Jump to content

Gelcoatfiller, må jeg bruke plastfilm på for at det skal herde?


jensemann2

Recommended Posts

Bare et dumt spørsmål melder seg? du har kjøpt herder med??

Lurer også på om noen av de hvite gelcoatfiller, ene til Biltema har den gulhvite fargen eg trenger, dvs den ser hvit ut men den har litt gulskjær.

Edited by Cranchi30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har kjøpt herder med ja:) 2% herder skal det være. Hvor nøye er det egentlig? Jeg har tatt det litt på øyemål med 2%, for det er jo helt umulig å følge bruksanvisningen. På sparkelboksen står vekten oppgitt, mens på herderen står det i volum!! 100 gram og 20 ml. Da er det umulig å vite bhvordan man skal blande uten å veie herderdråpene da:p

 

Men det er teoretisk sett, praktisk sett tar jeg en klump med sparkel og en liten dæsj med herder. Funker det?

Link to post
Share on other sites

ja 2% etter øyemål ca

Tar du for lite herder det ikke eller tar veldig lang tid.

Tar du for mye herder det for fort.

Det er hovedregelen

Hvis den herder for fort kan den vel også bli porøs.

 

Vet det er noen som bruker vekter når de blander men det går som regel greit med litt øyemål...

 

Apropos slike reparasjoner.

Leste et tips i en annen tråd at det var lurt å legge maskeringstape rundt såret før du sparklet.

Dette skulle være fordi at du da var nede når du hadde slipt bort tapen.

En annen ide som jeg så ved det var at du ikke klinet unødvendig sparkel utover.

Prøvde dette i helgen og kan vel si at det ikke var så smart som det hørtes ut :headbang:

Laget blir jo dobbelt så tykt i tillegg til at den tapen jeg hadde ikke taklet sliping.

Finnes det tape som gjør det forresten?

 

Mitt tips er heller å ha fille med acetone klar slik at du tørker bort det som blir overflødig rundt såret før det har tørket. Da er det ikke mye slipingen som skal til etterpå...

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 months later...

Vedr. biltemas gelcoatsparkel 100 gram: jeg målte opp 2 ml herder (2%) med en kjøkkenmåleskje som var merket med 2 ml, og blandet godt i sparkelboksen.

Det står på boksen at den begynner å herde etter 30 minutter ved romtemperatur.

Jeg jobbet ute i ca 12 grader (minste temperatur er 10 grader står det på boksen).

Jeg hadde 6-7 småskader som skulle fylles, noe som egentlig burde gå fort. Men etter ca 15-20 minutter var plutselig innholdet i boksen begynt å herde og umulig å bruke.

Hva kan være feil?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen som har oversikt over hvitfargene til biltema på dette? dvs det forskjellige nyansene

Her er noen farger http://www.maritimstart.com/gelcoatfarger.shtml

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men etter ca 15-20 minutter var plutselig innholdet i boksen begynt å herde og umulig å bruke.

Hva kan være feil?

 

Har dessverre liten erfaring med dette. Med fare for å dumme meg ut kan jeg likevel forsøke meg på et svar. Har akkurat lest augustnummeret av Gjør Det Selv. Der står det følgende om epoksyliming:

"En tykk masse epoksylim i bøtta utvikler av seg selv hurtig herding og meget kraftig varme. Tynt epoksylim herder langsomt."

Slik jeg tolker det, så er det viktig å ha tynt lag i stor bøtte for å få limet til å være brukbart så lenge som mulig.

Kan dette være forklaring som hjelper deg?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ja det kan godt være delvis forklaring. Det var jo bare 100 gram i boksen, men kanskje bedre å fordele det utover en større flate før bruk.

Løsningen idag ble å veie opp 50 gram gelcoatsparkel på den digitale kjøkkenvekta og blande inn 1 ml herder.

Hadde kjøkkenmål for 1 ml også. Kjøkkenet er et uvurderlig sted for båtreparasjoner :wink:

Så ble det ikke så mye sløsing med sparkelen, koster kr 70 på biltema.

Det var herdet til geleaktig sammenhengende masse etter 15-20 minutter iallefall, blandet i et spraybokslokk.

Så har man mange små reparasjonssteder så gjelder det å henge i.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...