gvalton Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Lurer på om det er noen som kan hjelpe en fersk båt eier. har en AQ140a volvo penta motor der toppen er gåen. mitt spørsmål er om jeg kan sette på en topp fra en B21 motor fra bil. Eller må det gjøres noe med toppen. MÅ jeg få tak i en topp som er til AQ140a ?. AQ140a er en Bb21 motor. Kommentar fra moderator: Annonsetekst fjernet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Du kan bruke biltoppen, flytt over kamakslen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 så det er bare kammen som er forskjell? Er det fordi kammen på båtmotor tåler mer enn til bil? Å bytte kammen er alt som må gjøres. det var godt å høre. trodde kanskje det var noe mer som måtte gjøres. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Noen bilmotorer kom med A, D og K - Kam Min aq140 har D-Kam, det har også min b21e bilmotor. Det er mulig du har samme kam i toppen fra bil som i toppen fra aq'en og da trenger du ikke å flytte over. Hva har skjedd med toppen du har fra aq'en? Det er IKKE slik at du kan bare "flytte over" toppen fra b21e, da denne har innsprøytning. Det du må gjøre hvis du har en slik er å blinde av dysehullene. Dette har jeg sett er blitt gjort med å la dysene stå igjen, og blinde av slangene slik at de er tette. Ellers tar jeg sjangs på å stille et spørsmål ang aq140: den slangen som går ut fra toppdekslet, hva er den til og hvor går den? skal selv bytte til en aq140 fra aq145 som ikke hadde denne på toppen :) sikkert dumt spørsmål men håper noen kan svare. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 det som har skjedd med toppen er at det ene eksos utløpet er tæret i stykker eller brent i stykker. mulig det går å sveiese opp igjen. men hvis det bare er å sette over en topp fra bil. så gjør jeg heller det. trodde ikke det var insprøytning på en så gammel motor. B21 kom vel i 74 og gikk ut i 79. Mulig jeg tar feil Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 B21 ble brukt til langt opp på 80 tallet. Volvo hadde har i hvertfall hatt E motorer fra 60-70 tallet Den "gamle" E toppen (405) hadde større ventiler enn den vanlige forgasser toppen,mener å huske den het noe med 38X... Har en slik liggende,uten dysehull Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Har selv en b21e fra bil som skal bygges over i båt, denne er fra rundt 80 tror jeg, og har innsprøytning. Spør igjen hva dere har gjort med det "uttaket" på toppdekslet? det gikk inn på innsprøytninga på min gamle motor og skal vist gå inn på gasser på b21a? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 hvordan finner man ut hvilken type kam det på motoren ? har jeg forstått det rett at hvis det ikke er en motor med insprøytning, så er det bare å sette toppen rett på min aq140a? b21 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 hvordan finner man ut hvilken type kam det på motoren ? har jeg forstått det rett at hvis det ikke er en motor med insprøytning, så er det bare å sette toppen rett på min aq140a? b21 Det stemmer nok etter hva jeg vet. I enden av kammen(svinghjulssiden) står det stemplet en bokstav, sansynligvis a,d eller k. Kan du hjelpe meg litt med mitt spørsmål ettersom du har samme motor som meg? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 Det kan jeg desverre ikke svare på. men skal sjekke litt og prøve å finne det ut Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 har også en sjømann 22 fot til salgs med en marna mb 10a til salgs. er det noen som trenger en delemotor til marna mb10a har jeg også det, har også et reduksjonsgir til denne motoren som skal selges Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Ellers tar jeg sjangs på å stille et spørsmål ang aq140: den slangen som går ut fra toppdekslet, hva er den til og hvor går den? skal selv bytte til en aq140 fra aq145 som ikke hadde denne på toppen :) sikkert dumt spørsmål men håper noen kan svare. Regner med det er veivhusavluftning du snakker om? Mener den skal inn på innsug-manifolden/luftfilterboksen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 luftfilterboksen. Den skal på filter Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Det stemmer sikkert. takker for svar. så på toppdekslene, å kom frem til at det måtte være noe i den duren :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 hei hvis det bare er tæring på eksos port så finnes det rep sett til dette, er en form for hylse som slåes fast i porten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 å finnes det- hvor kan man få kjøpt en slik hylse ? Er det et problem på aq140 at det ene eksos utlopet tærer/brenner opp? og hva kan man eventuelt gjøre for å forhindre dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 ja dette er helt vanlig, volvo penta selger disse sett. tror denne feil kommer av att man kjører for lenge med dårlig manifoil Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 så når jeg tok av manifold at det ver hull i veggene. sjekket masse rundt på ny manifold. men det er jo svindyrt. sjekket rudt i norge og sverige. men billigste jeg fant var 4000. fikk så et tips fra en forhandler i sverige at mekonomen i sverige førte deler til båter. Fra hansa racing, tenkte at da måtte jeg sjekke på mekonoen her hjemme i norge, å her kommer den store overraskelsen de skaffet den fra hansa racing. PRIS 2000 + eventuell frakt (mellom 200 og 300) Så mitt tips sjekk med mekonomen. ha gjerne dele nr .da er det lettere for de å sjekke, tror ikke de har så mye data på båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Har sjekket en del Volvo priser på Mekonomen, både i Sverige og Norge. Noen ganger er prisene nesten like, men som regel er delprisene MYE høyere i Norge, opptil det dobbelte! Så en tur til Sverige kan av og til være svært lønnsomt, ikke bare for å handle på Systembolaget (hvor de har ekte sjekkisk pils til en rimelig penge). Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 sjekket pris på manifold i sverige, de skulle ha 3800 svenske + ca 800 svenske i frakt, men at man skulee få den for 2000. og på mekonomen hadde jeg aldri trodd. viste ikke at mekonomen selger båt deler men det gjør de altså Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Må sett hylse i alle da for at avstanden skal bli lik på alle portene. og er jo også viktig at det blir plant og tett.tenkte kanskje å dreie en hylse i alumnium og sveise den fast så plane over alle portene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hvis jeg ikke har oppfattet noe galt, så kan jeg dra på den lokale mekonomenbutikken og be dem bestille en eksosmanefoil fra mekonomen sverige til 2000kr hvis jeg har vare-nr? Kan noen gi meg den vitale informasjonen ang dette? Kan også tenke meg link til de rep.settene til eksosporter :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 som sagt ble jeg tipset om mekonomen da jeg ringte rundt til volvo penta forhandlere i sverige. jeg ringte min lokale mekonomen forhandler og sjekket. jeg hadde dele nr på manifold . de sjekket opp ringte meg etter 1 time, og den kunne de skaffe. har bestilt. tok 3 dager så hadde mekonomen fått den. pris 2000. + frakt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gvalton Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 rart mekonomen ikke reklamerer for deler til båtmotorer også. tror ikke det er så mange som vet om det. og man slipper sannsynlig vis unna med endel penger, i forhold til å hanlde hos marine forhandlere. alt blir jo ganget med 3 når det er til båt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 som sagt ble jeg tipset om mekonomen da jeg ringte rundt til volvo penta forhandlere i sverige. jeg ringte min lokale mekonomen forhandler og sjekket. jeg hadde dele nr på manifold . de sjekket opp ringte meg etter 1 time, og den kunne de skaffe. har bestilt. tok 3 dager så hadde mekonomen fått den. pris 2000. + frakt Hvor mye snakker vi om i frakt? Har du dette varenr'e slik at vi andre med aq120,140,145(og flere) kan dra fordel av denne "geniale oppdagelsen" ? :) Hadde vært greit hvis vi slapp unna dektektivarbeidet :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts