Jump to content

Prosjekt: Columbie 66 - Jon gjør ting han ikke kan

Atrox

Recommended Posts

Som nemnt over er nok trikset for å unngå sprekker å "tillate" bevegelse. Etter egne erfaringer er ikkje sika, tec7 eller andre lim/tettemidler egnet til dette. Her i gården brukes nå butyltape over alt der det er praktisk mulig (slike vinduer og dekksluker er gode eksempel.

mvh

Lars

Hei Lars

Har sett at flere bruker Butyltape men har ikke helt skjønt hva dette er for noe enda - og hvor får en kjøpt slikt?

Bare vær klar over at Terostsat 81 har en vansinnig heft umiddelbart, så du har ingen angremulighet om du monterer litt skeivt. Dette er en type produkt som mange kjenner som "vulkebånd". (Jeg jobbet 10 år for importøren av Terosonprodukter så jeg kjenner godt til de)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei

Litt dårlig med fremdrift for øyeblikket, har blant annet dratt på meg halsinfeksjon fra helvete (avslutter andre penicillinkuren på fire uker nå). Dog jobber båten litt selv om dagen. Vi har pakka den godt inn, dratt ut all våt balsa og nå står den og tørker. Har lagt merke til en sak som overraska meg dog, ett par steder har det stått igjen litt våt balsa - når denne nå har tørka så har den blitt stein hard. Trodde ikke dette var mulig?

Neste steg nå er å bygge opp igjen mellomskiktet og få på plass de nye rutene - håper på en tur utover til helga :)

Takk for det Atrox. Prosjektet gav meg veldig mye og nå går den som et sveitsisk urverk :wink:

Håper prosjektet ditt gir deg like store gleder. Det er bare å stå på og ikke gi opp.

Det er mye hjelp å hente her på forumet, så bare fortsett med å poste. :flag_bp:

Jeg husker got bravo mopedene, daue som få :giggle:

Honda camino er hakket vassere, den hadde jeg i min ungdom. Trimmet den noe grusomt. Måtte ha en "stramme-dag" en dag i uken. Det ristet sånn at skruer og muttere løsnet. :smiley:

Det var tider det ja. Tiden før alle kjørte rundt på scoutere.

Lykkelig Dracoeier ^_^

• 2 uker senere...

Fint å høre at dere fremdeles driver på og ikke gir opp den flotte båten. Jeg opplever det samme med min balsa, der som den har tørket virker det som om den har fått tilbake stivheten og fargen sin. Tviler på at jeg må trekke ut all balsaen rundt mitt skadde område men det finner jeg ut til vinteren. Hadde vært spennende med noen bilder hvis du har :smiley: .

God bedring

Trond

Hadde vært spennende med noen bilder hvis du har :smiley: .

Hei igjen!

Bilder kommer, men du/dere må nok smøre dere litt med tålamod først - begge båtbyggerne drar på ferie nå og er først tilbake om noen uker. Men regner med kjapp oppdatering når jeg er tilbake, til og med sambo var gira for å dra rett på båten for å jobbe videre når vi kom hjem :)

• 1 måned senere...

På tide med en oppgradering, alt for lenge siden sist. (på en annen side, nytt kjøkken montert i kåken - ække så dumt det heller)

Vinduene må på plass før vinteren, ergo må vi få fyllt opp mellom glassfiberen i karmene. Det har vi gjort i dag - gikk for epoxy (ja jeg vet det er delte meninger om dette, men etter mye rådslagning gjør vi ett forsøk). Det er ei glippe på ett par cm nedover før det er tett ned mot Divicell-skiktet, dette er nå fyllt med to-komponent i kyllinggult :)

epoxy.jpg

I morra skal resten av det gamle trekket på innerveggene ut, samt båten ryddes for all gammal moro som ligger igjen etter forrige eier.

Finn en feil:

manglendevindu.jpg

Her skulle det i dag ha vært ett ferdig montert pleksiglass-vindu, slik gikk det ikke. Glass-pushern har borra hull med de gamle vinduene som mal - det er vel en 40-50 hull i hvert vindu (ett vindu dekker hele siden og er sikkert rundt 3 meter langt). Det er vel en 75% av alle hullene som er borra feil, så her må det gjøres noe lurt. Skal ta en prat med de i morra og se om ikke de har lyst å gjøre jobben på nytt. Om ikke må vi improvisere litt..

Alltid kjipt med sånne tilbakeslag, men det er vel bare å bite tenna sammen og fortsette.

Vi fikk gjort en del annet i helga, diverse glassfiber-jobber, rydding, sliping, oljing og riving. Her kommer diverse bilder av prosjektet tatt nå i helga.

• 5 måneder senere...

Særs få oppdateringer i denne tråden på lenge, dog betyr ikke det at det ikke skjer noe. Er for kaldt å jobbe i båten der den står nå, men prøver å gjøre litt ting og tang hjemme i stedet. En av disse er å få på plass påhengsmotor som reservemotor til Columbien. Motormessig har jeg både en eldre evinrude under oppussing samt en strøken Yamaha klar til bruk. Men har ikke noe sted å feste de enda, og her trenger jeg litt hjelp av dere.

Har tenkt å montere en brakett bak på båten (Columbien er jo vanligvis ikke utstyrt med innenbordsmotor og har samme type brakett som jeg tenker på).

Tenker da på å montere noe slikt:

24510_auto.jpg

Er det noen som har erfaring med tilsvarende feste og kan gi meg noen hint på om dette er dugandes eller om jeg burde finne noe annet?

Tenker også litt på hvordan dette skal festes - hva er vanlig å ha på baksiden for å gi skikkelig fundament for braketten?

