Jump to content

Råd til ombygging fra 1 batteri til 2


mulder99

Recommended Posts

Hei

Jeg har per i dag kun 1 batteri, og ønsker å bygge om til 2. Jeg ønsker at disse skal være helt adskilt (kun et skal lade/være i drift om gangen). Jeg har i dag en slik hovedbryter. Jeg har sett for meg en løsning hvor jeg beholder den gamle hovedbryteren og setter inn en slik batterivelger. Lar det seg gjøre?

 

Noen som vet om den nevnte batteribryteren kan brukes også til hovedbryter? Er det mulig å skifte batteri under kjøring med denne batteribrytere.

 

Ser frem til løsningsforslag :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert bruke denne som hovedstrømbryter. Jeg har ingen erfaring med disse bryterne, men de kommer nå montert i nye båter, så de duger vel. Skal du ha ett fullladet(ikke i bruk) mens ett er til lading og forbruk? Men ikke kjøp det billigste. Gjør ett godt overslag på amperen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Svaret på dine spørsmål er JA !

 

Den nye bryteren du peker på er laget for det bruket du skisserer, og den funker fint som hovedbryter,

pass bare på at du ALDRI slår den i OFF mens motoren går, da kan generatoren ryke.

Slike brytere er brukt i de aller fleste lystbåter i Norge med mer enn ett batteri.

Jeg har skiftet ut min med denne som skiller automatisk, da trenger jeg ikke å huske på å skifte over

til batteri2 for lading. ProSplit

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene :cheers_wine:

 

Ble fortalt at jeg burde ha en løsning hvor et var tiltenk forbruk, men det andre var tiltenk motor (begge lå mot dynamo). Skulle vist også finnes en løsning/bryter hvor en kunne "koble sammen" batteriene ved behov. Får sjekke opp litt....

Link to post
Share on other sites

Det bygger på den ene bryteren som du hadde planer om. Vet ikke hva relèt gjør, men sikkert greit panel

 

Mvh

Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig ganske enkelt. Batteriet du har i dag beholder du til start av motor. Så kobler du det nye, ekstra, batteriet sammen med motorbatteriet via et spenningsstyrt relé.

Alt av forbruk flyttes over til det nye batteriet. Da passer systemet seg selv, ingen ting å huske på.

I tillegg trenger du en hovedbryter til det nye batteriet, av samme type som den du har i dag.

Link to post
Share on other sites

er det ikke slik at ankervinsj og baugthruster bør kobles på startbatteriet da?

evnt eget batteri?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jo, men ut fra at trådstarter til nå har klart seg med ett batteri antar jeg at han ikke har slikt utstyr ombord.

Med 'forbruk' tenker jeg på utstyr som er i bruk når man ligger ved land, er jo for å unngå at dette tapper ned startbatteriet at man har opplegg med 2 adskilte banker.

Link to post
Share on other sites

pass bare på at du ALDRI slår den i OFF mens motoren går, da kan generatoren ryke.

Er det ikke samme risikoen når du vrir bryteren over fra en krets til en annen med motoren igang?

På ett tidspunkt vil vel ingen av kretsene være koplet til?

Link to post
Share on other sites

nei, de bryterne som er skissert ovenfor har såkalt make before break, dvs at de kobler seg til neste batteri før de bryter fra forrige, så de er trygge inntil de blir slitte og slarkete.

Edited by Ingar (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På ett tidspunkt vil vel ingen av kretsene være koplet til?

To typer av brytere er på markedet. Enkel type kan ikke vris under motorkjøring med en standard dynamo. Annen type har to poler sammenkoblet når en sliter og annen tar kontakt. Den kan vris ved bruk av en standard dynamo.

 

Man kan også bruke en marina dynamo, dem fleste klarer seg når man bryter strømmen.

Link to post
Share on other sites

Med 'forbruk' tenker jeg på utstyr som er i bruk når man ligger ved land, er jo for å unngå at dette tapper ned startbatteriet at man har opplegg med 2 adskilte banker.

Jeg forsto det :smiley:

Nevnte det bare i tilfelle andre leste dette...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jo, men ut fra at trådstarter til nå har klart seg med ett batteri antar jeg at han ikke har slikt utstyr ombord.

Med 'forbruk' tenker jeg på utstyr som er i bruk når man ligger ved land, er jo for å unngå at dette tapper ned startbatteriet at man har opplegg med 2 adskilte banker.

 

Stemmer, har ikke ankervinsj og baugthruster

Link to post
Share on other sites

Har nettopp lagt opp ekstra batteri og har nå 2 stk.

Jeg brukte Bep sin VSR og en ekstra hovedstrømbryter.

 

Gjorde det slik:

Vippet av + ledning på gammel HS-bryter fra motor og over på den nye HS-bryter

Så var det bare å koble de 2 ledningene fra bep relet til på hver sin hovedbryter. I tillegg skal en tynn negativ føler fra Bep relet til minus på forbruksiden (koblingskinne).

 

Kolbet sammen de negative ledningen fra gammelt batteri til nytt og la en ny + ledning fra nye batteri til ny HS-bryter.

 

BEP sitt oppsett inkl også en EMERGENCY bryter men denne har jeg ikke lagt opp.

 

Ingar: Hva er hensikten med Emergency bryter? Start batteriet vil jo alltid være toppladet med et sånt opplegg. Eneste grunnen jeg kan se er om man tømmer FORBUK helt og må ha strøm til forbruk uten å starte motor.....eller?

Edited by Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BEP sitt oppsett inkl også en EMERGENCY bryter men denne har jeg ikke lagt opp.

Ingar: Hva er hensikten med Emergency bryter?

Godt spørsmål. Igjennom mine 30år med 2 adskilte banker har jeg aldri hatt behov for å koble de sammen.

Men ut fra hva jeg har lest her på forumet er det endel som ser for seg at de kan tappe ned startbatteriet og derfor ønsker å ha muligheten til å parallellkoble dette med forbruksbanken. Såsant man har en motor som starter på normal måte vil man ikke ha behov for en slik kobling. Å bruke tid og penger på å lage et eget fast opplegg for dette skjønner jeg ikke vitsen med, vil sannsynligvis aldri bli brukt. Evnt kan man ha en startkabel liggende ombord.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...