mercury Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 har en rana 16 som jeg driver å montere en knop måler på om dagen, type skovlhjul til humminbird ekkolodd.. Prøvd å montere bak, nederst på båten, og flere plasser helt under båten,men får ikke hjulet til å gå rundt.. Noen som har noen gode ideer`? Hjulet går veldig lett rundt, og ekkolodd reg så fort jeg snurrer det med finger... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore Tang Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Det var da rart. Jeg monterte også samme til et Eagle ekkolodd for noen uker siden og det fungerer helt topp. Kun +/- 0,5 i differanse i forhold til gps'en over det meste av fartsområdet. Jeg monterte måleren ganske langt inn mot midten og helt nederst på hekken slik at underdelen av måleren var jevnt med bunnen av båten. Hvis du søker på nettet etter din type ekkolodd og fartsmåler så finner du sikkert en monteringsanvisning hvis du da ikke har en allerede. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mercury Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 jeg har prøvd ganske langt mot midten nederst på hekken, men problemet med min båt, er att bak på båten min så er det blitt støpt på enn slags "vinge" under vann, for å stablisere båten, og virker som att denne lager mye krøll:( Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 bak på båten min så er det blitt støpt på enn slags "vinge" under vann, for å stablisere båten, og virker som att denne lager mye krøll:( Da hadde jeg tatt giveren og holdt over rekka under gange for å se om den virker. Gjør den det (og det gjør den nesten helt sikkert) da kan du glemme hekkmontering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 En sånn skovlhjulsgiver skal plasseres midt i båten i senterlinjen for minst mulig feilvisning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mercury Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Vil ikke strøm fra motor påvirke turtallet på måleren da? hvis man plasserer den midt på båt bak,rett foran motor? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Regner med at du har påhenger og en hekkmontert giver. Da er det ikke lurt å montere giveren midtskips på hekken. Men du har jo denne "vingen" som forstyrrer akterut. Regelen er at en giver skal monteres i en jevn vannstrømm, ikke utsatt for turbulens eller oppbremsing forårsaket av friksjon mot skroget. Har du et bilde av hekken og denne vingen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts