knut_m Startet 23.Mai.2010 Del på Facebook Startet 23.Mai.2010 Har en aq145a som jeg nettopp har skifta topp og ventiler samt registerreim..Etter første prøvetur så merka jeg at den ikke ville komme opp i turtall. Neste tur så ble det verre,da gikk det fryktelig lang tid for den reagerte på gasspådrag.Da jeg skifta toppen ble ikke stemplan og ringan sjekka,kan det være der feilen ligger? Skal få testa kompresjonen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Er kamaksel rett montert i forhold til veivakselen. Er stempelet på i arbeidstakta og innsug/eksos ventil stengt + merket på svinghjulet i TDC. Kan jo hende du har satt dette feil siden alt har vært demontert. Dette ville jeg sjekket først Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Det kan jo hende det men har ikke tro på at feilen ligger der. Må prøve å se om det kan være noe annet før jeg setter i gang med demontering igjen. Takk for svaret:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 gammel bensin? tett bensinfilter? tett luftfilter? får du opp turtallet i fri? Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Det er ikke noe problem å få opp turtallet når jeg setter den i fri,da går den helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Hva slags problemer hadde du ettersom du måtte skifte topp og ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Motoren har mest sannsynelig vært varmkjørt eller utsatt for frostspregning da frostpluggen spratt ut under kjøring . Dette hadde skjedd før jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skjærgårdsjeppen Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 (redigert) Kan virke som du har feil tenningsrekkefølge (1-4-3-2), har du sjekket den? Typisk problem at den ved belastning ikke vil øke turtall men ligge å "vake" rundt 2000-2500rpm. Du kan også ha fått den 1 tann feil på registeret. Redigert 23.Mai.2010 av Nordkapp 22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 skal se om jeg får sjekket det i morgen,så du mener at det kan være årsaken til at den gir seg ved belastning? Den går helt fint både på tomgang og når jeg setter den i fri og ruser den opp. Er ingen problem å nå opp på turtallet da. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 typisk blir motoren svak ved for sein tenningstid. Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Ja hadde det kun vært feil på tenning så hadde jeg vært lykkelig. Er livredd at det er dårlig kompresjon som gjør det. Da blir båtssesongen spolert for oss. Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Fikk ikke tatt kompresjonstest i dag,heller ikke sjekket tenninga. Var ute en tur med båten og i dag var det ikke noe problem å få den opp i fart, og turtallet var normalt. Det eneste som var at når vi var på tur inn og slakket av på gassen så virka det som motoren døde helt ut,måtte starte den på nytt og kom oss inn til kai. Spørs om det ikke er noe med tenninga som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hei igjen, Da tyder jo alt på at det ikke er noe galt med montering. Hadde samme problemet på en V8 bensiner etter at jeg hadde kjøpt den, det viste seg og være dårlige kabler og for lite tverrsnitt som gjorde til at jeg fikk for store spenningsfall til forbrukere. Skiftet alle kabler til motor, og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Da er kompresjonstesten tatt,det var 3 stk på 11,5 og en på 9,5. Fant åsså ut hvorfor den stoppet for meg,der oljedampen skal komme ut på toppen blåste den olje ut. Dette resulterte i at forgasserne fikk olje i seg.Ser ut som det blir ekstra arbeid på meg,noen som har noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 huff da, om den kaster ut olja så er det for mykje gjennomslag. Du kan bruke en catchtank på slangen f.eks slik bare dampen får passere mens olja blir samlet opp. Da unngår du at den drukner i olje. Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Takker for svar,kan du forklare det med tanken,får du kjøpt slik eller må du ordne noe selv ? Hva er årsaken til gjennomslag? Kan man kjøre uten å skade mere,tenkte å ta it motorn til høsten om det lar seg gjøre å kjøre motorn med di probl jeg har skrevet om. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Eg forstod det slik toppen var istand siden den var 'ny' og den kan utelukkes som feilkilde til manglende kompresjon. Så det manglende trykket på den ene syllinderen er nok synderen til at olja kommer ut. Luften lekker da forbi stempelet og kommer ut igjen i veivhusventilasjonen og drar da naturlig med seg litt olje. Årsaken er gjerne naturlig slitasje eller det kan ha skjedd noe så du har fått en ripe elr whatever. Du må nesten dra ut stempelet og sjå hvordan det står til og om det er botevon. Du kan evt verifisere dette ved å helle en liten skvett olje ned i tennplugghullet på den svake syllinderen og ta komptest. Olja vil da tette lekasjen forbi stemplene og du skal få høyere avlesning. Nei det med catchtank er bare å ha en liten beholder på slangen som olja samler seg i og evt renner tilbake. Petter Smart patenter vil nok fungere glimrende siden det er et midlertidig oppsett. Det skal ikkje være skadelig å kjøre med så lenge veivhusventilasjonen er god. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.