Jump to content

Prosjekt: Columbie 66 - Jon gjør ting han ikke kan


Atrox

Recommended Posts

Da har vi endelig fått tatt ett skikkelig røsk i båten igjen. Pri 1 har vært å avdekke vannskadene og få åpnet opp så vi får lufta og tørka ut så mye som mulig.

Først ut med sidevinduene, disse er i vår båt i ett stykke (plexiglass), som er skrudd med gjennomgående bolter i dekket. Godt sauset inn med silikon av noe slag, men lekk som en sil.

 

Og her skulle det ha kommet ett par bilder, men jeg får ikke lov å laste de opp - får bare en 404 Internal server Error....

Får prøve igjen senere :)

Link to post
Share on other sites

Ok, skal krype inn i stikkøya med ei lommelykt, mener det var en åpning der stor nok til at jeg kommer til toppen av drevet så jeg kan få avklart det en gang for alle.

 

Jeg har sett MD5 også levert med seildrevet 100S, som har et rundt røraktig parti.

Men ditt ser som tidligere nevnt 110S.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da fungerer upload igjen, så da prøver vi noen bilder:

 

Her er sideruta på vei av, denne er laget i plexiglass og har sprukket flere steder, spesielt rundt skruehullene har det vært inntrengning av vann:

 

lugubertvinduresize.jpg

 

Her er ruta av, og en begynner å se konturene av hva som skjuler seg i dobbelskroget:

 

helvinducrop.jpg

 

Og tilslutt rosinen i pølsa:

 

helvetemedvann.jpg

 

Vanntrukket balsa så langt øyet kan se :eek:

 

Samtidig var det vel noe vi forsåvidt visste om så kan ikke ta det så tungt. I underkanten av vinduet så har vannet trukket ca. 3-4 cm nedover før det er ett tett mellomsjikt. Her ser det forsåvidt greit ut i forhold til å fjerne den våte balsaen. Oppover i dekket over vinduene er det verre. Har ikke funnet ut om det er dobbelskrog over hele toppen, annet enn at jeg kan se at det kun er enkelskrog ved vinduet på toppen. Om det er dobbelt så regner jeg med at det må sages opp fra innsiden for å få fjernet all fuktig balsa og finne evnt. lekkasjer.

Så langt det har latt seg gjøre har vi nå revet ut alt det våte og åpna opp så det kan tørke mest mulig. Ett par dager/uker med go`sol nå så håper jeg det hjelper litt på.

Redigert av Atrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veggene i båten har fortsatt originaltrekket fra da båten var ny, dette var forsåvidt helt men ikke spesielt pent. Ergo må det ut. Vi har tenkt litt på om vi vil legge opp noe nytt på veggene eller bare rett og slett male de hvite. I og med dobbelskrog så burde det jo ikke være nødvendig med stoffisolasjon innerst, i og med at det ikke vil bli noe særlig kondens uansett? (mulig jeg er på helt feil jorde her). Har vært og sett andre Columbier der glassfiberen er malt hvit og synes det har vært en ok løsning.

 

Point of no return:

 

vegg1.jpg

 

vegg2.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten har også fått skikkelig ståhøyde i byssa :giggle:

Pleksiglasset var veldig dårlig og knakk i to ved demontering. Ny er bestilt og kosta overraskende lite i forhold til hva jeg hadde trodd. Ca. 350 kroner for sota rute inkl. borring av alle skruehull.

 

topplokk.jpg

 

knektvindu.jpg

 

Sidevinduene er også bestilt, disse var såpass lange at de måtte spesialbestilles, men heller ikke disse synes jeg var avskrekkende i pris. Bør være klare neste uke.

Link to post
Share on other sites

Her kommer en nøtt der jeg trenger litt hjelp. På hver side av blykjølen er det en skroggjennomføring som ser ut til å være laget i messing. Denne antar jeg er for å tappe av evnt. vann fra kjølsvinet?? Har skrudd opp og det kom hele to dråper vann ut, men det var ingen pakning/o-ring eller lignende i pluggen. Er det noe jeg burde gjøre noe med?

 

bunnplugg.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei der.

 

Flott å se at renoveringen er godt i gang, hos meg tar det litt mer tid mest fordi båten fremdeles ligger på vannet. jeg tror og at min skade er noe mindre omfattende enn din men dog seriøs. Angående den fuktige balsakjernen, jeg mener noen sa til meg at den kunne tørkes ut hvis den ikke var begynt å råtne. Jeg har jo tenkt til å utsette reparasjonen min til etter sesongen og bare tørke ut det skadde området og det virker som kjernen i båten min har gjenvunnet mye styrke og struktur. Hvis all balsa på dekket er skadd hos deg vil det jo bli en meget omfattende oppgave å bytte den ut, kanskje noen her på forumet vet om det er verd å prøve tørking før du river av taket?

 

Jeg har ikke hatt båten min oppe enda men det virker som om bunnen er støpt hel i båten med kjølen skrudd på. Men jeg aner ikke hva den pluggen er til, en eller annen slags drenering må det vel være...

