larsbryne Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Den starter ganske lett. Godt trykk i trykktanken (gammelt system med to slanger). Ser ut til å få fuel. Men mister turtall veldig fort. Må holde gass i bånn for at den i det hele tatt skal gå, og da er det så vidt det snurrer. Byttet til nye plugger uten resultat. FATTER SIN PÅSTAND ER:Dårlig pakning i topp - kjølevann som kveler den ene sylinder er et hett tips, men har tatt av denne og mener å ha sett pakningene verre. hjelp! HER FRA FORRIGE UKE... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Er det lenge siden tennings systemet ble sjekket/hadde service ??, hadde sikkert ikke skadet å bytte stifter og kondensator (stift åpning justeres til .020" ( ca 0,50 mm )) Ellers... Ser det ut som alle stag og overføringer fungerer som de skal ??, ingenting som kan ha løsnet eller hoppet av ? Noen mulighet for at noe rusk kan ha satt seg i forgasseren ? Hvordan var pluggene ?? ved vann inntrenging hadde de blitt gullene reine etter kort tid ( damp vasket .. ). Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
larsbryne Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 hmm. Jeg heller til å stille spm ved tenningssystemet selv... Forsøkte å løfte av svinghjulet for å inspisere ledninger og stifter. Hadde bare en tobent avdrager,litt vrien å holde rett, skrudde og skrudde, men følte at det satt fast og jeg turte ikke mer. Hvor hardt skal dette sitte? Det hører med at pluggene er våte og svarte. Men når jeg sjekker, så tenner de. Den starter også lett. Den ryker også mer enn vanlig. Blårøyk. Skjønner ikke dette med luftregulering her heller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larsbryne Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 http:// Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Sjekk flotørnål og senterpakkning i forgassern, Høres ut som om den får for mye bensin Bernt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Bruk aldri avdrager med armer til å dra av svinghjulet, da sprekker det bare! Lag heller til en avdrager som passer til de små hullene som står i en sirkel rundt veiven (som regel da), og bruk denne til å dra svinghjulet av. Sotete og våte plugger betyr for mye bensin. Gjør som foreslått i forrige innlegg, sjekk flottørventil og flottørnivå! Hjelper ikke det, skru blandeskruen tilbake til grunnstilling og prøv derfra... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
larsbryne Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Heisann - takker for glupe innspill så langt. Dette er neppe siste spørsmål, men jeg får bøte på med noen erfaringer også :) Har renset gasser. Det så bra ut alt sammen, men jeg kan ha oversett noe. Har oppdaget noe: Det er en sprekk i isolasjonen på en av coilene. Så det i inspeksjonshullet, så da må svinghjulet av. Deler litt erfaringer om det er av interesse: Bakken motor i Drammen har pakningen. De har peil på Johnson OG serviceinnstilling. Bra folk. Coilene har nummer: OMC 582995, 584477 eller 582371 og passer til en drøss med motorer. Boatparts.no har den med nummer 183-4477. Iboats er en hjelpsom side her kom jeg på sporet av coilene. Se feks. her. Dette med svinghjulet var nytt for meg. Her trodde jeg en hvilkensomhelst avdrager fikser jobben ved hjelp av et lite kakk på skruen i midten. Men jeg synes det sitter veldig hardt. Har badet skruen i wd 40. Kjøper en avdrager på bilextra Den burde fikse biffen - og er veldig fin å ha i verktøykassa. Har en hunch om at det er noen sære skruer i dette svinghjulet, men jeg har gjengesett med for tommeskruer tilgjengelig - heldigvis. Skjønner fortsatt ikke luftejusteringa på dette systemet.... men jeg har fått tilgang på servicemanual til "alle" johnsonmotorer opp til midten av 70tallet. Har på pdf, om noen trenger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larsbryne Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Fant en fin hjelpeside til. Dette nettet ... Jeg tror internett har kommet for å bli. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larsbryne Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 For the record... Jeg har byttet toppakning. Symptomene er der fortsatt. Skal se på tenningen. Svinghjulet sitter bom fast på akselen, men jeg forsøker i dag med et kakk med en liten slegge på aksling for å gi den et sjokk. Ved inspeksjon ser jeg at den ene sylinderen har svartere plugg enn den andre. Det er derfor mistanken går til tenningssystemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.