Jump to content

VP AQ145A. får ikke opp turtallet ved belastning


knut_m

Recommended Posts

Har en aq145a som jeg nettopp har skifta topp og ventiler samt registerreim..Etter første prøvetur så merka jeg at den ikke ville komme opp i turtall.

Neste tur så ble det verre,da gikk det fryktelig lang tid for den reagerte på gasspådrag.Da jeg skifta toppen ble ikke stemplan og ringan sjekka,kan det være der feilen ligger?

Skal få testa kompresjonen på motoren.

Link to post
Share on other sites

skal se om jeg får sjekket det i morgen,så du mener at det kan være årsaken til at den gir seg ved belastning? Den går helt fint både på tomgang og når jeg setter den i fri og ruser den opp. Er ingen problem å nå opp på turtallet da.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tatt kompresjonstest i dag,heller ikke sjekket tenninga.

Var ute en tur med båten og i dag var det ikke noe problem å få den opp i fart, og turtallet var normalt.

Det eneste som var at når vi var på tur inn og slakket av på gassen så virka det som motoren døde helt ut,måtte starte den på nytt og kom oss inn til kai.

Spørs om det ikke er noe med tenninga som er galt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Da tyder jo alt på at det ikke er noe galt med montering. Hadde samme problemet på en V8 bensiner etter at jeg hadde kjøpt den, det viste seg og være dårlige kabler og for lite tverrsnitt som gjorde til at jeg fikk for store spenningsfall til forbrukere. Skiftet alle kabler til motor, og problemet var løst.

Link to post
Share on other sites

Da er kompresjonstesten tatt,det var 3 stk på 11,5 og en på 9,5.

Fant åsså ut hvorfor den stoppet for meg,der oljedampen skal komme ut på toppen blåste den olje ut.

Dette resulterte i at forgasserne fikk olje i seg.Ser ut som det blir ekstra arbeid på meg,noen som har noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar,kan du forklare det med tanken,får du kjøpt slik eller må du ordne noe selv ?

Hva er årsaken til gjennomslag?

Kan man kjøre uten å skade mere,tenkte å ta it motorn til høsten om det lar seg gjøre å kjøre motorn med di probl jeg har skrevet om.

Link to post
Share on other sites

Eg forstod det slik toppen var istand siden den var 'ny' og den kan utelukkes som feilkilde til manglende kompresjon. Så det manglende trykket på den ene syllinderen er nok synderen til at olja kommer ut. Luften lekker da forbi stempelet og kommer ut igjen i veivhusventilasjonen og drar da naturlig med seg litt olje. Årsaken er gjerne naturlig slitasje eller det kan ha skjedd noe så du har fått en ripe elr whatever. Du må nesten dra ut stempelet og sjå hvordan det står til og om det er botevon.

Du kan evt verifisere dette ved å helle en liten skvett olje ned i tennplugghullet på den svake syllinderen og ta komptest. Olja vil da tette lekasjen forbi stemplene og du skal få høyere avlesning.

Nei det med catchtank er bare å ha en liten beholder på slangen som olja samler seg i og evt renner tilbake. Petter Smart patenter vil nok fungere glimrende siden det er et midlertidig oppsett.

Det skal ikkje være skadelig å kjøre med så lenge veivhusventilasjonen er god.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...