Bistas Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 (edited) Noen som har noe tips til at det kommer vann i kjølsvinet på en Bavaria 33 2007 mod, har brukt den noen uker nå og så plutselig at det var endel vann i kjølsvinet. Sjekket litt rundt på alle skrog gjennomføringer og alt ser bra ut. Smakte på vannet, men var av en såpass udefiner bare kvalitet at jeg er usikker på om det var salt eller ferskvann. Ble tipse om både kondens fra kjøleskapet og at det kunne komme vann fra dusjen når den brues siden døra under vasken der ikke er vanntett og det kan komme inn vann der når man dusjer. Det var 4-5 liter dermed synes jeg det var litt mye, men båten er brukt helt siden april uten at jeg har sett ned der. Båten er svært pent brukt og forrige eier hadde ikke opplevd dette Edited May 23, 2010 by Bistas (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rotax Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Tror jeg ville latt dette bero. Dette kan vel utmerket være kondens. Litt vann i kjølsvinet over tid tror jeg det er i de aller fleste båter i nordisk klima... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Det er alltid "gøy" å lete etter slikt. Det kan jo være kondens, vann inn via fenderlist, vann inn via kalesje ved ugunstige forhold, lekkasje i trykkvann.. det er vel bare å kjenne seg frem på en systematisk måte... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 I en Bavaria så ligger "spantene" dypere enn de rommene du kommer til når du åpner luker i dørken. Derfor kan dørken være helt tørr før du seiler og når du har seilt/krenget så kan vann renne inn i de lukene du inspiserer. Bruk en vannsuger å stikk en tynn slange inn i spantene og sug ut vannet. Det vannet som pleier å komme er vann fra vv-tank. Trykkventilen slipper ut litt når tanken varmes opp(vannet ekspanderer når det blir varmt). Ellers kan du sjekke Bavariaklubben.se/no for råd og tips. Mine Bavariaer har ikke vært plaget med kondens og vært meget tørre båter, men alle båter begynner får eller siden å lekke og da kommer den spennende jobben inn med å finne lekkasjen. Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) I min Bavaria fikk jeg lekkasje mellom bakplaten og hekken på båten. Fjern alt vannet og dersom det kommer tilbake så vil jeg anbefale deg å kontakte forhandler å få dette kontrollert. Jeg har kjennskap til 3 stk 2007 mod som har hatt lekkasje i bakplaten. Edited May 24, 2010 by Ex. Grandezza 31 (see edit history) Quote Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg fikk en rundt 50 liter vann inn, men det var fordi dusjhåndtaket på badeplattformen var sprukket av frost gjennom vinteren. Oppdaget ikke dette før vanntanken var 3/4 og jeg hadde stoppet motoren etter noen minutters gange til baatplassen... Et hel...e å få opp slike mengder vann.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Kan være overtrykksventilen på varmtvannsberederen som spytter ut litt ferskvann Kan være vakuum ventilen på eksosslangen som spytter ut litt saltvann Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg lette som en gal i hallberg-rassyen jeg hadde da jeg fant saltvann i kjølsvinet på den, klarte ikke å finne ut hvor det kom fra så jeg ringte verftet og vi fant da raskt ut at det var den der luft"bøyen" på kjølevann til motoren som var syndere, vet ikke hva den heter men det er en liten pakning i den og fra den går det gjerne en liten slange ned som leder til laveste punkt i båten. Sjekk den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Og som et tillegstips: Kjøp en pakke bleier, og legg en bleie der vannet samles, så gjør den jobben med å suge opp langt bedre enn de fleste andre ting. Bleier fungerer også utmerket til oljesøl. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg lette som en gal i hallberg-rassyen jeg hadde da jeg fant saltvann i kjølsvinet på den, klarte ikke å finne ut hvor det kom fra så jeg ringte verftet og vi fant da raskt ut at det var den der luft"bøyen" på kjølevann til motoren som var syndere, vet ikke hva den heter men det er en liten pakning i den og fra den går det gjerne en liten slange ned som leder til laveste punkt i båten. Sjekk den. Jepp - fattern har hatt samme problem på sine HR'er. Slik skal det være sier han - hvilket jeg bare rister på hodet av Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) Det vannet som pleier å komme er vann fra vv-tank. Trykkventilen slipper ut litt når tanken varmes opp(vannet ekspanderer når det blir varmt) Jammen sa jeg smør. Det har jeg ikke tenkt på. Har nemlig irritert meg litt over fuktighet som legger seg like aktenfor motoren - og altså rett i forkant av vv-tanken. Har ikke funnet tegn på lekkasje noe sted til tross for at jeg har lagt ut små papirbiter her og der for å lokalisere. Alt har vært knusktørt, men foran vv-tanken har det vært vått. Har da tenkt at vannet har kommet bakfra og forbi tanken. Men nå skjønner jeg jo at tanken er synderen - takk for det blueline. At jeg ikke har tenkt på det før. Når det gjelder vannet som trådstarter forteller om, så er jeg mer i tvil om dette kommer fra tanken. Forstod det slik at dette vannet ligger under dørken i salongen (eller?). I så fall må det ha kommet via motorrommet - som er den naturlige vei fra vv-tanken. Er det vått her også? Har bare fått vann under dørken i salongen ved et par tilfeller - og ved samtlige anledninger har det vært ferskvannsystemet som har vært synderen. Enten at mannlokket til tanen ikke har vært skrudd godt nok til, eller lekkasje i rørkoblingen til pumpen etter sammenkobling på vårparten. Har jeg vann under dørken i salongen, tenker jeg alltid først og fremst på ferskvannsanlegget. Ellers så støtter jeg forslag om bruk av bleier. Legger gjerne ut bleier i bunn av båten et par steder og bytter dem ut et par ganger i løpet av sesongen. Som regel holder de seg nogenlunde tørre, men den foran vv-tanken har fylt seg (som jeg nå skjønner hvorfor). Bleiene hjelper forøvrig til med å holde det tørt og fint om bord - anbefales!! Edited May 24, 2010 by "Mathilde" (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg har ikke innlagt dusj i toalettrommet, men når jeg gjør det kommer jeg til å ha http://maritim.no/product.aspx?id=14983&groupkey=002003020 som er en sump hvor vann fra ulike enheter kan samles for så å pumpes automatisk ut. Det jeg kommer til å føre hit er vann fra dusj, drenering fra ankerboks akter, evt. overtrykksvann fra vv-tank og vann fra antihevert på kjølevann. Ellers for å finne en evt. lekkasje er det viktig i en Bavaria seilbåt å få sugd ut alt vann ligger i spantene. Når det er gjort er det å sjekk ferskvannsystemet. Går trykkvannspumpen av og til så er det en lekkasje der. Whale hurtigkoblingene kan lekke om de ikke er skikkelig trykket på plass og originalmonteringen med vv-tank har de brukt plastslanger rett inn i vv-tanken. Disse kan begynne å lekke pga. for varmt vann over tid. I min Bavaria 30 hadde jeg to lekkasjer som jeg viste ville komme etter erfaringer fra Bavariaklubben.se. og det var halegatt bak og pulpit/lanternekabel foran. Begge to var enkle å fikse ved demontering av aktuelle feste og ny Sikaflex. Jeg hadde garanti men det ville tatt meg lenger tid å kontakte Lunde for å få det fikset. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bistas Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Sjekket båten på nytt og det er sjøvann mest sannsylig, lurer på om dette er fra en skikkelig heisatur fra Kristjansand til Oslo i våres med opp mot 20 sek/meter og masse bølger der sikkert mye sjøvann over båten. HAr sjekket alle skrog gjenomføringer under vannlinjen og ingen lekker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg har Bavaria, og har hatt lekkasje fra ekkolodd-svingeren. Både giveren til ekkoloddet og -loggen var montert med - tilsynelatende - 'vanlig' baderoms-silikon. Denne lekkasjen startet som en dråpelekkasje og utviklet seg til flere liter i døgnet før jeg fant den. Nå er svingerne montert med sika underwater- guffe. Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Bistas Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 finnes ikke noe vann ved skroggjennomføringer i piggen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Sjekk om det kan komme inn vann fra dreggluken i baug. Vet at noen har fått vann i den veien. Vår er helt tørr, i påsken var det noe vann ved aktre bad. Tok av karmen ved vinduet og skrudde til skruene. De var løse. Quote Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Gjennomgående mast? Kan være vanskelig å få 100 % tett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 (edited) Vet ikke hvordan Bavarianens dekk er satt sammen med skroget, men på Hansen min er det limt med en mengde skruer... Ytterst er det sika og lett å se at det er tett så problemet jeg leser at noen har er løse skruer i listen, det er lett å sjekke... Har nettopp hatt verftet på besøk som mener de fant en løs skrue uten sika, nå virker båten å være 100% tett, har iallefall kjørt den såpass at det kom en del sjø over dekk i Seilmakeren uten at det har kommet inn en dråpe... Edited May 24, 2010 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei igjen Bistas. Har du sjekket om vannet kan komme gjennom rorhylsen? Hvis det er slitasje i lageret vil det komme litt vann inn når båten krenger og det blir vannpress opp gjennom hylsen. Her et tidligere innlegg v/Sjur på Bavariasidene: "Vi regner med at ved seiling i litt vær og vind så tar det 5000Nm før man begynner å merke slitasje i rorlagrene. Det første man begynner å legge merke til er en klunking i roret og at denne ikke blir borte om man forsøker å etterstramme rormutteren. Ved mye slittasje vil man begynne å slite på simringen som utgjør den øvre tettingen på det røret som sitter opp rundt roret. Da kan man få lekkasjer her. Dette vil kunne gjøre seg gjeldene under fart med båten når vannet presses opp i dette røret. Når båten ligger stille står nemlig denne simringen over vann". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bistas Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 HAr snakket med Lundebåt og de sier at gjennomøringene i akterdelen er anderledes enn de fremover, alså de bak er "dårligere". Ba meg ligge bak å sjekke når jeg kjørte med motor får å se om det er noe lekasje i noen av gjennomføringen helt bak. Dette stemmer jo med dette med roret eventuellt, spent på dette når jeg sjekker i morra. Kan også være overløpet til lensepunpa og hvis denne er noe lav kan det komme vann inn her i følge Lundebåt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bistas Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 HAr snakket med Lundebåt og de sier at gjennomøringene i akterdelen er anderledes enn de fremover, alså de bak er "dårligere". Ba meg ligge bak å sjekke når jeg kjørte med motor får å se om det er noe lekasje i noen av gjennomføringen helt bak. Dette stemmer jo med dette med roret eventuellt, spent på dette når jeg sjekker i morra. Kan også være overløpet til lensepunpa og hvis denne er noe lav kan det komme vann inn her i følge Lundebåt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jeg har aldri hatt vann i kjølsvinet som følge av kondens. De gangene jeg har funnet vann her, har feilen vært volvo vacumventil, et lekk vindu, vridd pakning på vanntank, og ikke kondens. Lukene under dørken brukes som tørre og rene oppbevaringsrom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bistas Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 med 5 liter vann så kan det definitift ikke brukes til oppbevaring, rart på en båt som er som ny. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Vi har en Bavaria 33 Cr 2006 mod. Har opplevd noen få liter vann i kjølsvinet 2 ganger. Ene gangen var det at oppvask kommen i byssa lakk litt vann når vi vasket opp. Oppvaskkommen hadde løsnet fra silikonen der den var festet til benken. Den andre gangen var det skruen som holder sluket i vasken som trengtes å etterstrammes. Lakk vann inn under benken som igjen samlet seg i kjølsvinet. Ser at du nevner at det muligens er saltvann, men du kan jo ta en ekstra sjekk i tilfelle det er samme problem hos deg. Quote <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Som tidligere nevnt kan vannet ha ligget i spantene i lang tid og så når du seiler, evt. ved utsett ved kran frå du en helling som gjør at vannet renner inn i rommene. Sug ut alt vann fra spantene med vannsuger og tynn slange. Så er det bare å følge med om det kommer inn noe mer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.