 

Innvendig i min båt er der limt på skai med skumgummi bak, ser bra ut og gir en myk fin vegg å sitte inn til. Men det kommer jo an på hvor mye arbeid du vil legge ned i båten, dere har jo endel jobb allerede :yesnod: . Forresten veldig kjekt å lese om andre som holder på med Columien sin, det gir meg inspirasjon og idèer om hvordan jeg skal takle mine egne utfordringer.

Kan jeg forresten spørre hva du betalte for sidevinduene?

 

Stå på og fortsett å poste bilder :flag:

 

Trond Mjøs

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Trond

Tror det er noe i det du sier om at balsaen kan tørke. Tobbe var innom båten i går og sjekket over tørkeprosessen. Der det tidligere var våt balsa har det flere steder tørket opp og i disse områdene er nå balsaen stein hard.

Skal montere en svææææær jævel av en skyvedørsgarderobe i helga så det spørs om det blir no tid til overs for båtpuss. Men oppdaterer tråden videre så fort det er noe fornuftig å melde :smiley:

 

Vinduene kommer på ca. 850,- stykk om jeg husker rett. Dette er da sota plexi inkl. borring av alle hull.

Link to post
Share on other sites

 

Skal montere en svææææær jævel av en skyvedørsgarderobe i helga så det spørs om det blir no tid til overs for båtpuss.

Hva?! :smiley: montere dører bør jo ikke ta mer enn en times tid - om ikke det er masse innredning med også da :smiley: Det enkle er å montere takskinna, legge gulvskinna løst på gulvet, sette inn dørene og vatre de, lime fast gulv skinna. Tar 30 minutter. Så har du 30 minutter til å fikse listing og sidepanel.

 

morsom tråd å følge dette her. jeg lurer litt på det med å tørke balsa. Det har jeg aldri hørt om før, men fungerer det OK er det jo kjempeflott.

Link to post
Share on other sites

Hehe - spesialsydd innredning og dører - samt alt skal opp en del trapper før det er på plass der det skal monteres (de leverer seff bare til utgangsdør :headbang: ).

 

Satser på en ettermiddag til uka, da skal sidevinduene være ferdig og kan monteres.

Link to post
Share on other sites

Er den tredje jeg skal ha opp på kort tid så begynner å få teken på det, men takk for tilbudet :smiley:

(Det er faktisk min dårlige samvittighet for tiden, har en leilighet som også er under oppussing, og der jeg har lovet samboer å prioritere leilighet forran båt, samtidig som hjernen min er i båtmodus de-luxe og hele tiden kverner på ting som epoxy, silikon, hvordan få liv i diesel-snurra osv).

 

Å lese trådene til Haaby og 10ta9c gjør meg bare mer gira, utrolig hva folk får til!

Link to post
Share on other sites

Fin tråd dette! Husk når du monterer plexivinduene at du bruker skruer 0.5-1mm mindre i diameter enn hullene i plexivinduet. Hvis ikke sprekker vinduene rundt skruehullene igjen. Til skruene fås også egnede pakninger/skiver som legges mellom skruehode og plexiglass. Dette er for å redusere spenningene i glasset og forhindre sprekkdannelser.

 

Gjør samme jobb som dere nå med min egen båt. De gamle hullene i glassfiberen til innfesting av vinduene borer jeg opp til dobbel diameter og fyller med epoxi. Deretter borer jeg hull til skruene igjen. Da blir skruegjennomføringene 100% tette og vannet trenger ikke ned i balsatreet ved lekasje i skruen.

 

Leste at du vil male båten innvendig etter å ha fjernet gammel tapet. Dette er gjort i min båt og resultatet ble alt annet enn bra. Overflaten blir veldig ugjevn og stygg, men mindre du sparkler ut ugjevnhetene, hvilket er mye arbeid.

 

Driver å bytter ut en del områder på båten med råtten balsatre. Sett av godt med tid og tålmodighet, og det finnes ingen snarveier hvis resultatet skal bli bra. Kjøpte divinylcell, glassfiber og polyester på Biltema og er fornøyd med resultatet. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Bra tips Hr. Jernkjøl. Dette med pakninger etc. for pleksiglass var jeg ikke klar over. Skal høre med firmaet som lager disse om de kan anbefale/skaffe meg slike.

Ang. måten å bygge opp det skadde partiet så har jeg fått flere forslag til hvordan dette burde gjøres. Divicell,glassfiber, epoxy, 2-komp polyurethan (Macroplast), osv. Det er tydeligvis flere veier til rom, selv om alle nok sikkert ikke er like egnet. Skal få avdekket hvor mye skade det er snakk om først så får vi ta det derfra.

Dette med maling av båten innvendig har jeg sett i to andre Columbier, og der var det faktisk ikke så verst. Er uansett en grei sak å prøve å male en og se hvordan resultatet blir - om det suger så er det vel bare å legge stoff over. Kommer uansett bilder av dette etterhvert, så kan dere være med å påvirke resultatet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sidevinduene er også bestilt, disse var såpass lange at de måtte spesialbestilles, men heller ikke disse synes jeg var avskrekkende i pris. Bør være klare neste uke.

