sjarke 1 Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 gjelder sabb 10 hk som var full av vann, da båten hadde regnet full. etter å ha byttet stempelringer , honet sylinderforing, byttet pakninger rengjort veivhus samt koblingshus i diesel. målt kompresjon funnet i orden og kontrolert dysa også funnet i orden er den allikevel umulig å få start på, noen som har et godt tips Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Startsigaretter ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Andreash Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Dersom du ikke har startsigaretter for hånden, vil det hjelpe å skru ut sigarettpluggen i forkant av toppen, og sprøyte einn 4-5 støt med olje fra en oljekanne. Regner med at du har dobbeltsjekket at motoren får diesel? Dersom en sveiver motoren rundt, med full gass, vil en høre en knirkelyd i dyserøret når insprøtningen skjer. En kjenner også et slag i røret om en holder på det mens en sveiver. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Om du har gjordt alt korrekt slik du skriver burde det ikke være noe problem å klumpen igang om den har god kompresjon (Greider ikke å dra den over dødpunkt uten fart på svinghjulet). Noen tips, først av alt, sørg for en skikkelig god lufting etter en slik overhaling, Sabben kan være kresen på luft i systemet. Start med lufteskruen på dieselfilteret og jobb der videre med banjokobling ut av filter, banjo, inn på høytrykkpumpa. Og videre helt fram til dysa. Når du får diesel ut av røret med dysa burde det være bra. Kan altids skru ut dysa og montere motsatt vei og skru på dieselrøret og sjekke at dysa også får diesel og forstøver skikkelig. Når dette er gjordt gjelder det å ha god sveiveteknikk om du ikke har startmotor. Kan være veldig mye lettere ved bruk av startsigaretter som nevnt ovenfor her, disse fås kjøpt i de fleste båtbutikker faktiskt. Starter den ikke eller ikke viser noen tegn til å tenne etter denne prosedyren bør du feilsøke litt. Det første jeg kommer på i farten, kan du ha montert støtstengene feil? Altså, innsugs-støtstanga på eksos ventilen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Det med støtstengene er et godt tips, da disse skal stå nesten i kryss! Og det ser gjerne litt unormalt ut når man ikke har notert seg hvordan det var før demontering. Ellers skal det ikke mer enn diesel til for at den skal starte, men i kjølig vær kan det være greit med en sigarett eller litt olje i sylinderen for å få den i gang. Jeg pleide å bruke olje, fire.fem pump med pljekanna i glødeplugghullet før start. Da starter den lett, riktignok med litt røyk de første sekundene på grunn av oljen. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sjarke 1 Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 (edited) . Edited May 24, 2010 by sjarke 1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjarke 1 Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 spøsmål til sleipner 93 om jeg hadde montert støtstengene feil, ville jeg da ha fått kompresjon? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Tillater meg å svare i stedet for Sleipner93: Ja, du ville uansett fått kompresjon, da begge ventilene jo skal være stengt under kompresjonstakten. Men den vil suge inn luft fra eksosen, og blåse ut innsuget. Og den vil ikke starte... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sjarke 1 Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 (edited) det stemmer nok det ja. skal prøve det. men skulle ikke motoren ha startet uansett, da den får luften ifra eksosen og eksosen ut innsuget Edited May 24, 2010 by sjarke 1 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg har ikke prøvd om den starter med støtstengene montert feil, burde vel gå, men om det derimot er noen suksess er noe annet. En lett metode for å sjekke dette med støtstengene er å sveive motoren til begge støtstengene står nede (begge ventiler lukket). Den neste som skal åpne da er eksosventilen, deretter innsug etterpå, så skal begge stenges igjenn. Men du er sikker på at den får diesel og det ikke er luft i systemet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 det stemmer nok det ja. skal prøve det. men skulle ikke motoren ha startet uansett, da den får luften ifra eksosen og eksosen ut innsuget Har hatt en 8Hk.Sabb med samme prob.Hadde toppen av,satte støtstengene feil,ikke f om den ville starte.Ringte til den lokale forhandleren,forhørte meg ang.disse støtstengene som går i kryss.Den bakerste stanga skal på babord ventil,den foreste på styrbord.Da startet den.Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.