Jump to content

min ancas 24


edward

Recommended Posts

hei

jeg har kjøpt meg en gammel ancas 24 (scand 24) motoren var kast, så jeg har tatt ut denne å skal flytte mariniseringen over på en b23 motor jeg har fått tak i.

 

IMG_0146.jpg

 

IMG_0149.jpg

 

IMG_0159.jpg

 

IMG_0154.jpg

 

tror jeg må leke litt med glassfiber i motorrommet, da de blokkene som motorfestene er festet til, er litt løse, det er helt opplagt at her har det hvert klint på noe glassfiber tideligere også, en slurvete og dårlig jobb desverre.

ellers blir den ettermonterte targabøylen kassert med en gang jeg har råd til en ny kalesje. (noen som vet hvor man kan få tak i billige kalesjer til denne båten? kanskje bestille fra det store utland et sted?

Link to post
Share on other sites

takk så mye, den er ikke noe smykke, men allt kan repareres. leker litt med tanken på og våtslipe og rubbe gelcoaten, eller lakke på topcoat, vet ikke hvilken jobb som er mest jobb..... mulig det blir bare å pusse og rubbe, da jeg har intrykk av at man må dette uansett med topcoat for å få det fint og blangt.

Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke å rubbe den. Det tar noen år med polish og vasking. Tro meg skal vise bilder av min P32 fra 1974. Ikke rubbet. Disse bildene er rett etter jeg tok av vinterpresenningen. Kommer i morgen.

Link to post
Share on other sites

takker for bilder og tilbakemeldinger, i dag har jeg hvert og puslet litt igjenn, klossene som motorfestene var festet til var litt løse så jeg ternkte jeg skulle se litt på det, glassfiberjobben viste seg å være slurvete gjort, så dette ville jeg gjøre på nytt, jeg begynnte å fjerne den gammle glassfiberen, og dette dukket opp.

 

IMG_0162.jpg

IMG_0160.jpg

 

kjedelig, her må man nok påberegne litt arbeid ja...

Link to post
Share on other sites

hei dere

nå viser det seg imidlertid at det ikke er en b23, men en b230 jeg har kjøpt, er noe mere å blende her, som f.eks et hull under hver eksosport, der tenkte jeg å borre opp hullet, gjenge det til å skru inn en bolt bet kopperpakning... er det andre ulemper med dfenne motoren jeg burde vite om nå?

Link to post
Share on other sites

er det noen her som har laget sånne motorfeste-blokker? finnes det annet matreale som er mere egnet enn tre? siden det helt opplagt rotner bort....

Link to post
Share on other sites

jeg laget et sammen med en kompis i en Joda 7900. Tre funker fint, bare pass på å rulle glassfiberen godt på og ingen hull. tre er lett og tåler mye. kan de hullene tettes med mynter? vet om en AQ170 hvor injectorportene er tettet med gammle 50 ører :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

hehe mynter faktisk, jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal få festet de da... tipper jeg skrur noen bolter inn der, er litt bekymret for eksosturbulens pga hullene der, men tror ikke det vil bli noe problem egentlig..

Link to post
Share on other sites

jeg boret og gjenget i de små hullene på min motor, har kjørt med dette i noen timer og har ikke merket noe. Hvis du har samme topp som meg er det 2 kjøle hull ved innsug som må blindes, men toppdeksel passer ikke om hverandre.

Edited by nroo7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det noen som vet hvor jeg kan få tak informasjon om disse båtene? har lett litt på internett, men har ikke funnet så mye..

 

søk på scand 24 - det er samme båten

 

di båtene er kjempefine og store til og være 24 foter - billig i innkjøp, eneste bakdelen jeg kan huske er at di er litt smale i fohold til lengden

jeg hadde en jeg kjøpte med rasa sekser aq 170 - reiv ut alt og satte i b23 - gjorde ca 26 gps knop trur eg

3_1166285524985.jpg

Edited by Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stiller like så godt spm her jeg, mener ikke ødelegge tråden din :wflag: Spm er: Som ren snekkemann har jeg ikke noe særlig innblikk når det gjelder drev båter å den slags innstalasjon, men vert å kikket på en helplaner båt med mercruiser v8 198hk å mercruiser drev av ukjent mod. V8 er ferskvann kjølet å skal vist være i bra stand. hvilket drev er mest sansynlig på denne motoren å er Mercruiser mer/mindre holdbart enn feks penta, omc? Alle svar tas imot med takk :flag:

Link to post
Share on other sites

hei på dere

 

da har jeg fått gjort en skvett igjenn, jeg har demontert ferdig den nye motoren, gjenget opp egr-hullene slik at de kan plugges med vanlige m10bolter og kobberpakning samt vasket den maskert og fått lakket den opp, nå er den rød og fin!

 

IMG_0173.jpg

 

IMG_0175.jpg

 

IMG_0178.jpg

 

IMG_0181.jpg

 

IMG_0182.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er den havarerte motoren obdusert for å finne ut hvorfor den satt bom fast, og det som ble avdekket var ikke veldig oppløftende

 

IMG_0190.jpg

 

IMG_0189.jpg

 

her er det som man kan se endel vann i sylinder nr4, det var også en god liter halvannen med vann i bunnpannen. Hva tror folket? en gåen eksosmanifold? Noen som vet hvordan jeg kan få sjekket om den er tett? helte vann i kjølekammetet og ingenting kom ut av eksosportene, men tatt i betraktning hvordan det så ut i sylinderene skulle man jo tro at feilen lå her?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...