edward Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 hei jeg har kjøpt meg en gammel ancas 24 (scand 24) motoren var kast, så jeg har tatt ut denne å skal flytte mariniseringen over på en b23 motor jeg har fått tak i. tror jeg må leke litt med glassfiber i motorrommet, da de blokkene som motorfestene er festet til, er litt løse, det er helt opplagt at her har det hvert klint på noe glassfiber tideligere også, en slurvete og dårlig jobb desverre. ellers blir den ettermonterte targabøylen kassert med en gang jeg har råd til en ny kalesje. (noen som vet hvor man kan få tak i billige kalesjer til denne båten? kanskje bestille fra det store utland et sted? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
grønningen Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 gratulere med ny gammel båt Quote Gir max og auke itte kvart Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 takk så mye, den er ikke noe smykke, men allt kan repareres. leker litt med tanken på og våtslipe og rubbe gelcoaten, eller lakke på topcoat, vet ikke hvilken jobb som er mest jobb..... mulig det blir bare å pusse og rubbe, da jeg har intrykk av at man må dette uansett med topcoat for å få det fint og blangt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 er det noen som vet hvor jeg kan få tak informasjon om disse båtene? har lett litt på internett, men har ikke funnet så mye.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Du kan jo prøve her http://www.fjordboatclub.com/ Bruttern har også en Ancas Queen 24 Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
elvira II Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Legger ut noen bilder av gamle båt som mulig inspirasjon til prosjektet ditt, lykke til med god båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Du behøver ikke å rubbe den. Det tar noen år med polish og vasking. Tro meg skal vise bilder av min P32 fra 1974. Ikke rubbet. Disse bildene er rett etter jeg tok av vinterpresenningen. Kommer i morgen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 takker for bilder og tilbakemeldinger, i dag har jeg hvert og puslet litt igjenn, klossene som motorfestene var festet til var litt løse så jeg ternkte jeg skulle se litt på det, glassfiberjobben viste seg å være slurvete gjort, så dette ville jeg gjøre på nytt, jeg begynnte å fjerne den gammle glassfiberen, og dette dukket opp. kjedelig, her må man nok påberegne litt arbeid ja... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 hei dere nå viser det seg imidlertid at det ikke er en b23, men en b230 jeg har kjøpt, er noe mere å blende her, som f.eks et hull under hver eksosport, der tenkte jeg å borre opp hullet, gjenge det til å skru inn en bolt bet kopperpakning... er det andre ulemper med dfenne motoren jeg burde vite om nå? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 er det noen her som har laget sånne motorfeste-blokker? finnes det annet matreale som er mere egnet enn tre? siden det helt opplagt rotner bort.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 da har jeg brukt min fødselsdag til å ta båtførerprøven. Fortsatt ingen som har plastet et slikt feste til motor) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 jeg laget et sammen med en kompis i en Joda 7900. Tre funker fint, bare pass på å rulle glassfiberen godt på og ingen hull. tre er lett og tåler mye. kan de hullene tettes med mynter? vet om en AQ170 hvor injectorportene er tettet med gammle 50 ører :-) mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 hehe mynter faktisk, jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal få festet de da... tipper jeg skrur noen bolter inn der, er litt bekymret for eksosturbulens pga hullene der, men tror ikke det vil bli noe problem egentlig.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 begynner å bli lenge sia men jeg mener di høla er til egr og vi gikk på isberg før i tia og kjøpte små "frostplugger" brukte locktite og banka di på plass Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) jeg boret og gjenget i de små hullene på min motor, har kjørt med dette i noen timer og har ikke merket noe. Hvis du har samme topp som meg er det 2 kjøle hull ved innsug som må blindes, men toppdeksel passer ikke om hverandre. Edited May 30, 2010 by nroo7 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) er det noen som vet hvor jeg kan få tak informasjon om disse båtene? har lett litt på internett, men har ikke funnet så mye.. søk på scand 24 - det er samme båten di båtene er kjempefine og store til og være 24 foter - billig i innkjøp, eneste bakdelen jeg kan huske er at di er litt smale i fohold til lengden jeg hadde en jeg kjøpte med rasa sekser aq 170 - reiv ut alt og satte i b23 - gjorde ca 26 gps knop trur eg Edited May 30, 2010 by Jarle B (see edit history) Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Et spm har disse båtene ståhøyde i cabin? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Våtbåt Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Spørs hvor høy man er... Jeg er 181 og må lute meg 1 cm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 hvor høy er du mener det var god høyde der men jeg er 179 bare og snart 1.70 brei haha Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 stiller like så godt spm her jeg, mener ikke ødelegge tråden din Spm er: Som ren snekkemann har jeg ikke noe særlig innblikk når det gjelder drev båter å den slags innstalasjon, men vert å kikket på en helplaner båt med mercruiser v8 198hk å mercruiser drev av ukjent mod. V8 er ferskvann kjølet å skal vist være i bra stand. hvilket drev er mest sansynlig på denne motoren å er Mercruiser mer/mindre holdbart enn feks penta, omc? Alle svar tas imot med takk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 tusen takk for svan ang motor og blending Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted June 4, 2010 Author Share Posted June 4, 2010 hei på dere da har jeg fått gjort en skvett igjenn, jeg har demontert ferdig den nye motoren, gjenget opp egr-hullene slik at de kan plugges med vanlige m10bolter og kobberpakning samt vasket den maskert og fått lakket den opp, nå er den rød og fin! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 digg og få vekk møkk og rust + få på maling - skikkelig bra Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted June 5, 2010 Author Share Posted June 5, 2010 Nå er den havarerte motoren obdusert for å finne ut hvorfor den satt bom fast, og det som ble avdekket var ikke veldig oppløftende her er det som man kan se endel vann i sylinder nr4, det var også en god liter halvannen med vann i bunnpannen. Hva tror folket? en gåen eksosmanifold? Noen som vet hvordan jeg kan få sjekket om den er tett? helte vann i kjølekammetet og ingenting kom ut av eksosportene, men tatt i betraktning hvordan det så ut i sylinderene skulle man jo tro at feilen lå her? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edward Posted June 6, 2010 Author Share Posted June 6, 2010 ingen som vet om en god måte å sjekke om eksoslimpan er tett? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.