter jeg har pr i dag er å enten lade vha motoren eller å dra batteriene på land (og opp en bratt bakke) for lading. Forbruket består foreløbig mest i autopilot, gps, ekkolodd, laptop ... tja, alt sammen drar jo en del. Båten er gammel, så alt av lanterner etc er selvfølgelig glødelamper (kanskje man burde vurdere å skifte ut litt av hvert til LED etterhvert ... skjønt, sommerstid i Tromsø er det ikke så stort behov for lys allikevel). Båten ligger litt i le for dominerende vindretning der den normalt er fortøyd, men jeg skulle tro gjennomsnittlig vind ligger på 3-4 m/s. Vindmølla bør altså begynne å levere strøm allerede på 2.5 m/s. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
egro Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Hos Maritim har dem denne, jeg prøvde å legge det inn som en link, men jeg fikk det ikke til. www.maritim.no/product.aspx?id=1744&groupkey=006002113 Quote Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Du kan nok ikke ha vindgenerator montert i toppen av masta. Den må ha en egen liten mast akterut. Har vurdert "vindmølle" etterhvert jeg også men problemet er jo at de som leverer nok effekt i lite vind er store og dyre....... Seatronic har endel varianter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Som sagt tidligere, er generator i toppen av masta ingen god ide. Den veier mye, du får ikke stoppet den (f.eks ved en storm), og du får lange kabelstrekk. Mye bedre å ha den på egen mast akter. Når det gjelder dine ønsker om en som gir strøm allerede fra 2,5m/s samtidig som den skal være liten, så er nok det ganske vanskelig. Jo større de er, jo tidligere leverer de strøm. Selv har jeg en Rutland 913, og den er vel sånn midt i mellom. I tillegg har jeg et 85w solcellepanel, og kanskje du bør vurdere et slikt istedenfor vindgenerator da du har de forholdene du beskriver? Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
joshua Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Air-x och air breeze väger ungefär 5 kg. Jag har en Air-x i toppen på mesan och tycker det är den bästa placeringen man kan tänka sig. På en stolpe i aktern blir det inte alls samma effekt eftersom vinden inte är lika ostörd som högre upp. Ett problem med dessa är att de väsnas om man inte byter ut vingarna men då drar priset iväg. En Air-x stoppar man med en kortslutningsknapp nere i båten och den har dessutom en inbyggd avstängning om det skulle blåsa för mycket. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Hos Maritim har dem denne, jeg prøvde å legge det inn som en link, men jeg fikk det ikke til. www.maritim.no/product.aspx?id=1744&groupkey=006002113 Takker ... men den gir visst begredelig effekt ved de vindhastighetene som er normale hos meg :-( Du kan nok ikke ha vindgenerator montert i toppen av masta. Den må ha en egen liten mast akterut. Synd det, det er liksom det logiske stedet å plassere vindmølla - det er mer vind høyere oppe, pluss at jeg anser vindmølla som tilnærmet vedlikeholdsfritt utstyr som "bare skal virke", og da er det greit å ha den et sted hvor den ikke er i veien. Men, jeg ser jo ulempen i at vindmølla kan forårsake ekstra krenging og mindre fart under normal seiling - spesielt dersom den veier litt. Som sagt tidligere, er generator i toppen av masta ingen god ide. Den veier mye, du får ikke stoppet den (f.eks ved en storm), og du får lange kabelstrekk. Tja ... noen av generatorene jeg har sett på veier ikke mer enn ca 10 kg. Jeg veier 95 kg og har vært i toppen av masta, riktignok på en godværsdag, men båten virket stabil nok til tross for såpass mye vekt såpass høyt på båten. Det er jo en bummer dersom vindmølla må rigges ned på en stormfull dag for å unngå havari ... men på en sånn dag har man kanskje ikke lyst til å dra ut til båten uansett, så det er jo en fordel om vindmøllen tåler litt røft vær. Langt kabelstrekk ... ja, det er jo en stor ulempe med 12v, man må ha tykke ledninger for å unngå spenningstap, og det koster jo litt ekstra og gir en del ekstra vekt. I tillegg har jeg et 85w solcellepanel, og kanskje du bør vurdere et slikt istedenfor vindgenerator da du har de forholdene du beskriver? Jeg er skeptisk til om det er noe å satse på nesten 70 grader nord? Riktignok har vi midnattsol på den delen av året det er mest aktuelt å seile ... men jeg har ønsker om å seile vinterstid også, og sola står jo lavt. Hvor plasserer man solcellepaneler på en liten seilbåt? Tåler panelene å bli tråkket på? Det beste hadde vel vært om seilene var dekket av solcellepaneler ;-) (jeg har faktisk sett dette som konsept ... passasjerferger med stive seil dekket av solceller) Air-x och air breeze väger ungefär 5 kg. Jag har en Air-x i toppen på mesan och tycker det är den bästa placeringen man kan tänka sig. På en stolpe i aktern blir det inte alls samma effekt eftersom vinden inte är lika ostörd som högre upp. mesanmast? Så du har to seilmaster? Søker man på youtube finner man en filmsnutt om en Air-X som overhodet ikke vil oppføre seg - antageligvis pga turbulens. Nå er det riktignok i urbane omgivelser og ikke på en seilbåt ... men prinsippet er vel uansett at en vindmølle bør utsettes for jevne laminære vindstrømmer' date=' og da er det en fordel å komme seg over ting som kalesj og seil. Ett problem med dessa är att de väsnas om man inte byter ut vingarna men då drar priset iväg. En Air-x stoppar man med en kortslutningsknapp nere i båten och den har dessutom en inbyggd avstängning om det skulle blåsa för mycket. Jfr produsenten skal de nyere utgavene av Air-X bråke mindre, samt at Air Breeze skal være et bedre produkt med mindre støy ... men strengt tatt, blåser det friskt så er det nå aldri helt stille, og den kan vel umulig lage mer støy enn motoren? :-) Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts