FjordHT Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 fant selv: Exhaust manifold Part no.: HGE5387 Description: Exhaust manifold Specification: Category: Exhaust manifold In stock: In stock RRP exc VAT: 1984 SEK RRP inc VAT: 2480 SEK Info: Volvo AQ120B,125A Add. info: Volvo AQ120B,125A Replacing Items: BARVO1855387; SIE181930 HGE5387 Replaces SIE1819301 // 1057 20071129 Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 vet ikke hva frakten blir. mekonomen mente at den vlle komme på ett parr hundre Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Har ikke fått noen eksakt total, men ligger vell totalt litt i overkant av 3000 totalt tror jeg, å det er jo ikke ille når alternativet er ca 4000 + frakt :) Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 pris på manifold til aq140 er 2250 med frakt på mekonomen. Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 har en b21 uten topp til salgs. den er til bil. har gått kunn 150000km. med motorvarmer Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 noen som vet hvor stort moment man skal dra til toppen med ? lurer også på hvor mye man kan ta av topen. hadde tenkt å plane den og slipe ventiler og ventilseter samt bytte allt av tettninger før jeg skrur det sammen Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 noen som vet hvor stort moment man skal dra til toppen med ? lurer også på hvor mye man kan ta av topen. hadde tenkt å plane den og slipe ventiler og ventilseter samt bytte allt av tettninger før jeg skrur det sammen Vil tro det er akkurat samme momentet som på aq145 og den finner du verkstedhåndboka til i dokumentarkivet :) Jeg ringa bare mekonomen og bestilte meg eksos, satser på at prisen blir som du sier, ser jeg har glemt å trekke fra svensk moms, men uansett må vell prisen bli høyere en det? Vi får se :) Ellers er det litt styr å flytte over alt av deler som må til for å få en b21 til å bli båtmotor en jeg først trodde :p Gleder meg til mekonomen får deler til meg :) Uansett kan det nok være greit for deg å ta vare på den bunndelen tilfelle du er uheldig å skader den du bruker nå. se forum.vccn.no for mere info ang planing og slikt,tror du finner mye nyttig dær :) Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 vil bare påpeke at jeg har kjøpt eksos manifold på Mekonomen i norge. og prisen er 2250 norske kroner med frakt Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 ikke lett å finne ut hvor mye man kan ta av toppen når man skal plane den. etter det jeg har hørt så er det en enkel måte å få ut litt ekstra hester på. har hørt fra ekdre mekanikere at man kan ta opptil 1,5 mm å få en 15 hk mer. syns det hørtes mye ut. men om noen kan svare på det blir jeg glad. kan vel porte ut litt å for å få litt flere hester? når man først er i gang å jobber på toppen Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Mener jeg ble fortalt en gang at man kunne få ca 20 hk ekstra med "lett" porting og planing. Hvor mye som er reelt innen for hvor mye du tar tror jeg kun enkelte volvoentusiaster kan svare på. Har vist mye å si på resten av oppsettet også, samt hvor i registret du ønsker å hente ut mest effekt. Ettersom bensinforbruket også øker bør du vurdere litt fra og til på hva du gjør :) Har tenkt å prøve(og feile) litt på den ene toppen jeg har, hvis den kan berges, så setter pris på om du kan dele det du lærer og erfarer underveis :) Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Da nærmer det segmontering av toppen. må bare få ut pinne boltene som står på toppen. de må ut og vekk skaljeg få på eksos manifolden. sitter sikkert noe inni granskauen fast. noen lure ideer for å få de hele ut. har ikke mye lyst til borre opp og gjenge nye hull. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Det finnes egne verktøy for å skru ut pinnebolter. Mitt består av en hul sylinder som tres over pinnebolten, og en eksenterskive med standard 1/2" firkant og rifler som griper på den ugjengede delen av pinnebolten. Jeg ser Biltema også har et sett med nøkler for pinnebolter, uten at jeg vet noe mer om dem. Hvis dette er pinneboltene til eksosmanifolden så sitter de nok godt fast, vil jeg tro. Dynke jevnlig og godt med rustløsende olje et døgn på forhånd? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
FjordHT Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Skrev om hvordan jeg dro av disse i delprosjektet mitt, fra bil til båt. Du kan låse av 2 muttre og dra av, det gikk bra på 6 bolter for meg. 2 av dem måtte jeg sveise fast en mutter og dra av, lett jobb uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 fikk 7 stk av, de gikk ganske greit å få ut. men det er seff en som ikke vill ut, den knakk, så nå må den borres ut. typisk at det er en som skal gi problemer. Værker etter å få satt det sammen få startet motoren og sjekket at alt er i orden. Vil på vannet nå. er jo så fint vær Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 fikk 7 stk av, de gikk ganske greit å få ut. men det er seff en som ikke vill ut, den knakk, så nå må den borres ut. typisk at det er en som skal gi problemer. Værker etter å få satt det sammen få startet motoren og sjekket at alt er i orden. Vil på vannet nå. er jo så fint vær Kjenner også behovet er stor for å få alt på plass, og båten på vannet. Heldig er du som har fint vær, i går sto jeg i garasjen og mekka motor, garasjeporten åpen og ute hagglet det så det lå et tydelig hvitt lag i tilhengeren som sto parkert utenfor... ca 3+grader... Satser på at min motor er på plass i morge, får se om ledningsnett er greit og om det da starter :) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) ser at eksos manifold koster 6400 på rt-fritid.no Det er galskap. når den koster 2250 på mekonomen, og da har man betalt 250 av de i frakt. Noen som kan fortelle meg hvordan tenningen skal være på en aq140a (tenker på grader). og hva skal stift åpningen være ? kun justere tenning nå så skal båten på vannet. Gleder meg som en unge. Redigert 12.Juni.2010 av gvalton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 stift åpning 0,40mm, 10 grader fortenning ved 1000 omdreininger, Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 takk for meget kjapt svar. da er det bare åvente på litt opphold med regnet. og løpe ut i båten og få fyra hærligheta og justert det som skal justeres Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 makan. har satt på en topp fra B21 bil. på min aq140a. det gikk jo fint helt til jeg skulle ha på kjølevæske. da rant vannet ut av et hull til innsugsmannifolden. kikket på innsuget som er til bil, der er det en kanal som går til det hullet. men på manifilden til bil, så er det ikke sånn. er vel bare å plugge igjenn på et vis. gjenge opp å sette i en bolt ? ekstra arbeid dette, tar det lenger tid å få den på vannet Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 slå inn en frostplugg, det gjorde jeg Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Sette inn frostplugg ja det var lurt. hvor får man kjøpt det? skulle bytte tennplugger i dag men får ikke i den ene pluggen. sikkert vert skrudd inn skeift tidligere. må vel gjenge opp på nytt for at det skal bli bra. Nå er jeg lei av alle disse overraskelsene. noen som vet type gjenger og dimensjon på gjengene til tennplugg. Til B21 motor. og eventuelt hvor man får tak i en slik gjengetapp? Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Sette inn frostplugg ja det var lurt. hvor får man kjøpt det? skulle bytte tennplugger i dag men får ikke i den ene pluggen. sikkert vert skrudd inn skeift tidligere. må vel gjenge opp på nytt for at det skal bli bra. Nå er jeg lei av alle disse overraskelsene. noen som vet type gjenger og dimensjon på gjengene til tennplugg. Til B21 motor. og eventuelt hvor man får tak i en slik gjengetapp? Sitér dette innlegget Link to post
gvalton Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Får vel prøve på mekonomen, de har sikkert frostplugger og de vet kanskje dimensjonen også. er nok det enkleste Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Ble selv overasket over dette "hullet", men siden innsuget "blinder" hullet med pakninga så ble jeg litt overasket når jeg ser at det lekker kjøleveske dær på min også. Er ikke mye det lekker, noen dråper nå og da.. Jeg blir å ta av innsuget og legge ekstra pakning med silikon og forsøke slik, ellers blir det vell plugg :) Tenker ikke så mye på det akkurat nå, ettersom jeg har noen andre lekasjer som jeg ser som litt værre Kanskje ikke innsuget ditt er slik at det dekker dette hullet? Etter beskrivelsen fra deg med tanke på å sette inn en bolt, virker det ikke slik. Hvordan ser innsuget ditt ut, og hvilke gassere har du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.