Jump to content

VP AQ145A. får ikke opp turtallet ved belastning


knut_m

Recommended Posts

Har en aq145a som jeg nettopp har skifta topp og ventiler samt registerreim..Etter første prøvetur så merka jeg at den ikke ville komme opp i turtall.

Neste tur så ble det verre,da gikk det fryktelig lang tid for den reagerte på gasspådrag.Da jeg skifta toppen ble ikke stemplan og ringan sjekka,kan det være der feilen ligger?

Skal få testa kompresjonen på motoren.

Link to post
Share on other sites

Er kamaksel rett montert i forhold til veivakselen. Er stempelet på i arbeidstakta og innsug/eksos ventil stengt + merket på svinghjulet i TDC. Kan jo hende du har satt dette feil siden alt har vært demontert.

Dette ville jeg sjekket først

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende det men har ikke tro på at feilen ligger der.

Må prøve å se om det kan være noe annet før jeg setter i gang med demontering igjen.

Takk for svaret:)

Link to post
Share on other sites

Motoren har mest sannsynelig vært varmkjørt eller utsatt for frostspregning da frostpluggen spratt ut under kjøring .

Dette hadde skjedd før jeg kjøpte båten.

Link to post
Share on other sites

Kan virke som du har feil tenningsrekkefølge (1-4-3-2), har du sjekket den? Typisk problem at den ved belastning ikke vil øke turtall men ligge å "vake" rundt 2000-2500rpm. Du kan også ha fått den 1 tann feil på registeret.

Edited by Nordkapp 22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal se om jeg får sjekket det i morgen,så du mener at det kan være årsaken til at den gir seg ved belastning? Den går helt fint både på tomgang og når jeg setter den i fri og ruser den opp. Er ingen problem å nå opp på turtallet da.

Link to post
Share on other sites

Ja hadde det kun vært feil på tenning så hadde jeg vært lykkelig. Er livredd at det er dårlig kompresjon som gjør det. Da blir båtssesongen spolert for oss.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tatt kompresjonstest i dag,heller ikke sjekket tenninga.

Var ute en tur med båten og i dag var det ikke noe problem å få den opp i fart, og turtallet var normalt.

Det eneste som var at når vi var på tur inn og slakket av på gassen så virka det som motoren døde helt ut,måtte starte den på nytt og kom oss inn til kai.

Spørs om det ikke er noe med tenninga som er galt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Da tyder jo alt på at det ikke er noe galt med montering. Hadde samme problemet på en V8 bensiner etter at jeg hadde kjøpt den, det viste seg og være dårlige kabler og for lite tverrsnitt som gjorde til at jeg fikk for store spenningsfall til forbrukere. Skiftet alle kabler til motor, og problemet var løst.

Link to post
Share on other sites

Da er kompresjonstesten tatt,det var 3 stk på 11,5 og en på 9,5.

Fant åsså ut hvorfor den stoppet for meg,der oljedampen skal komme ut på toppen blåste den olje ut.

Dette resulterte i at forgasserne fikk olje i seg.Ser ut som det blir ekstra arbeid på meg,noen som har noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

huff da, om den kaster ut olja så er det for mykje gjennomslag. Du kan bruke en catchtank på slangen f.eks slik bare dampen får passere mens olja blir samlet opp. Da unngår du at den drukner i olje.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar,kan du forklare det med tanken,får du kjøpt slik eller må du ordne noe selv ?

Hva er årsaken til gjennomslag?

Kan man kjøre uten å skade mere,tenkte å ta it motorn til høsten om det lar seg gjøre å kjøre motorn med di probl jeg har skrevet om.

Link to post
Share on other sites

Eg forstod det slik toppen var istand siden den var 'ny' og den kan utelukkes som feilkilde til manglende kompresjon. Så det manglende trykket på den ene syllinderen er nok synderen til at olja kommer ut. Luften lekker da forbi stempelet og kommer ut igjen i veivhusventilasjonen og drar da naturlig med seg litt olje. Årsaken er gjerne naturlig slitasje eller det kan ha skjedd noe så du har fått en ripe elr whatever. Du må nesten dra ut stempelet og sjå hvordan det står til og om det er botevon.

Du kan evt verifisere dette ved å helle en liten skvett olje ned i tennplugghullet på den svake syllinderen og ta komptest. Olja vil da tette lekasjen forbi stemplene og du skal få høyere avlesning.

Nei det med catchtank er bare å ha en liten beholder på slangen som olja samler seg i og evt renner tilbake. Petter Smart patenter vil nok fungere glimrende siden det er et midlertidig oppsett.

Det skal ikkje være skadelig å kjøre med så lenge veivhusventilasjonen er god.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...