Jump to content

min ancas 24

edward

Recommended Posts

hmm ja tror nok du har rett.... i og med at det lå vann i sylinderene.... er det det billigste stedet å kjøpe en slik eksosmanifold?

jeg ser de skal ha 7000kr for den, da tror jeg ikke jeg får brukt båten før feriepengene kommer for å si det slik.

Avgasrör för bensinmotor

Avgasrör för bensinmotor, passande till AQ120B, AQ125A, AQ125B, AQ131A, AQ131B, AQ131C, AQ131D, AQ140A, AQ145A, AQ151A, AQ151B, AQ151C (B21 & B23)

Material: Gjutjärn

Art.nr: 855387 Pris: 7076 kr

Redigert av edward (see edit history)
  • 3 uker senere...

e6815198.jpg

d37874fa.jpg

5fb1f188.jpg

da har jeg puslet litt, nå må bare motor fullføres, så er det tur, men jeg er blitt stadig mer bekymret over at jeg ikke helt vet grunnen til at sylinderene var fulle av sjøvann, det var mest vann i syl nr 4 og endel i 3 og 2 også, bunnpannen var full av sjøvann og grå olje.... jeg mistenker manifolden, men det kan jo kanskje være andre ting også, er det noen som har noen formening om hva det kan ha hvert?

• 2 uker senere...

hei, jeg sluttet å tulle, å bestillte meg ny eksos, men når jeg skulle montere mariniseringen i fra b21 motoren i dag dukket det opp litt mere hodebry, vannpumpen i fra b21 motoren passet ikke, kan jeg kjøpe en vannpumpe til den mariniserte versonen bav b230 motoren og få det til å passe med resten av mariniseringen i fra b21 motoren? (ekspansjonstank og varmeveksler) forøverig vil jeg takke for all respons så langt.... tydeligvis har jeg laget meg et problem her....

jeg tok i dag en telefon til drevdelar, det var lurt, fikk prate med en fyr der med STÅL kontroll på disse gamle motorene, han gav masse nyttige tips, å sparte meg faktisk for noen kr på en ny vannpumpe... han forklarte meg hvordan man kunne bygge om bil vannpumpen.... han fortalte også hvordan jeg skulle hanskes med et par andre problemer som dukket opp.... flott fyr, super service!

hei

har funnet ut at min ancas antageligvis er min selco, men anyhow. Jeg har gjort følgende erfaringer med å bygge en aq145 av mariniseringsdeler i frfa en aq140, og en b230 blokk, alu-dekselet rundt registerreima nede ved veiva må slipes ned tre fire millimeter, det butter nemlig i reimhjulet som skal sitte utenfor, dette reimhjulet må man dreie ned til ett spor i stedet for tre på grunn av at ellers butter det i sjøvannspumpen. (må bruke bil reimhjulet pga at veiva er en annen så hjulene og slikt passer ikke over i fra b21 motoren. Man må også få laget et nytt hakk i hjulet til man skal stille tenningen, da denne ikke er lik. Forøverig vil ikke vannpumpen i fra b21 motoren passe på blokka (b230 blokk)man kan kjøpe en som passer (vannpumpen i fra aq145b, pris:3800kr hos drevdelar.) Men siden vinkelen på stussen på vannpumpen til bil stemmer kan man modifisere denne kapp av en del av flensen og dytt inn et rør som passer i varmeveksleren. på min vannpumpe var det også et hull på baksiden som må blendes med evnt en frostplugg o.l. og en ting til det alu dekselet som man skal feste sjøvannspumpen i passer kun to av festene... sånn det var vel det for i dag.......

Hei.

Har du skjekket på drevia.se????. Eller norske volvo penta leverandører.

Her finner du masse motordeler og får også kjøpt gammle motorer i fullt brukbar stand.

Ville vurdert dette aterkt med tanke på at du skal selge båten en gang. Bedre å da stille med at du har en motor med orginale deler. Kan høre litt "sykkelreperatør" ut, med det siste innnlegget.

Bare et tips, ellers fint tema.

PS: skal få lagt ut bilder som jeg sa, men har ikke fått mobilen og pc til å sammarbeide.

sykkelreperatør? jaja om du mener det så... dette blir dønn strøkent, er man litt nevenyttig er ikke dette noe problem å få bra. Det tar bare litt lenger tid enn å bolte ting rett på, men heller bruke litt mere tid nå, enn å ta motor ut av båten igjenn og sette i en ny, er ikke bare bare det når båten ligger på sjøen...

Hei.

Har du skjekket på drevia.se????. Eller norske volvo penta leverandører.

Her finner du masse motordeler og får også kjøpt gammle motorer i fullt brukbar stand.

Ville vurdert dette aterkt med tanke på at du skal selge båten en gang. Bedre å da stille med at du har en motor med orginale deler. Kan høre litt "sykkelreperatør" ut, med det siste innnlegget.

Bare et tips, ellers fint tema.

PS: skal få lagt ut bilder som jeg sa, men har ikke fått mobilen og pc til å sammarbeide.

• 2 måneder senere...

ja

da kan jeg konstantere at eksosmanifold ikke var årsaken til at det havner sjøvann i de tre bakerste sylinderene, etter et par turer på fjorden skjedde det samme igjenn, saltvann i de tre bakerste sylinderene, nå er jeg litt lei, kan det være noe med drevet? motoren står nå relativt høyt plassert, men kunne nok hvert vinklet litt mere til venstre, slik at eksosen kommer litt lavere. men da den tideligere var plassert på denne måten synes jeg det hadde hvert rart om det var dette som var problemet.

vannet fant veien inn mens båten gikk på tomgang....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...