Jump to content

Vann i kjølsvinet 2007 Bavaria 33

Bistas

Recommended Posts

fant "synderen" tror jeg, hadde glemt å skru av kranen til "utedusjen" så det sto trykk på denne, og i dusj håndtaket så var det en o-ring som var sklidd ut av posisjon. Resultat, den står å lekker vann på innsiden og ned akter i båten og videre til kjølesvinet. Vannekranen bak blir heretter stengt når dusj ikke er i bruk og o-ring er satt riktig på plass. Regner med dette løser problemet. Skal også tømme disse tverrgående spantene

fant "synderen" tror jeg, hadde glemt å skru av kranen til "utedusjen" så det sto trykk på denne,

Et tips hvis det var dette som gjorde det er at pumpa vil gå fra tid til annen. Det er min måte å finne ut om jeg har lekkasje i ferskvannsystemet, setter på pumpa og hører om den går av og til. Er ellers så forsiktig at jeg alltid skrur av pumpa når jeg ikke kan høre om den starter, sprekker det et sted går jo hele tanken ut i båten så derfor kan det være en grei regel å slå av pumpa når en går for motor eller er borte fra båten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er ellers så forsiktig at jeg alltid skrur av pumpa når jeg ikke kan høre om den starter, sprekker det et sted går jo hele tanken ut i båten så derfor kan det være en grei regel å slå av pumpa når en går for motor eller er borte fra båten...

Det har jeg gjort. Monteringsarbeid i akterskipet hadde skadet vannrøret opp til dusjen (ingen andre å skylde på enn meg selv). Vannet gikk ut i akterskipet, rant gjennom motorrommet og tok med seg litt godlukt, for så å renne inn i styrbord akterlugar der to av ungene hadde lagret hele ferieoppakningen med klær i bag'er på gulvet.......

Så +1 til Bjoris' anbefaling om å skru av vannpumpa underveis. Det er saktens nok trykk igjen til å vaske hendene etter en tur på do selv om pumpa ikke er skrudd på.

Og - jeg seilte, gikk ikke for motor, men hørte ikke pumpa allikevel siden det blåste litt. Resten av familien sov. Dette var på vei fra Tjøme til Hvaler en gang. Starten på ferien og full vanntank. Jadda....

S/Y Surprise

• 3 måneder senere...

Kjøp en pakke bleier, og legg en bleie der vannet samles, så gjør den jobben med å suge opp langt bedre enn de fleste andre ting. Bleier fungerer også utmerket til oljesøl. :yesnod:

En liten advarsel her.

Kjøpte noen "Landlord" bleier på Rema1000. Billigste jeg fant.

La dem i kjølen. Når jeg nå skulle fjerne dem var fyllstoffet gått i opløsning. Var en grøt av fiber nedi der. Redd for at de fleste standard lensepumper vil kunne tette seg med den fibergrøten.

Sjekk og bytt bleiene ofte. Nå hadde jeg en del vann i kjølen så bleiene gjennomblaute + litt mer vann.

Mulig dyrere bleier greier seg bedre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 9 år senere...

Jeg har problem med at det kommer lysegrønt vann i kjølsvinet på min Bavaria 33 CR etter at motoren har vært brukt litt. Hvis den bare går på lavt turtall og sakte fart, eller ligger i havn med trykk på vannet, er det ikke et problem, men ved normal marsjfart og turtall vil det komme vann inn i kjølsvinet, ca 3-5 liter . Jeg har byttet 3 forgreningene ut fra varmtvannstanken, og fikset en lekasje fra dusjhodet akter, uten at det har hatt noen betydning for vannet i kjølsvinet.
Det er ikke saltvann, og fargen på vannet er alltid lysegrønt. Kan det ha noe med kjølevæsken til motoren å gjøre? Eventuelt hvordan??

• 1 år senere...

Jeg har en Bavaria 33 Cruiser, 2006 modell, og får ofte litt vann i kjølsvinet, men ikke etter hver tur.

Som oftest er det etter å ha brukt motoren litt, eller å ha seilt eller kjørt i litt sjøgang. Vannet i kjølsvinet har en lysegrønn farge, så jeg regner med at det har med kjølesystemet å gjøre. Jeg har lokalisert en liten lekkasje i fra varmtvannsberedere, men denne er så pass liten at jeg ikke får det helt til å stemme. Kommer uansett til å bytte varmtvannsbereder, så får vi se..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...