Jump to content

Prosjekt: Columbie 66 - Jon gjør ting han ikke kan

Atrox

Recommended Posts

Ny oppdatering, og her trenger jeg litt innspill fra dere. Har sett en del på den gamle dieselklumpen som står i båten i dag og nå er jeg veldig i tvil om jeg skal gå på en renovering eller rett og slett rive ut hele greia og belage meg på kun påhenger....

Motoren er en MD5b som jeg tipper er fra da båten var ny - dvs. rundt 1980. Saltvannskjølt, og ser småherja ut (se bilder i begynnelsen av tråden). Har forsøkt å starte denne i dag, men det ser ut som starteren har tatt kvelden. Dvs. jeg får en summetone-alarm om jeg setter på tenninga men når jeg vrir nøkkelen helt ut så skjer det ingenting annet enn at alarmen slutter og lampene på motorpanelet dør (oil/amp).

Om jeg skal få liv i denne så ser jeg for meg følgende i kostnader/jobb:

- Bytte starter (kan det være den har "satt" seg og kan løsnes med noen kakk med hammern?).

- Bytte dynamo (ulyd når jeg drar den rundt for hånd).

- Bytte termostat (defekt i følge La-Sa).

- Bytte ledningsnettet (fullstendig kaos i kabler, mye bruke ledninger som ikke er merka, sukkerbiter, tape osv).

- Bytte pakning mellom seildrev og motor (inspisert i dag - så ikke bra ut)

Motoren har stått 4 år uten bruk, er det andre ting som typisk står seg ihjel her?

Er det verdt å legge i mye jobb og penger på en motor som er 31 år gammel?

Har i tilfelle denne motoren noen restverdi på bruktmarkedet, eller er det bare å kjøre den på dynga?

Innspill mottas - på forhånd takk! :smiley:

Hei!!

Så kjekt å se at det rører seg hos deg og :thumbsup: . har selv benyttet påsken til å få gjort unna en god del på Columbien min. Ser at du har fjernet treverket innvendig i båten din, jeg vurderer sterkt å gjøre det samme. Det er jo vanskelig å vite om du har fått skikkelig has på en vannlekkasje og legger en trepanel over en lekkasje kan du bare kaste det på slutten av sesongen, mye arbeid bortkastet. Jeg kommer nok til å følge med hvordan din båt bli innvendig og så kanskje kopiere deg litt :smiley: .

Spørsmål angående det:

I taket innvendig har man jo igjennomgående bolter fra genoaskinner, rekkestøtter osv. Hvordan har du tenkt å skjule de? Rent praktisk er det også ganske vondt å stange hodet i boltene :lol: .

Så til dine spørsmål:

Jeg kan jo bare svare fra mitt synspunkt og jeg er ikke så veldig erfaren med forskjellige løsninger. Skal du kun bruke påhengs er det endel fordeler og ulemper jeg har oppdaget. Den største ulempen er tilgjengeligheten til motoren når du manøvrerer. Ofte når man legger til kai må man stå oppreist og se frammover. Bruker du en påhengs må du liksom ned for å komme til gass og girvalg. Det høres trivielt ut men jeg synes det er litt plagsomt.

En annen ting er at motoren er plassert litt på siden og jeg opplever at båten trekker mot ene siden. Jeg har prøvd å kompensere for det med å styre påhengsen litt men uten hell. kanskje det finns et smart knep for å motvirke dette men jeg har liksom godtatt at slik er det. Og hvis du vil ha litt fart og gå for motor og seil kan påhengsen komme litt langt ned eller opp av vannet. Med det er jo ved svært spesielle situasjoner.

En siste ting er min personlige mening. Bensinmotorer og lukkede båter er ikke spesielt smart. Skulle uhellet være ute har du kun luken i forpiggen å rømme fra. Og er du en 2-3 personer der er det en skikkelig knipe. Men det er jo "worst case scenario". Bare en tanke jeg har gjort meg

Klart det er fordeler med påhengs og. Columbien er med sin finnekjøl allerede svært lettmanøvrert, selv i lav fart. Med påhengs kan man nesten snu på en femmøring. Kjempefordel i trange havner.

