jensemann2 Startet 23.Mai.2010 Del på Facebook Startet 23.Mai.2010 Jeg trenger en helt vanntett og nedsenkbar boks(20 meter) som skal brukes på en hjemmelaget ROV med kamera. Prøvde å lage en i plexiglass, men det holdt bare 5 meter. Noen tips til hvor jeg kjøper en slik liten vanntett boks? Skal bruke den til å ha releer og elektronikk inni Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Du kan prøve å lage i lexan. Lexan tåler nesten alt mulig. Men hvor begynte det å lekke i plexi boksen? Kult prosjekt. Jeg mener elfa har noen vanntette bokser, men de er ikke gjennomsiktige. Prøv å google det. Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Det begynte å lekke i skjøtene da glasset buet innover. Trenger ikke være gjennomsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Går det an å avstive plexiglasset? Et alternativ er vel å få en glassmester til å lage en i herdet glass? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
kokken Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 fyll opp med olje Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Men få tak i lexan. Det er det som brukes til vindu på jagerfly. Vi la lexan på et overbygg hjemme. Fikk en bit av pappa. Skøyt på den med luftgevær, slo øksa i mitten av plata, kasta den hardt i stein, satte den i klem med skruestikke. Det eneste som ødla den var varme. Ekstrem varme. Jeg klarte å få til noen små riper. Jeg ødla nesten skruestikka. Hvis du har 5mm lexan eller mer, skal den nok ikke bøye seg innover. bruk sikaflex eller sika superfiks Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Rør. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Rør er sikkert lurt...og en litt tykk glassplate/lexan/polykarbonat på enden. Husk at på 20 meter er det 3 bar trykk, og om en kan pumpe inn mer trykk i boksen før nedsenking så vil også dette hjelpe på å holde vannet ute. Er forskjellen mellom innvendig og utvendig som gjør at det gir seg til slutt. Truls Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 tenkte på å få tak i PVC rør med endemuffer på hver side, det må være bra. Også lime muffene på med PVC-lim. Trenger ikke være gjennomsiktig som sagt. Eneste som må ha gjennomsiktig lokk er kamerahuset, men det tenkte jeg å bruke en PVC-union til. Se www.homebuiltrovs.com Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Rør er sikkert lurt...og en litt tykk glassplate/lexan/polykarbonat på enden. Husk at på 20 meter er det 3 bar trykk..... Truls Ja, Bara (absolutt trykk). På overflata er det 1 Bara. Men forholdet mellom trykket inne i boksa og utvendig er 0 Baro (overtrykk). Ved 20 meter er det ca 2 baro, da det er 1 bara inn i boksa og 3 bara utanfor boksa. Eit vanlig manometer som er skalert frå 0 bar og oppover viser baro (overtrykk), altså om manometeret viser 10 bar, så er det samme som 11 Bara Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Monter hele kamera systemet tett. Sett på en bil-dekk-ventil og ha med en sykkelpumpe. Pump inn 3 bar. Da er det ingen fare for at noe lekker inn. mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 den var ikke dum! Utfordringen blir å få boksen til å holde på trykket. Men jeg har noen gamle håndgranatbokser (grønne plastsylindre med O-ring og skrulokk), de kan kanskje brukes..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Skal du kunne åpne den etterhvert eller blir den permanent fast? Skal det være trådløs videooverføring? Granatholderne er sikkert brukbare. Jeg bygde en undervannsrobot en gang. Skal se om jeg finner den igjen. Jeg støpte i hvertfall med rundt alle skjøter med glassfiber og polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Du kan støpe fast stålnetting/ståltråd for armering. Det vil nok stive av en del. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Neppe for trykk fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 jeg tenkte på Pelicase- kofferter, men de holder kanskje ikke helt ned til 20 meter...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.