 

 

Maxi hade på sine tidige modeller vinduer som var skrudd med C/C 5cm........ruterne satt for fast mot skroget, dvs når skroget rørde seg litt så sprakk ruterne......da forendrede man infestningen så att man bare hade en skru i var hjørne.....og da kunde allt bevege seg litt...inge ruter som sprakk.

 

det kansje er noe du bør vurdere

 

0355-0279_IMG.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Maxi hade på sine tidige modeller vinduer som var skrudd med C/C 5cm........ruterne satt for fast mot skroget, dvs når skroget rørde seg litt så sprakk ruterne......da forendrede man infestningen så att man bare hade en skru i var hjørne.....og da kunde allt bevege seg litt...inge ruter som sprakk.

 

det kansje er noe du bør vurdere

 

 

Rutene på Columbien vår er nærmere 2.5 meter (om ikke enda lenger) lange, så spørs om jeg tørr å ha bare en skrue i hvert hjørne. Men at det kan være en ide å ikke ha skruer annenhver cm er jeg ikke uenig i. Samtidig så var sidevinduene i ganske god stand, kun sprukket ett par steder rundt skruehullene der skruene nok har vært skrudd for hardt til. Skal diskutere litt med Tobbe og se hvordan vi løser det. Men skal ha i bakhodet dette med bevegelse, og finne på noe lurt her - takk for tips!

Redigert av Atrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle advare litt mot dette med liming/tetning av polycarbonat(plexi). Det er veldig fort gjort å få spenningssprekker når dette stoffet skal limes/tettes mot skrog. Det er ikke bare å gå en tur i den lopkale sjappa og kjøpe sikaflex-Tec7-Marin Tec eller hva nå de heter alle elastiske lim. PC er også en fet plast som mange lim/fugemasser slipper adhesjonen mot over tid. Dette er nok en av grunnene til alle lekasjene i slike konstruksjoner. Ta derfor en liten Google-runde for å finne rett produkt når dere skal montere vinduene igjen.

Jeg sjekket litt i ren nysgjerrighet selv og fant ut at Plastkompagniet har en del kompetanse på området.

 

Plastkompagniet

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Rutene på Columbien vår er nærmere 2.5 meter (om ikke enda lenger) lange, så spørs om jeg tørr å ha bare en skrue i hvert hjørne. Men at det kan være en ide å ikke ha skruer annenhver cm er jeg ikke uenig i. Samtidig så var sidevinduene i ganske god stand, kun sprukket ett par steder rundt skruehullene der skruene nok har vært skrudd for hardt til. Skal diskutere litt med Tobbe og se hvordan vi løser det. Men skal ha i bakhodet dette med bevegelse, og finne på noe lurt her - takk for tips!

 

Hmm, på min Columbie er det 3 adskilte vinduer. Forstår jeg deg rett når du sier at vinduene du har fått laget spenner over alle tre utskjærte vinduer?

 

Uansett ville jeg nok ikke sjanset på bare 4 skruer i hvert vindu. Nå har jeg ikke telt på båten min men det er nok sikkert 10-14 skruer i hvert vindu, og jeg har 6 av dem. jeg kommer bare til å fuge ekstra rundt nå i sommer for å demontere helt etter sesongen og mest sansynlig kjøpe nye.

 

Ser forresten at båten din heter Marlin, min heter Malin. kanskje de er i slekt? :giggle:

 

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville laget hullene i plexi større ,6-7mm hull til 3-4mm skrue med stort hode utenpå (bevegeleig "pakning" under skruehodet ) så vindu kunne bevege seg uten å berøre skruen , da ville du ikke fått sprekken i skruehull.

Gjort det tidligere med plexi, fikk ideen av en snekker da benkeplaten min sprakk, hadde borret hull i samme diameter som skrue og da treet beveget seg fikk jeg en langsgående sprekk i platen. :headbang:

 

ingen fasit , kun en fungerende idee :smiley:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

75% av garderoben på plass, men så lokka mcen meg ut i godværet :)

 

Vanntro: Tenkte jeg skulle høre med firmaet som har laget rutene hva de anbefaler å tette med. Regner med at de har noe lurium som er egnet.

 

Skal ta en telefon til Plastkompaniet og - alltid greit med en second opinion :)

 

Bukt: Vi har tenkt i samme bane, faktisk diskutert det over en pizza på Peppes nå i kveld :)

 

Trond: Jepp, det er en hel lang rute pr. side. Er ikke sikker på hvor vanlig det er, men vi synes det var både pent og praktisk så vi beholder det slik.

 

Om en parrer Marlin & Malin - får en Columbiejoller da?? :crazy::giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Som nemnt over er nok trikset for å unngå sprekker å "tillate" bevegelse. Etter egne erfaringer er ikkje sika, tec7 eller andre lim/tettemidler egnet til dette. Her i gården brukes nå butyltape over alt der det er praktisk mulig (slike vinduer og dekksluker er gode eksempel.

 

Ellers støtter eg ideen om overstørelse på hull i plexiglasset, det gir gode muligheiter for bevegelse samtidig som det gir nok press til å la butylen virke.

 

 

mvh

Lars

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...