Motoren er lett tilgjengelig for service og vedlikehold, og kan med største letthet taes av båten og hjem. (selv om det er like enkelt for tyver :rolleyes: )

En siste ting er at all den plassen motoren har tatt blir tilgjengelig hvis du flytter den. jeg ha en sengeplass under cockpiten og massevis av lagringsmuligheter.

Alt avhenger av tilstanden på motoren men hvis den er i såpass stand at den ikke koster skjorta å fikse mener jeg at det definitivt er verd det. husk på at en båt med innenbordsmotor er mer verd enn en med utenbordsmotor. Dessuten er diesel å foretrekke med tanke på sikkerhet. En godt vedlikeholdt dieselmotor er en pålitelig kamerat å ha med seg.

Jeg kan fort tenke meg at en motor som har stått i ro i 4 år kan trenge en honing og kanskje nye stempelringer. Det er nok og mulig at oljekanaler er tette og at lagre er rustet. Det blir litt gjetting.

Uansett hva du bestemmer deg for må vel motoren ut. Da sjekker du grundig over den og finner ut hvor mye arbeid som trengs. Jeg mener den bør være rimelig shabby for at det ikke er verd å fikse den. Men det finner du fort ut av når du plukker den ut i dagslys. Skulle du finne ut at du likevel vil ha påhengs så gi meg en lyd slik at jeg kan hente motoren og propellen. :lol:

Til slutt må jeg beklage at jeg ikke har send deg bilde av hvordan min påhengs er skrudd på båten. Har liksom ingen unskylding men lover å fikse det asap!

Trond

Heisann, morsomt å komme over denne tråden! Vi kjøpte en Columbie (som nok var litt mer fit for fight..) i 2009 som vi hadde i et drøyt år før vi oppgraderte til større båt i fjor høst. Med tre barn ble 22 fot rett og slett litt for snøtt for overnattingsturer av lengre art :smiley:

Uansett, mine tanker rundt det du skriver om:

Motoren: Så vidt jeg husker, ble Columbie-båtene orginalt levert med innenbords bensinmotorer. Disse er det ikke mange igjen av nå, litt av årsaken er nok diverse båtbranner forårsaket av bensinmotorer (vi så på én, og når vi ba eier starte motor, ville kona hans gå av båten først, det sier vel sitt...). MD5B ble riktignok produsert på samme tidspunkt, men jeg tror nok heller dette er en innbyttemotor som har stått i en annen båt tidligere og så har blitt flyttet over av en tidligere eier da bensinmotoren ble byttet ut. Uansett, da vi så på større båter, vurderte vi blant annet Maxi Fenix, som har MD5B som orginalmotor. Det jeg fant ut etter hvert, var at de som ikke hadde skiftet motor enda, definitivt måtte vurdere å skifte innen ikke veldig lang tid. 30 år på en saltvannskjølt motor er vistnok i overkant av hva man kan forvente. Hvis man er ordentlig nevenyttig med motorer, er de riktignok å betegne som skikkelige slitere, men tror nok det er en del arbeid for å få den pålitelig. Her er i alle fall en link til en MD5B for dummies som inneholder mye informasjon om motoren. Vi endte opp med å konkludere at vi enten måtte ha en båt med nyere motor, eller legge til 100 000 for skifte av motor selv.

Utenbordsmotor: Columbien vår hadde altså utenbordsmotor, en liten 4hk Yamaha, 2-takts. Dette fungerte greit nok, men kunne nok godt tenkt meg mulighet for ekstern bensintank og også 2-4 hk mer. Jeg kom sjelden over 5 knop med motor, og da tar det tid å forflytte seg... I motstrøm og motvind gjennom Drøbaksundet hadde jeg en gang så vidt over 1 knop på maks turtall... En ulempe med utenbords, er at uansett brakett og langstammet motor, vil propellen ikke ligge så langt nede som ved en innenbordsmotor med seildrev. Med litt sjø opplevde jeg derfor flere ganger at propellen pisket luft. Det kan oppleves som ubehagelig og du mister fort følelsen av kontroll. I tillegg har du med utenbordsmotor ikke vannstrøm over roret slik du vil ha med innenbords, noe som gir dårligere manøvreringsegenskaper i havn. Kan også bekrefte det Trond skriver om at det er tungvint å måtte strekke seg ned og bak til motoren for å få skiftet gir som man jo må gjøre kjapt inne i havn. Men alt handler jo om trening og jeg opplevde aldri store problemer med å komme inn og ut av havn med båten.

