gvalton Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 innsuget mitt dekker det ene hullet på den ene siden. men på den andre siden er det ikke noe gods som dekkerover hullet. må jeg nok sette i en frostplugg. vet ikke hva innsuget heter, ser på innsuget som sto på så dekker det over hullene på begge sider. er vel kjøling der da på bil. men ikke på båt. Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 båten blei fyra i dag det var deilig. må bare få satt i frostplugg og få fylt på kjølevæske, sjekke at alt er tett så blir det VANNET neste Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hvilke forgasser(e) bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 jeg kjøpte frostplugger på en butikk som selger deler til amerikanske biler, men vil tro att mange firmaer har slikt Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 fikk fyra motoren i dag, plutselig så kom det masse olje ut av eksosen. hva kan det være som gjør dette. rimelig frustrert nå. gledet meg til å få båten igang. skulle bare starte og sjekke at alt virket som det skulle og så kom det plutselig masse olje ut av eksosen. Hjelp hjelp. hva er det som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Revet stempel/sylinder? Sprekk i blokk? Sprekk i topp? Hadde du for mye olje på? du må nok av med toppen igjen, men tror det kan være greit å ta en kompresjonstest først. Håper ikke det er noe mer en et par dårlige stempelringer, for din del Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Om du har oljekjøler, så kan det jo være denne som har sviktet... Kom der røyk også, eller bare olje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Om du har oljekjøler, så kan det jo være denne som har sviktet... Kom der røyk også, eller bare olje? Det er jo absolutt en mulighet som jeg glemte av, men som du ser på mitt problem førte dette til at det kom vann inn i motoren(hvis jeg ikke har tatt feil). Skru av eksosen, så ser du nok hvordan alle utblåsene ser ut, samt rørene til vannet. Er det mulig å kjøpe ny "innmat" til disse oljekjølerne tro? Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Har fått tips i dag om at det kan være olje kjøleren. skal skru den av i dag og sjekke. krysser fingrene for at det er en o ring eller to som må byttes. håper virkelig at jeg har litt flaks nå. rapport kommer når jeg vet hva det er og det er fikset. Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Det viste seg at den ene oringen var ødelagt på oljekjøleren. kjøleren var full av olje. ikke rart det kom olje ut av eksosen da. så nå blir det nok i orden. etter å få kjøpt nye og byttet de i morra, da kan båten endelig settes på vannet i morra. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Bra det ordnet seg enkelt for deg, men får meg til å lure på hvordan det har seg at når du har fått olja "pumpet ut av motoren", mens min fikk vann i olja. skal uansett nevnes at oljenivået minket en del hos meg, så kan vell være det at du oppdaget dette tidlig:) Min starter å går ihvertfall, merket ikke noe rart i dag, nå som den har fått ruslet for seg selv på tomgang med enkle turtallsøkninger i ca 30 minutter. Gleder meg til å ta båten ut på havet i morgen for en testrunde :) Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 når motor går på tomgang skal det kommemye kjølevann ut av eksos eller trenger den mer turtall for at det skal komme noe serlig med kjølevann? når den går på ca2000 omdreininger kommer det greit med kjølevann. men når båten er i vannet så blir det vel også mer trykk på kjølesystemet ? Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 det skal sies at båten står på land. drev er i en balje som er fyllt med vann. som går ovver silhus. tenkte kanskje at den vil få mer vanntrykk når båten ligger på vannet og kjører. for da blir vel vannet presset inn og det er jo også høyere trykk pga at drev stikker dypere i vannet ? jeg fikk ikke noe olje i vannet heldigvis. tok av oljekjøleren den var full av olje og vann. det varen gåen oring på det ene lokket som gjorde at den sugde inn olje. merket det veldg fort. siden båten står på land og skulle test kjøres. fikk tettet alle lekasjer på kjølesystem i går. så i dag blir det en ny test runde for å dobbelt sjekke at alt er i orden før sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Håper dette ordnet seg for deg. Etter en prøvetur hadde jeg en dam med olje under motoren, viste seg at det rant olje fra den "nye kjøleren", men var nok for at jeg ikke hadde trukket til "bolten" som drar sammen hele greia. Virket som det ble tett etter å ha dratt denne til, men fant enda en olje lekasje rundt et biltema y-stykke som jeg haddde montert for oljetrykksmåler. Vet enda ikke om det er det eller den brukte org føleren som lekker, men er slitsomt med alle disse småproblemene :( Tror ellers oringene på den andre kjøleren min var årsaken til problemene med vann i olja.. hvor kjøpte du nye o-ringer? Ellers virket det for meg som det ble anderledes med kjølingen når båten kom i vann, uten at jeg kan si noe konkret om hvordan dette påvirket alt... Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 fikk oringer av en nabo som har masse ting og tang. en gammel mekaniker. Det er rimelig frustrerende med alle disse små lekasjene og problemene. men nå ser det heldigvis ut som om at det er i orden. det store testen kommer når båten er på vannet og har blitt prøvd litt. blir ikke å sette ut båten i dag. det blåser og reiner og sol omm hverandre. skulle nesten tro man bodde ute ved havet. og ikke innenlands som jeg gjør. satser på litt bedre vær i morra. det viktigste er at båten er klar til å sjøsettes. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg har som dere hatt diverse smålekkasjer på motoren min også hvert eneste år jeg har tatt i bruk båten, I år har motoren vært ute, og fått nye sjøvannspakninger, samt gått over kjøle systemet skikkelig, å det er jaggu deilig å vite at alt er sjekket over og montert sammen med nye pakninger og o-ringer, kosta ikke alverden på drevdelar heller, Lykke til videre Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gvalton Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 må få tak i frostplugg til toppen på innsuget(aq140a. B21) er et hull der som ikke er blendet. jeg dreide en plugg i stål og slo inn. den begynte å lekke da jeg skulle kjøre en tur med båten i dag, Tenkte at dette må fikses fort så jeg ikke mister kjøleveska. så jeg fant en tre bit. spikket litt og dunket den inn, det blei potte tett. fin nød løsning.den trutner jo å den. Nå gjelder det bare å få tak i rett plugg. vanskelig å få målt dimensjon på den. hos en volvo forhandler sa de at frostpluggen skulle være 17,5. det er alt for stort. den er rundt 13,5mm. skulle gjerne hatt eksakt mål og fått rett frostplugg. så er det noen som vet størrelse så gi meg et tips. Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Noen som vet ca forbruk på aq140a. liter pr time ved full gass og forbrukk i mars fart????????? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 det kommer mye an på båtens tyngde,men jeg målte min sist det var pent vær til 25 l pr time, ved 5000 O pr min, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gvalton Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Har fått problemer med at dynamo ikke lader mer. har byttet dynamo og vil fortsatt ikke lade, gått over alle ledninger men finner ikke noe feil. den kan plutselig lade litt så kutter den ut igjen. noen som har tips om hva som er årsaken til dette mysteriet. jeg har ikke så mye greie på ek¨lektrisk, og trenger hjelp. har sjekket de sikkringen som jeg kan finne i båten. men der er alle hele. båten er en Mørebas 7200 med en aq140a Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Har en aq140a i en mørbas 7200 20fot. hvor mange omdreininger burde jeg ha på full gass. får såvidt over 4000. syns det er lite. trodde jeg burde komme opp i 5000 minst. det er 280 drev på båten. noen som har noen tips om hvorfor den ikke får høyere turtall. mangler det siste for å få den skikkelig i plan. dette er motor som er orginalt i båten og etter det jeg vet blir alle disse båtene som har bensin levert med disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 motoren skal klare 5500 på maks, marsfart bør ligge mellom 4500 og 5000, det kan virke som du har får stor propell, hvilken størrelse er det du har på propellen? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gvalton Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) vet ikke størrelse på propellen. tror den er original. men kan godt være at det er feil propell. for jeg får ikke mer enn 4000 omdreininger. å det er litt lite syns jeg. den kan stige litt i turtall etter å ha kjørt på full gass en stund. men det er ikke mer enn ett parr hundre omdreininger. har heller ingen anelse om type og størrelse på propell jeg burde ha Redigert 1.August.2010 av gvalton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hei. er på jakt etter en Marna MB10a-S, i grei bruksstand, hva skal til for å gjøre din delemotor kjørbar? har en delemotor hvor ventiler står fast, og driten har rusta omtrent rundt hvert hjørne. mulig jeg kan fikse opp en delemotor, med deler fra denne osv? hvis noen vet om en som er til salgs, si ifra! trenger nå;) takker for svar! Furul Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.