Jump to content

Hva er normal hastighetforskjell mellom giver i vannet og GPS?


2xDiesel

Recommended Posts

GPS viser SOG --> dvs "speed over ground", mens en giver i vannet viser fart gjennom vannet. Og med 7 knop motstrøm så vil man jo få et slik resultat som du viser til............... MEN - nå er vel 7 knop motstrøm meget sjelden. Imidlertid vil strøm/vind alltid påvirke farten på en båt - og dette ser man jo enkelt på GPS-en, mens vannmåleren jo ikke på samme måte får hensyntatt dette. Videre så er kan man vel regne med at kvaliteten/nøyaktigheten på forskjellige vanngivere varierer ganske mye - monteringsmåte, type giver, rur/grønske osv. Og det er nok ganske mange som har blitt skuffet over egen båt når man har sjekket vanngiveren mot GPS.Når det gjelder avviket som 2xdiesel nevner - dette er nok ikke så unormalt desverre.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Har vært obs på dette med motstrøm, medstrøm osv. men avviket synes ganske konstant når jeg kommer opp i hastighet. Har tidligere hatt mindre hurtiggående båte med trykk-logg og her har avviket stort sett begrenset seg til 2 - 3 knop. Instrumentet jeg har er et Silva kombinert ekkolodd og fartsmåler med sånn lite paddlehjul under båten. Kanskje dette instrumentet må kalibreres på noe vis opp mot noe som er korrekt før førstegangs bruk, og at dette ikke er blitt gjort?

Link to post

Det er mulig du bør kalibrere apparatet, ja. Men det spørs jo hvor nøye du er på det. Hos meg ligger forskjellen vanligvis på omtrent o,5-2 knop. Jeg følger litt med på om forskjellen gjenspeiler mot-, medstrøm sånn nogenlunde. F.eks hvis jeg ser at SOG viser en knop mer enn måling gjennom vann på et strekk - og snur - og målingen viser motsatt sånn omtrent (SOG en knop mindre), da er jeg fornøyd. Dette har jeg justert inn på "gefülen" (altså prøvd meg frem med små justeringer i den ene og den andre retningen)uten å ta runden om full kalibrering. Sistnevnte gir vel heller ingen 100% korrekt verdi, så jeg har funnet at jeg er fornøyd som det er nå.

Link to post

Har du Raymarine instrumenter koblet sammen kaliberer du dette meget enkelt. du korrigerer da loggen etter GPS farten. Er greit å gjøre dette en dag det ikke er strøm/vind som påvirker dersom du har interesse av å vite hvor mye fart du mister/tjener pga strøm/vind.

Har du ST60 fra Raymarine så sjekk om du har miles eller knop nå. Det er en bug i dette appratetet der det helt av seg selv uten berøring av noen mennesker bytter fra knop til miles. Dette er en garantisak sier Belamarin.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

jeg synes en forskjell på 7 knop var noe i overkant mye!

 

Dette er så klart en feilvisning som følge av unøyaktig kalibrering. Slike unøyaktigheter får større betydning jo mer hastigheten øker. Du er kanskje ikke så opptatt av hva skroghastigheten din er gjennom vannet, i så fall ville jeg stilt inn knopmåleren på SOG - og ferdig med det. Vi som seiler er nok mer opptatt av dette :yesnod:

Link to post

Du skriver ikke hvilken logg du har. En logg kan ha en nøyaktighet på +/- 5%. Dette sammen med manglende kalibrering kan gi store feil. Kalibrer loggen etter GPSen ved å gå en fartsmil* for sikkerhetsskyld.

 

*Fartsmil kjøres to ganger, med 1800 forskjellig kurs. Trenger ikke være en nautisk mil, bare gå samme distanse begge gangene. Bruk f.eks "tripptelleren på GPSen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...