2xDiesel Startet 24.Mai.2010 Del på Facebook Startet 24.Mai.2010 Hei! Når hastigheten begynner å nærme seg 30 knop er forskjellen: GPS 32 knop, instrumentet med giver i vannet 39 knop. Er dette avviket normalt? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 (redigert) GPS viser SOG --> dvs "speed over ground", mens en giver i vannet viser fart gjennom vannet. Og med 7 knop motstrøm så vil man jo få et slik resultat som du viser til............... MEN - nå er vel 7 knop motstrøm meget sjelden. Imidlertid vil strøm/vind alltid påvirke farten på en båt - og dette ser man jo enkelt på GPS-en, mens vannmåleren jo ikke på samme måte får hensyntatt dette. Videre så er kan man vel regne med at kvaliteten/nøyaktigheten på forskjellige vanngivere varierer ganske mye - monteringsmåte, type giver, rur/grønske osv. Og det er nok ganske mange som har blitt skuffet over egen båt når man har sjekket vanngiveren mot GPS.Når det gjelder avviket som 2xdiesel nevner - dette er nok ikke så unormalt desverre. Redigert 24.Mai.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Har vært obs på dette med motstrøm, medstrøm osv. men avviket synes ganske konstant når jeg kommer opp i hastighet. Har tidligere hatt mindre hurtiggående båte med trykk-logg og her har avviket stort sett begrenset seg til 2 - 3 knop. Instrumentet jeg har er et Silva kombinert ekkolodd og fartsmåler med sånn lite paddlehjul under båten. Kanskje dette instrumentet må kalibreres på noe vis opp mot noe som er korrekt før førstegangs bruk, og at dette ikke er blitt gjort? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Det er mulig du bør kalibrere apparatet, ja. Men det spørs jo hvor nøye du er på det. Hos meg ligger forskjellen vanligvis på omtrent o,5-2 knop. Jeg følger litt med på om forskjellen gjenspeiler mot-, medstrøm sånn nogenlunde. F.eks hvis jeg ser at SOG viser en knop mer enn måling gjennom vann på et strekk - og snur - og målingen viser motsatt sånn omtrent (SOG en knop mindre), da er jeg fornøyd. Dette har jeg justert inn på "gefülen" (altså prøvd meg frem med små justeringer i den ene og den andre retningen)uten å ta runden om full kalibrering. Sistnevnte gir vel heller ingen 100% korrekt verdi, så jeg har funnet at jeg er fornøyd som det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Er vel ikke så fryktelig opptatt av dette annet en at jeg synes en forskjell på 7 knop var noe i overkant mye! Båte går jo ikke noe fortere eller saktere uansett hva instrumentet viser Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 (redigert) Har du Raymarine instrumenter koblet sammen kaliberer du dette meget enkelt. du korrigerer da loggen etter GPS farten. Er greit å gjøre dette en dag det ikke er strøm/vind som påvirker dersom du har interesse av å vite hvor mye fart du mister/tjener pga strøm/vind. Har du ST60 fra Raymarine så sjekk om du har miles eller knop nå. Det er en bug i dette appratetet der det helt av seg selv uten berøring av noen mennesker bytter fra knop til miles. Dette er en garantisak sier Belamarin. Redigert 24.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 jeg synes en forskjell på 7 knop var noe i overkant mye! Dette er så klart en feilvisning som følge av unøyaktig kalibrering. Slike unøyaktigheter får større betydning jo mer hastigheten øker. Du er kanskje ikke så opptatt av hva skroghastigheten din er gjennom vannet, i så fall ville jeg stilt inn knopmåleren på SOG - og ferdig med det. Vi som seiler er nok mer opptatt av dette Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Du har rett i det, feilvisningen er ca. 1 knop i fartsområdet 6 - 7 knop. I min verden er det helt uvesentlig, men i din verden er vel dette kritisk! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Du skriver ikke hvilken logg du har. En logg kan ha en nøyaktighet på +/- 5%. Dette sammen med manglende kalibrering kan gi store feil. Kalibrer loggen etter GPSen ved å gå en fartsmil* for sikkerhetsskyld. *Fartsmil kjøres to ganger, med 1800 forskjellig kurs. Trenger ikke være en nautisk mil, bare gå samme distanse begge gangene. Bruk f.eks "tripptelleren på GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hos meg viser gps 26 knop og den innebygde ca 23 knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.