Motoren vår sto forøvrig på brakett som var festet bak stikkøyet. Inne i stikkøyet var derfor skroget kraftig forsterket med en tykk plate for feste av braketten. Det så ut til å fungere godt. Vi hadde en slik hengslet brakett som vi heiste ned når motoren skulle brukes. Den var litt "lealaus", men så ut til likevel å gjøre jobben godt.

Skulle jeg tatt ditt valg, hadde jeg vurdert å titte etter en nyere brukt innenbordsmotor og skiftet ut MD5'en med denne. Men der handler jo mye om hva du kan få en slik for. 100 000 for helt ny motor med tilhørende installasjon fra verksted regner jeg med ikke er aktuelt. Alternativt gå for utenbordsmotor slik veldig mange andre med Columbie har gjort.

Lykke til videre uansett hva du velger!

Steinar

Har du prøvd å dreie motoren rundt for hånd, dvs med en pipe og skralle på bolten til reimskiva på veiven? Går den greit ut, ville jeg først og fremst ha sjekket ladespenning på batteriet, deretter gått over alle kabelsko mellom batteri og motor og pusset disse rene og strammet godt til (husk også minussiden). Om det fortsatt ikke virker, skru ut starteren og la et elektroverksted se på den. Det kan være at børstene bare henger litt, og det koster ikke stort å fikse. MD5 motorene er solide saker, så det burde ikke være noe i veien for at denne skulle kunne holde enda en del år...

Termostaten trenger du ikke bry deg om nå, den skifter du når du har fått motoren til å gå som den skal.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er fremdeles vanskelig å si. hvis svinghjulet er forbundet med stempelet og det dreier med er det et meget dårlig degn. Sjekk om svinghjulet ikke bare dreier på akslingen sin. Du skal ikke kunne dreier rundet en mopedmotor med en finger engang, lang mindre en dieselmotor hvor kompresjon skal være høy.

Min svigerfar hadde en snekke og motoren i den hadde en "spake" av et slag som fjernet all kompresjon når den ble brukt. Klarer ikke huske flere detaljer, det er så lenge siden. Kan være et tilsvarende system her, kanskje noen andre kjenner motoren bedre..

Trond

Hvordan endte du opp med å løse problematikken rundt rutene?

Hei NorSiglar

Jeg er ikke helt i mål med rutene enda, har fått laget nye i plexi men disse er ikke montert enda. I Columbien er det balsa nedover i ca. 5 cm under vinduskarmen, under det er det tett ned mot sjiktet med divicell i stedet for balsa. Jeg har fjernet all gammel balsa, renset opp så godt jeg kunne mellom glassfiberlagene og fyllt i tokomponent epoxy. Foreløpig ser det i alle fall greit ut, så får vi se på sikt om det var noe lurt eller ikke :saint:

Først og fremst - takk til dere alle for innspill. Lært utrolig mye på kort tid nå de siste dagene, dvs. er i båten hele dagen og på båtplassen hele kvelden :thumbsup:

Har brukt mye tid på å få oversikten over motoren og det elektriske anlegget i dag, sistnevnte har jeg bestemt meg for at jeg rett og slett bare må begynne på nytt. Alt er koblet opp i vilden sky, med samme brune ledningen på alt. Ingenting er merka, det er brukt tape/skjøtestykker/sukkerbiter i en salig blanding. Ergo fjerne alt sammen og legge opp alt på nytt. Kommer tilbake til dette senere i prosjekttråden.

Motormessig har jeg begynt å demontere drevet, jeg må uansett løsne opp mellom seildrevet og motoren for å få ut den o`store pakningen som skulle vært bytta der. Volvo sier vel vært sjuende år - jeg tviler sterkt på om denne har blitt bytta i det hele tatt... pakningen holdes på plass av en metallring, som er rusten som fy. Ble ikke ferdig med å få løs dette i dag, men om det jeg ser stemmer så er det ikke så mye jobb å dra ut hele motoren. Tror jeg likegodt tar ut hele greia først som sist, det er helvetes trangt å komme til rundt motoren så skal jeg klare å få litt mer oversikt så tror jeg likegodt jeg vil ha den på benk. Konklusjonen kommer i morra - glemte å ta med fastnøkler i havna i dag :headbang::headbang:

rustpaadrev.jpg

Litt dårlig mobilbilde, men bedre enn ittno...

