Jump to content

Råd til ombygging fra 1 batteri til 2


mulder99

Recommended Posts

Hei

Jeg har per i dag kun 1 batteri, og ønsker å bygge om til 2. Jeg ønsker at disse skal være helt adskilt (kun et skal lade/være i drift om gangen). Jeg har i dag en slik hovedbryter. Jeg har sett for meg en løsning hvor jeg beholder den gamle hovedbryteren og setter inn en slik batterivelger. Lar det seg gjøre?

 

Noen som vet om den nevnte batteribryteren kan brukes også til hovedbryter? Er det mulig å skifte batteri under kjøring med denne batteribrytere.

 

Ser frem til løsningsforslag :rolleyes:

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Du kan sikkert bruke denne som hovedstrømbryter. Jeg har ingen erfaring med disse bryterne, men de kommer nå montert i nye båter, så de duger vel. Skal du ha ett fullladet(ikke i bruk) mens ett er til lading og forbruk? Men ikke kjøp det billigste. Gjør ett godt overslag på amperen.

Link to post

Svaret på dine spørsmål er JA !

 

Den nye bryteren du peker på er laget for det bruket du skisserer, og den funker fint som hovedbryter,

pass bare på at du ALDRI slår den i OFF mens motoren går, da kan generatoren ryke.

Slike brytere er brukt i de aller fleste lystbåter i Norge med mer enn ett batteri.

Jeg har skiftet ut min med denne som skiller automatisk, da trenger jeg ikke å huske på å skifte over

til batteri2 for lading. ProSplit

vimpel_signatur.gif

Link to post

er det ikke slik at ankervinsj og baugthruster bør kobles på startbatteriet da?

evnt eget batteri?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

På ett tidspunkt vil vel ingen av kretsene være koplet til?

To typer av brytere er på markedet. Enkel type kan ikke vris under motorkjøring med en standard dynamo. Annen type har to poler sammenkoblet når en sliter og annen tar kontakt. Den kan vris ved bruk av en standard dynamo.

 

Man kan også bruke en marina dynamo, dem fleste klarer seg når man bryter strømmen.

Link to post

Med 'forbruk' tenker jeg på utstyr som er i bruk når man ligger ved land, er jo for å unngå at dette tapper ned startbatteriet at man har opplegg med 2 adskilte banker.

Jeg forsto det :smiley:

Nevnte det bare i tilfelle andre leste dette...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jo, men ut fra at trådstarter til nå har klart seg med ett batteri antar jeg at han ikke har slikt utstyr ombord.

Med 'forbruk' tenker jeg på utstyr som er i bruk når man ligger ved land, er jo for å unngå at dette tapper ned startbatteriet at man har opplegg med 2 adskilte banker.

 

Stemmer, har ikke ankervinsj og baugthruster

Link to post

Har nettopp lagt opp ekstra batteri og har nå 2 stk.

Jeg brukte Bep sin VSR og en ekstra hovedstrømbryter.

 

Gjorde det slik:

Vippet av + ledning på gammel HS-bryter fra motor og over på den nye HS-bryter

Så var det bare å koble de 2 ledningene fra bep relet til på hver sin hovedbryter. I tillegg skal en tynn negativ føler fra Bep relet til minus på forbruksiden (koblingskinne).

 

Kolbet sammen de negative ledningen fra gammelt batteri til nytt og la en ny + ledning fra nye batteri til ny HS-bryter.

 

BEP sitt oppsett inkl også en EMERGENCY bryter men denne har jeg ikke lagt opp.

 

Ingar: Hva er hensikten med Emergency bryter? Start batteriet vil jo alltid være toppladet med et sånt opplegg. Eneste grunnen jeg kan se er om man tømmer FORBUK helt og må ha strøm til forbruk uten å starte motor.....eller?

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
BEP sitt oppsett inkl også en EMERGENCY bryter men denne har jeg ikke lagt opp.

Ingar: Hva er hensikten med Emergency bryter?

Godt spørsmål. Igjennom mine 30år med 2 adskilte banker har jeg aldri hatt behov for å koble de sammen.

Men ut fra hva jeg har lest her på forumet er det endel som ser for seg at de kan tappe ned startbatteriet og derfor ønsker å ha muligheten til å parallellkoble dette med forbruksbanken. Såsant man har en motor som starter på normal måte vil man ikke ha behov for en slik kobling. Å bruke tid og penger på å lage et eget fast opplegg for dette skjønner jeg ikke vitsen med, vil sannsynligvis aldri bli brukt. Evnt kan man ha en startkabel liggende ombord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...