Ronald Startet 23.Mai.2010 Del på Facebook Startet 23.Mai.2010 En kamerat har vært uheldig å kjørt på en tømmerstokk, muligens med beslag el.l. av metall. Heldigvis gikk det bra med båten (selv om det hørtes stygt ut), men propellen gikk fyken. Spennende er det om det har blitt kast i akslingen, men første punkt er ny propell, så tar han resten derfra... Problemet er imidlertid å finne ut hva slags propell som sitter på denne (dimensjon, stigning osv). Han har ringt ulike verksteder, ringt Scand (som visstnok har nye eiere, og som ikke kunne svare på sparket), og forsøkt ymse marinaer. Så langt "ingen som vet", skjønt det er jo høysesong nå, så det kan jo bare hende de ikke tar seg nok tid (akkurat nå) til å undersøke...? Uansett - sommeren står for døra, og skrekkscenariet er at store deler av denne nå passerer uten at båten kan brukes. Båten har foreløping ikke hatt tilgang til slipp, så gammel propell er ikke demontert. For å vinne mest mulig tid, så går spørsmålet her på forumet: Noen som vet hva slags propell som sitter på en Scan Baltic 87-modell med 158HK Volvo Penta motor? Og evt hvem som kan ha sånt på lager? Dersom dere kjenner til noen som er gode på akkurat dette, så hører vi gjenre om det også. Båten ligger i Vestfold (Larvik/Sandefjords-området). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Ta kontakt med Winrace i Arendal... så har nok de rett propell dimensjon... Maritim er også behjelpelig med beregning av ny propell.. Samt en del andre båtutstyrsbutikker. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vindfang Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Hei Vanligvis så står dette merket på propellen. Oftest rundt enden på konusen. I tillegg til tidligere nevnte firma er Sleipner i Fredrikstad og Progress ing. firma i Oslo å anbefale. Kan den rettes er Skjerden mek i Oslo flinke på både propell og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Få båten opp, størrelse pleier nesten alltid å være stemplet inn i bosset. Bruk ett måleur og sjekk kast i akslingen. Det ligger mange brukte propeller til salgs på nett. Burde ikke være noe problem å finne en ny. Hvis det ikke er noen som har tid til å ta den opp på en slipp så hadde jeg bare fått tak i en kranbil. jeg har forresten en nesten ubrukt 4 bladers 17x17 skewback liggende hvis det er den størrelsen han trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Høres merkelig ut at ingen på Scand kan svare på det. Ble produsert en haug med Balticer med VP 40B motorer. Har de sparka alle med erfaring der nede? Når jeg hadde samme båt/motor for noen år siden. Var jeg i kontakt med Scand ett par ganger. Fikk da meget god hjelp. Det er ingen her på BP som har en Baltic med 40B på land, som kan ta en titt. Jeg husker ikke størrelse/stigning. Men som flere har poengtert, normalt så er det preget inn i propellen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
trulsant Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Sikkert tyngre propell enn 17x17, vil tippe rundt 19x19 eller 20 kanskje...avhenger av girkasse. Skaff data om maks motorturtall, girkasseutveksling og båtvekt så beregner de fleste hva som er fornuftig. Og kjøper en av en norsk forhandler, er de fleste behjelpelige med å bytte til tyngre/lettere ved behov etter at første utkast er testet. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Jeg hadde en Master 820 med bmw 180hk. Der var propellen 18x18,5 Høyre på 40/ 45mm aksling 4 blad . denne propellen har jeg og er perfekt for din Scand. Send IM om du ønsker den. Håper det er bra med akslingen din. Hilsen Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 denne propellen har jeg og er perfekt for din Scand. Høres fantastisk ut! - Nei det eneste rette er først å få vite utveksling på gear samt turtall på maskin. I tillegg kommer hensyn til type skrog. Dette bør utregnes av noen som kan det - hør hva Sydvesten sier! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.