Jump to content

hjelp til valg av Skroggjennomføring og kuleventil


JoachimogMalene

Recommended Posts

Heisann.

Da var det på tid å bytte skroggjennomføring og kuleventil til toalettet i vår

Sandvik 25.

 

Hvilket materiale ville dere valgt: syrefast eller messing?

Og hvor ville dere kjøpt det hen.

 

Har kikket litt på disse: http://maritim.no/productlist.aspx?groupkey=005003041

http://maritim.no/productlist.aspx?groupkey=005003042

 

http://maritim.no/product.aspx?id=12201&groupkey=005003011

http://maritim.no/product.aspx?id=12168&groupkey=005003012

 

http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing1/

http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Kuleventil/

 

Håper på mange innspill.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hva med plastikk. Så slipper en unna alt skriveriet om tæring og korrosjon.

Trudesign føres av alle fohandlere som får deler av ILAS.

Trudesign har ISO 9093-2 serifisering gjennom tester sammen med IMCI(International Marine Certification Institute)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Uten tvil plast. Var igjennom denne flommen av velmeinende råd i høst. Nå finnest det plastikk-kraner og gjennomføringer som den mest hardbarka båtentusiast innpå her aldri har vert nermere en i eit googlesøk. Så får vi håpe framskrittet har virka :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Utfra tidligere diskusjoner om skroggjennomføringer (se her og her og her og her), er det nærliggende å konkludere at bronse er tryggest, med syrefast stål som en god nummer to.

 

Plast er kanskje like godt, men vi mangler vel erfaring over tid. Sæbø og Jan E., har dere plastgjennomføringer i egne båter?

 

Problemet med messing er at det finnes dårlige legeringer som mister sinken relativt fort. I såfall at man sitter igjen med morkne kobberrør. Det var tilfellet i min båt hvor slangestussen på septikkranen hadde konsistens som tørr brunost. Den kunne plukkes i stykker med fingrene (se bilde under). Selv om nye gjennomføringer i marin messing sikkert ville ha overlevd kapteinen, ble det installert tre nye gjennomføringer i bronse.

 

septik.jpg

(Råtten slangestuss i messing)

Link to post
Share on other sites

Planlegger å slippe før ferien. Da demonteres og sjekkes gjennomføringene.

Min lokale slipp har noko plast"nyhet" på lager nå. Grå med blå armer på krane. Husker ikkje fabrikat. Kran med gjennomføring påmontert/medfølgende. Må eg skifte så tenkte eg slike. Men eg fikk ikkje prisen på de då.......Har nyere kraner i syrefast, så syrefaste gjennomføringer er alternativet om plasten er svindyr. Men eg er ikkje betenkt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har lenge brukt messing gjenomføring med syrefast kuleventil som standar. Har ikkje hatt noen problemer med dette, men har som fast regel å legge kabel fra innsiden på alle gjenomføringer, til min 2kg zink blokk på akterspeilet. Legger også kabel fra motoren/ene til denne blokken som standar.

Dette ser ut til å virke meget bra, har pr dd. ikkje hatt tæringsproblemer med noen instalasjoner!!

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Eneste grunnen til at messing brukes i skroggjennomføringer er prisen: sink er billig.

 

Pussig forresten at messing brukes så mye i Norge. I England, derimot, er bronse vanlig. Everett Collier (2006) skriver i sin bok The Boatowner's Guide to Corrosion: "Through-hull fittings constitute probably the greatest potential threat to the watertight integrety of the hull. Many boats have sunk as a result of failed through-hulls." Han fortsetter med å beskrive kun bronse og Marelon (plast) som akseptable materialer for skroggjennomføringer.

 

Nigel Warren (2006) skriver noe liknende i sin bok Metal Corrosion in Boats: "For peace of mind, make sure that seacocks or any underwater inlet or outlet are made of gunmetal [tin bronze], silicon bronze or aluminium bronze. Even aluminium bronze has a slight tendency to de-alloy. Nickel-aluminium bronze is safer. ... (Remember also that 'naval brass' is only a version of common 60/40 type brass)". Han skriver i et annet kapittel at "It is better to avoid using brass on boats except perhaps for internal joinery work".

 

Så dersom man vi spare et par hundre kroner, bør man kjøpe messing. Dersom sikkerheten er viktigere, er bronse og Marelon verdt prisen.

 

Det er ikke et holdbart argument for messing at de fleste båter med slike gjennomføringer faktisk flyter. Det er derimot et troverdig argument mot messing at de fleste båter som har sunket på grunn av sviktende gjennomføringer, har hatt gjennomføringer av messing.

Edited by Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips.

Det ble visst messing denne gang også, er vel lommeboka som styrer litt i disse dager.

mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...