Ett bilde sier mer enn 1000 ord:

ute.jpg

Ergo, motoren er ute! Og det var rett og slett ett helvete! Trangt og tungt, men med god hjelp av ett forum-medlem så fikk vi den opp og ut. (Sorry Hans - du kan trøste deg med at du får igjen fingeravtrykka dine om ett par uker!).

Fikk vekk alle skruer til slutt, og brukte ett tau for å dra motoren rett opp gjennom luka. Den er ikke så stor så den er grei å få flytta rundt, foruten at den jæv**** tung. Heisinga ned til bakken var krevende og ser i ettertid at vi sikkert burde vært en person til. Uansett en god følelse å ha fått motoren ut så jeg kan begynne å rydde opp i motorrommet.

Etter at motoren var tatt ut så så det slik ut i motorrommet:

drevklemring.jpg

Klemringen som holder pakningen er ikke akkurat ett pent syn, alt dette skal ut og sees over. Slenger alt i garasjen i påvente av at motorguruen kommer tilbake fra påskeferie og kan gi meg dommen på om dette er dugandes eller burde lempes ut som delemotor på finn.

Står igjen med to spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:

- Drevet skal ut, tar jeg rett om det må ut fra innsiden og ikke utsiden? (Volvo Penta S110 seildrev).

- Om jeg velger å ikke sette motor tilbake, hvor mye jobb er det å støpe igjen hullet etter drevet, samt gjennomføringa fra eksosen?? Er dette noe jeg burde sette bort til folk som faktisk vet hva de driver med? Har ikke ti tommeltotter men har jo aldri gjort dette før :rolleyes:

Kunne hatt veldig morro av å støpe inn en herda glassplate der drevåpningen i skroget er, for å kunne se havbunnen under båten. Er dette noe som lar seg gjøre, eller noe jeg bare burde glemme først som sist?

Det ble tre spørsmål, flere kommer plutselig :smiley:

For å svare på mitt eget spørsmål først - drevet måtte ut fra innsiden :)

Har nå fått det opp og ut av hullet i skroget, men ikke ut av båten enda. Det gir meg dette interessante lille hullet som på ett eller annet vis må lappes sammen

hullfrainne.jpg

utsiden.jpg

Hva er det vanlig at en bruker her? Epoxy? Glassfiber? En kombinasjon?

Har også i en annen tråd funnet ut at jeg hadde en suspekt skroggjennomføring. Etter tips fra Ingar var det frem med Dremmel for å få slissa ut nye spor i skruene for å få de elendige skruene ut. Takk for tipset Ingar - det funka perfekt:

skroggjennom.jpg

Kjølen har også fått seg en runde med stålbørsta på drillen, samt en god dusj Ferro-bet.

Fjernet gammel moro på skroget, først en runde med stålbørsta, deretter vaske over med Aceton

meddrill.jpg

Har funnet 1 cm tykk plastplate som tilpasses til åpningen i skroget. En skikkelig drittjobb da plasten er steinhard og jeg selvfølgelig ikke har godt nok verktøy med meg i båthavna. Men med baufil og dremmel nærmer det seg at plata kommer på plass. Skal lime denne fast med to-komponent lim, deretter legge glassfiber på inn og utsiden etter råd i en annen tråd her på forumet.

Ble litt kortere runde enn påtenkt i havna i dag - satt en skrutrekker godt inn i fingern og da forsvant resten av arbeidslysta i samma slengen :headbang: :headbang:

Ny dag - nye muligheter i morra :thumbsup:

• 1 måned senere...

Etter råd fra andre på forumet ble plastskive forkastet til fordel for treplate (plastskiva kan være "feit" og gjøre at glassfibern ikke vil feste seg). Fant en 1cm tykk kryssfinerplate jeg sausa inn med polyester så den ikke kan trekke vann, og klemte opp i hullet etter seildrevet. Denne er festet med glassfibersparkel under og over. Under båten har jeg brukt glassfibersparkel i flere lag til jeg har fått en slett flate. Inne har jeg bygget opp ett solid sjikt med glassfibermatte (300grams) og polyester.

