hgo Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 har en gammel webasto som plutselig ikke virker. har sjekket at den får diesel, og at det ikke er irr på glødepluggen og på sikringen. skiftet filter i fjor. Hele familien fryser, og nekter å være med på båttur før varmen er tilbake. Ny webasto koster 12 ooo, noe som er i dyreste laget for oss. har noen der ute et råd? vi er ikke mekanikere, selv om det er et must når vi har båt av eldre årgang.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 har en gammel webasto som plutselig ikke virker. har sjekket at den får diesel, og at det ikke er irr på glødepluggen og på sikringen. skiftet filter i fjor. Velkommen til forumet! Har du sjekket at spenningen er på topp? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 I en gammel varmer har du mange komponenter som kan være utgått på dato. Viftemotor kan eksempel trekke mer strøm en elektronikken godkjenner og i blant kan reparasjon ikke være lønnsom. Om du sender den inn til servise hos autorisert forhandler/serviseteknikker for du tilstandsrapport på alle komponenter i den. Du betaler ikke mer en 1t på verksted og unnslipper meget kødd. Serviseteknikker om bord i båten tar heller ikke mer, men reisekostnader blir i tillegg. Der for du justert avgass til riktig verdi. Om du bytter til en ny Webasto er viktig å justere avgass etter installasjon. Webasto velger den løsningen til maksimal levetid i hver enkel installasjon mens andre produsenter tar gjennomsnitt av motstand i luftkanaler og satser på ca normal levetid og ubestemt driftsikkerhet. Problem har vært med installatører som har gitt seg ut til å være med fagkunnskap uten dem har hørt om avgassmåling eller overhoved tenket om investeringer i utstyr til sin bedrift. Butikker har heller ikke vært flinke nok til info til private kunder som kjøper til egen installasjon. Mange butikker låner ut utskjæringsverktøy til dem som kjøper baugpropeller og der har dem mulighet til å låne også utstyr til varmeinstallasjoner om dem er glade i sin kunde. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Dersom du går inn på http://www.kcl.no/ws...&table=CATEGORY kan du kanskje få noen råd. Du kan også søke her på BP på Webasto. Du vil da bl.a. finne noen snittfotografier av varmeren din som kanskje er til hjelp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Du må fortell meir om feilen, og hvilken varmer det er. Er den heilt død? hovedsikring? Forsøker den å starte? poffer det? Går pumpa? går vifta? Før du forsøker igjenn, så koble strøm av webastoen og lad batteria over natta. Så bruker du ørene godt, og gir oss nytt referat ! Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
hgo Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Takk for raskt svar! Viften går, men det kommer bare kald luft. Hører tikking fra pumpen, og den drar diesel opp, men dieselen tennes ikke. glødepluggen ser fin ut, og har motstand. håper dette er svar på spørsmålet ditt! igjen takk! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Kan være nedsota gitter bak glødeplugg etter lengre kjøring med feil CO. Hadde en i siste uke med samme problem og din. Demonterte den til rengjøring og justerte CO etter montering. Hadde en annen også der feilkode var viftemotor og flammevakt. Vifte gikk sagte og diesel brant ikke etter glødeplugg slå ut. Renset gitter og startet på ny. Der gikk den men gav feilmelding om stort strømtrekk til vifte. Bytter vifte i den etter helg og der blir den i orden. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 glad eg ikkje har webasto OG ikkje kan skru sjølv....eg har sett priser på webasto sine vifter feks... Kan du ikkje skru sjølv så hiv den i bosset er mitt råd. Og så kjøper du ein brukt gammel eber Ta av pumpa og sjekk inni nippelen til slangen fra stigrør. Ligger sikkert ei sil inni der. Går seg lett tett. Dersom pumpa går og går...så fyller du varmeren med diesel. Ikkje bra. Ta av eksos-slangen og sjekk at det ikkje renner diesel noko vei. Eksos tetter seg også av sot av og til har det vist seg. Sjekk at det er fri flow igjennom. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Kan du ikkje skru sjølv så hiv den i bosset er mitt råd. Og så kjøper du ein brukt gammel eber Jeg tar servise på like mange Eber og Webasto. Med en Eber kan man ikke justere CO og der blir feil blanding på dem fleste som ingen kan gjøre noe med. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Du kan ta dieselslange av ved varmeren og starte den. Se om de kommer diesel der opp. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Kan det ha blitt dårlig forbindelse i noen av koplingene frem til brenneren i løpet av vinteren? Om det er dårlig forbindelse vil denne begrense strømmen ved gløding/start slik at den ikke tenner. Sjekk alle koplingspunkter frem til brenneren evt legg ny kurs med større tversnitt slik at du er sikker på at den får nok strøm. Det kan hjelpe, og skader helt sikkert ikke! Quote Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.