Ronald Startet 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2010 En kamerat har vært uheldig å kjørt på en tømmerstokk, muligens med beslag el.l. av metall. Heldigvis gikk det bra med båten (selv om det hørtes stygt ut), men propellen gikk fyken. Spennende er det om det har blitt kast i akslingen, men første punkt er ny propell, så tar han resten derfra... Problemet er imidlertid å finne ut hva slags propell som sitter på denne (dimensjon, stigning osv). Han har ringt ulike verksteder, ringt Scand (som visstnok har nye eiere, og som ikke kunne svare på sparket), og forsøkt ymse marinaer. Så langt "ingen som vet", skjønt det er jo høysesong nå, så det kan jo bare hende de ikke tar seg nok tid (akkurat nå) til å undersøke...? Uansett - sommeren står for døra, og skrekkscenariet er at store deler av denne nå passerer uten at båten kan brukes. Båten har foreløping ikke hatt tilgang til slipp, så gammel propell er ikke demontert. For å vinne mest mulig tid, så går spørsmålet her på forumet: Noen som vet hva slags propell som sitter på en Scan Baltic 87-modell med 158HK Volvo Penta motor? Og evt hvem som kan ha sånt på lager? Dersom dere kjenner til noen som er gode på akkurat dette, så hører vi gjenre om det også. Båten ligger i Vestfold (Larvik/Sandefjords-området). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Ta kontakt med Winrace i Arendal... så har nok de rett propell dimensjon... Maritim er også behjelpelig med beregning av ny propell.. Samt en del andre båtutstyrsbutikker. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vindfang Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Hei Vanligvis så står dette merket på propellen. Oftest rundt enden på konusen. I tillegg til tidligere nevnte firma er Sleipner i Fredrikstad og Progress ing. firma i Oslo å anbefale. Kan den rettes er Skjerden mek i Oslo flinke på både propell og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Få båten opp, størrelse pleier nesten alltid å være stemplet inn i bosset. Bruk ett måleur og sjekk kast i akslingen. Det ligger mange brukte propeller til salgs på nett. Burde ikke være noe problem å finne en ny. Hvis det ikke er noen som har tid til å ta den opp på en slipp så hadde jeg bare fått tak i en kranbil. jeg har forresten en nesten ubrukt 4 bladers 17x17 skewback liggende hvis det er den størrelsen han trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Høres merkelig ut at ingen på Scand kan svare på det. Ble produsert en haug med Balticer med VP 40B motorer. Har de sparka alle med erfaring der nede? Når jeg hadde samme båt/motor for noen år siden. Var jeg i kontakt med Scand ett par ganger. Fikk da meget god hjelp. Det er ingen her på BP som har en Baltic med 40B på land, som kan ta en titt. Jeg husker ikke størrelse/stigning. Men som flere har poengtert, normalt så er det preget inn i propellen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
trulsant Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Sikkert tyngre propell enn 17x17, vil tippe rundt 19x19 eller 20 kanskje...avhenger av girkasse. Skaff data om maks motorturtall, girkasseutveksling og båtvekt så beregner de fleste hva som er fornuftig. Og kjøper en av en norsk forhandler, er de fleste behjelpelige med å bytte til tyngre/lettere ved behov etter at første utkast er testet. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Jeg hadde en Master 820 med bmw 180hk. Der var propellen 18x18,5 Høyre på 40/ 45mm aksling 4 blad . denne propellen har jeg og er perfekt for din Scand. Send IM om du ønsker den. Håper det er bra med akslingen din. Hilsen Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 denne propellen har jeg og er perfekt for din Scand. Høres fantastisk ut! - Nei det eneste rette er først å få vite utveksling på gear samt turtall på maskin. I tillegg kommer hensyn til type skrog. Dette bør utregnes av noen som kan det - hør hva Sydvesten sier! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Refsnes Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Kan du være så snill og kontakte meg på følgende mail: svein.refsnes@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Refsnes Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Enjoy skrev On 24.5.2010 at 0.09: Jeg hadde en Master 820 med bmw 180hk. Der var propellen 18x18,5 Høyre på 40/ 45mm aksling 4 blad . denne propellen har jeg og er perfekt for din Scand. Send IM om du ønsker den. Håper det er bra med akslingen din. Hilsen Enjoy Hei. Kan du våre så snill og kontakte meg på følgende epostadresse: svein.refsnes@hotmail.com om denne propellen. Den høres interessant ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Prøvde en chatgpt.com søk på denne og fikk følgende info: Scan Baltic 87 ble levert med flere motoralternativer, men den mest vanlige motoriseringen var **Volvo Penta TAMD41** (158 hk). Dette er en robust sekssylindret dieselmotor som ofte ble kombinert med enten aksling eller drev. ### Propelltype på Scan Baltic 87 med 158 hk Volvo Penta: * **Type:** Fast akselmontert propell (ikke drev) * **Antall blad:** Vanligvis 3-blads bronsepropell * **Størrelse (cirka):** Typisk 17–18 tommer i diameter med 12–14 tommers stigning, men dette kan variere avhengig av båtens rigging og hvordan den ble levert fra verft eller senere justert. * **Aksel:** 1 1/4" eller 1 1/2" aksel, vanligvis i syrefast stål #### Viktig: * Propellvalget på Scan Baltic 87 er ikke helt standardisert fordi mange ble levert med forskjellig akseloppsett, gearutveksling og noen har fått byttet propell etter motorjusteringer eller ved overhaling. * Eksakt propellstørrelse bør sjekkes mot **gearutvekslingen på den aktuelle TAMD41-modellen** (vanligvis 2.0:1 eller 2.47:1), båtens vekt og ønsket turtall ved marsjfart. ### Hvordan finne nøyaktig propellspesifikasjon? * Sjekk propellen fysisk for inngravering (stempel på navet med størrelse og stigning, for eksempel "18x14") * Kontakt Scan Boats-klubben eller eldre forhandlere som kjenner til Baltic 87 (f.eks. tidligere Scan Boats-forhandlere) * Bruk en propellberegner med info om: * Motorens maks turtall (TAMD41 vanligvis ca 3800 omdr./min, men gir vanligvis ca 3400 med belastning) * Gearutveksling * Båtens vekt og skrogtype Hvis du gir meg detaljer om hvilken TAMD41-versjon du har (f.eks. TAMD41A, TAMD41B, etc.) og gear, kan jeg hjelpe deg med en mer presis propellanbefaling! Ønsker du det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Gabi skrev for 9 timer siden: Hvis du gir meg detaljer om hvilken TAMD41-versjon du har (f.eks. TAMD41A, TAMD41B, etc.) og gear, kan jeg hjelpe deg med en mer presis propellanbefaling! Ønsker du det? Tror du ikke han har klart å finne ny propell i løpet av 15 år? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.