Har også fått montert vindusrutene, de ble dessverre ikke som forventet og jeg ser jeg kommer til å gjøre den jobben på nytt. Rett og slett ikke fornøyd med finishen, dog regner jeg med at det har blitt tett så det står ikke øverst på prioriteringslista her og nå.

6 hestern som skal monteres opp i hekken på båten var småhungrig og klarte å gulpe i seg litt papir her om dagen, og uansett hvor mye jeg har demontert og stukket opp kjølekanaler så er den motvillig til å kjøle som den skal (hadde av undervannshuset og sjekka over impeller etc. der ser alt strøkent ut så må ha klart å komme seg ett godt stykke oppover i motoren vil jeg tro) - har satt vekk den jobben til det lokale Yamaha-verkstedet og prioriterer heller å gjøre båten klar til sjøsetting - skal bli rart å se den på vannet - om det jeg har fått vite om båten stemmer så blir det første gang på 4-5 år den er i sitt rette element.

Utrolig mye tid som går med til små filleting egentlig, men samtidig veldig tilfredsstillende når en endelig ser fremdrift. Bare det å se båten stå på land med ruter og ny bunnsmurning var utrolig deilig, og gjør at en "glemmer" alt som står igjen av jobb :thumbsup:

Rakk en kort tur innom båthavna i dag også, og oppdaget at det ligger to Columbie 66 til på samme brygga som min kommer til å ligge på :smiley: Slettes ikke dumt å veldig greit for en som trenger litt inspirasjon til tider :smiley: :smiley:

Redigert av Atrox (see edit history)

Den lappingen av hullet etter drevet syntes jeg hørtes litt tvilsom ut. Jeg ville i alle fall som et absolutt minimum slipt vekk all gelcoat på undersiden minst 10cm ut fra hullet, og plastret på en 3.4 lag matte der også. Glassfibersparkelen har lite styrke, så da er det kun plasten på innsiden som holder hullet tett. Og med trykket fra utsiden kan det fort bli for svakt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den lappingen av hullet etter drevet syntes jeg hørtes litt tvilsom ut. Jeg ville i alle fall som et absolutt minimum slipt vekk all gelcoat på undersiden minst 10cm ut fra hullet, og plastret på en 3.4 lag matte der også. Glassfibersparkelen har lite styrke, så da er det kun plasten på innsiden som holder hullet tett. Og med trykket fra utsiden kan det fort bli for svakt...

Jeg slipte vekk en god del av gelcoaten ut fra hullet, for at glassfiberen skulle få bedre feste. Mulig jeg har missforstått noe i forhold til dette med styrken til glassfibersparkelen, for jeg synes den virker ekstremt sterk egentlig. Dog fort gjort å legge på ett par lag med matte på utsiden også (båten blir nok uansett stående en uke eller to til på land). Pr. nå ligger det fra utsiden og inn følgende i hullet:

To-komp glassfibersparkel i tre lag som har herdet ett døgn mellom hvert lag, polyesterdopet kryssfiner på ca. halvannen cm, nytt lag med glassfibersparkel, deretter 4-6 lag med 300 grams glassfibermatte som er bygget opp mot veggene i "ringen" som seilbåtdrevet har stått i.

Uansett supert at du sier i fra, hadde jo vært for jævlig om dette ikke holdt - mildt sagt! :)

• 2 måneder senere...

Båten er på vannet, men har foreløpig ikke fått brukt den mer enn flyttinga fra landligge til fast båtplass, ergo kun ett par timer (og uten seil).

Jeg ble pappa for første gang 4 dager etter at båten gikk i vannet så prioriteringa har ikke vært helt på plass (alt etter hvordan en ser det :)

Planen videre er videre oppgradering av båten til våren - det går vel med noen pappapermtimer vil jeg tro :thumbsup:

Hvordan gikk det med bommen din som knakk Trond? Fått det i orden igjen?

Her endte det med at jeg la på 4 lag til med glassfiberstrie/polyester på utsiden, samt fire ekstra lag på innsiden. Just in case :)

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...