Gleder meg til varmen kommer tilbake så det går ann å få gjort noe igjen - frustrerende å ikke kunne fortsette jobbinga pga. grisekulda :(

Har lånt / vært mannskap på båter med brakett av samme prinsipp som det du viser ved et par anledninger, og begge gangene synes jeg at disse var svært raklete, den ene så raklete at jeg var i tvil om den ville bryte sammen under velastningen fra den lille 4 hesteren som satt på den. Nå var begge disse brakettene endel år gamle, og jeg vet ikke om dette var identisk modell, men prinsippet var det samme. I en seilbåt er jo motoren oftest vippet opp mens man seiler, og jeg misstenker det gjør belastningen særlig stor på disse i sjøgang, hvor motoren "rykkes" fra side til side.

Da finner jeg denne: osc_enkelbrakett._lrg.jpglangt mer stabil. Ulempen er at man må løfte litt og presse mororen utover før man kan senke den ned, og dette kan være temmelig tungt når motoren har litt tyngde.

Personlig ville jeg vurdert å løftet ut innenbordsmotoren, plastet igjen hullet etter drevet, og satset kun på utenbordsmotor på en slik båt. Mye billigere og enklere enn å restaurere / reparere en gammel Penta, vedlikehold / service en enklere, båten blir lettere, havnemanøvrerering går som en lek ( man vender på en femøring når men vrir utenborderen 90 grader) og ikke minst: dere vinner verdifult stuerom. Columbien er jo fantastisk rommelig, men alle funksjonene går på bekostning av stueplassen, og med innenbordsmotor begriper jeg ikke hvor man får plass til oppakningen. Fenomenet med at propellen kommer over vannet ved høye bølger vil være ganske begrenset på columbien, fordi den er såpass butt i hekken.

Men uansett valg: Lykke til med prosjektet, og følg opp tråden! thumbsup.gif

Da finner jeg denne: osc_enkelbrakett._lrg.jpglangt mer stabil. efault/thumbsup.gif[/img]

Da kommer oppfølgingsspørsmålet - hvor finner du denne hen :) Har ikke sett tilsvarende i noen båtbutikk på nett enda i alle fall. Jeg er litt enig i at min variant ser litt røklete ut, og tror det skal gå greit med din variant i forhold til vekt.

Diesel-dyret blir foreløpig værende i båten, med påhengern som sikring "just in case". Har ikke fått testet Penta`en etter at jeg kjøpte båten men om den fungerer så er det greit, og skulle den være defekt og uforsvarlig dyr å få i orden så kan det være jeg gjør som du sier - river den ut og plastrer igjen hullet. Det er noe med å vite at jeg alltid kommer meg til land selv om masta knekker og motoren dauer :seeya:

Lyver bildet, eller er det veldig trangt mellom anode og resten?

Godt spørsmål, er jaggu ikke sikker. Skal sjekke litt nærmere når jeg får dratt ut til båten igjen til helga. Anodene som står på nå er i samme størrelse som de gamle, og tror det skal være rett. Dog er jeg litt usikker i og med at jeg ikke kjenner til dette drevet fra tidligere. Alt går i alle fall fint rundt uten å gnisse noe sted.

• 1 måned senere...

Endelig litt varme i været igjen og muligheter til å jobbe videre med båten. Har fundert litt på om jeg skal trekke om veggene med stoff eller bare male de hvite. Utifra at det har vært vannlekkasje i vinduene så måtte de gamle veggtrekkene ut. Foreløpig konklusjon har da vært at jeg heller maler veggene nå, det gjør det lettere å se om jeg har fått alt tett, samt mindre skade om det faktisk lekker enda.

Har derfor prøvd ett prøvelag med hvitt for å se om det blir dugandes.

Her er veggen før etter fjerning av gammelt belegg:

formaling.jpg

Her er veggen gått over med stålbørste på drillen (jeg min idiot stod i kortarma, det betaler jeg for nå - det KLØR!)

ettermaling.jpg

Tilsvarende høyre side:

ettermalingh.jpg

Var usikker på hva jeg skulle bruke så jeg tok en råsjans på denne:

hammerlakk.jpg

Blir spennende å se når det har tørka, samt fått på ett strøk til (glemte å ta med maskeringstape så jeg har en del pirkejobb igjen).

Overraskende lite folk i marinaen som pusser båt enda, blir vel ett rush (og ett parkeringshelvete) i påska :)

Redigert av Atrox (see edit history)
  • 2 uker senere...

Påska går med til ett kjemperøsk på jolla. Godt igang med å pusse ned alt treverk innvendig, hvilket er ganske mye. Aner ikke hvor mange hauger med støv av denne typen jeg har hivi ut, forhåpentligvis er anstrengelsen verdt det når båten er klar :thumbsup:

hosthost.jpg

Båten har også fått seg en makeover utvendig. Har prøvd diverse remedier jeg har hatt liggende etter opphavets snekke, begynte med Jotun Båtvask, deretter Biltemas Cleaner (som var ett helvete å få av igjen), deretter ny runde med samme Cleaner (en skulle tro en lærer), denne gangen fungerte det veldig mye bedre, sikkert pga. bedre utetemperatur og sterkere armer :giggle:

Dog ikke fornøyd så ett par runder med Jotun rubbing, Meguiar Gloss Wax (eller hva det nå heter), samt Hempel voks som avsluttende lag. Båten ser nå utrolig mye bedre ut, det skulle forsåvidt bare mangle, den har liggi ute i 4 år uten å ha sett en vaskeklut. Vet det er mulig å få dette enda bedre men det får bli neste år, har såpass mye igjen å gjøre før sjøsetting at jeg ikke har tid til å prioritere mer "glans" :)

polert.jpg

I morra skal Pentaen og drevet få seg ett oljeskift, og dieseltanken tømmes/renses, samt feigbraketten på bak (les: påhengsbrakett just in case).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...